Gå till innehåll

Lite sur på mina clowner!!


Marineman

Rekommenderade inlägg

Har haft igång mitt kr i ca 3 månader.

2 st Clowner har varit med sedan starten,kompletterade sedan ned en sandvändare.

Efter det fick jag ta över en mobbad elddvärgkejsare från en vän.

Det gick bra i början men allt efter så har clownerna varit på honom mer och mer.

I dag när jag kom hen så såg jag att hans fenor var så skadade att han inte kunde simma.

Jag avlivade honom (humant givetvis)

Nu ser jag också att clownerna ger sig på min andra dvärgkejsare(bicolour)som har fått vara ifred innan.

Min teori är att de ser hela karet som sitt revir,hur löser jag då detta?Jag vill ju kunna ha fler fiskar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dina clowner lagt ägg någonstans? Eller är de väldigt stora? De djur du har skall kunna samsas i din burk.

Om du har möjlighet så plocka upp clowner och låt dem gå i en mindre burk några dagar, släpp sedan tillbaka dem igen. Så löste jag ett problem med 2 kejsare för 25 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mycket LS, grottor med mera i ditt kar? Därinne brukar clowner aldrig hålla till, såvida de inte lägger ägg i något 'tak'. Dvärgkejsare däremot bara älskar massor av LS, håligheter mm, det är där inne de söker skydd och finner fristad om något hotar.

Har du någon bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Premnas Clownfisk och Fyrrandig Damselfisk

I mitt kar så hade jag en Fyrrandig Frökenfisk som jag köpte av Bengt på BL diskus. Idag så åkte jag till landskrona och köpte en Premnas Clown fisk. Nu är det så att fiskarna verkar vara rädda för varandra. Min frökenfisk var kaxig mot min clownfisk först, men sen när clown fisken väl hade bosatt sig i akvariet så gav han igen. Just nu så ligger min frökenfisk bara och trycker vid skummaren och simmar bara fram ibland. :smiley24: Och problemet är att jag misstänker att min vackra clownfisk har bosatt sig mitt i akvariet! Så min stackars frökenfisk vågar knappt simma över.

Vad ska jag göra?!

Jag tycker inte om att min frökenfisk ligger och trycker eftersom det kan leda till att han inte kommer äta ordenligt väl?

Kommer det att bli lugnare med tiden eller måste jag separera dem?? :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...