Gå till innehåll

Mitt första, ett RSM


Tenkare

Rekommenderade inlägg

har också en hel del svart vita ormsjöstjärnor.. ser dom som bara positiva.. sen när

det gäller mer sten så tänk på att ev inköp av lite koraller så kommer det ju oftast med en sten i något format som ska passa in också.. la själv i 17-18kg i mitt som nu i efterhand inte hade behövt vara så mycket då inköppta knapp o skivstenar också ska få plats osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, tänkte inte så långt.

Men det stämmer ju att allt man köper till kommer ju på sten.

Tar ju ett tag till innan jag börjar handla hem, fast man är ju sugen som tusan.

Upptäckte idag att det kan vara läge att kalibrera min Phmätare.

pennan visade Ph 7.7 och testet visade 8.

litar på testet dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp lite bilder på några fynd. vet inte vad det är för nåt än. Men det röda ser mycket bättre ut i verkligheten och vad det gröna lövet är har jag inte en aning om. Sen växer några bruna "stänger" ut från den ena stenen. Hjälp med id om möjligt??

Och så hoppas jag att fläktarna kommer imorgon eller senast tisdag, så jag kan stänga sidan lite snyggt. Och imorgon blir det förhoppningsvis lite turbo och eremitjakt, samt se om jag hittar lite fosfatremower.

skrev ner mina värden på en lapp men den tycks ha försvunnit?? tror här går troll som vill ha papper att rita på. :) men tur man kommer ihåg. några synpunkter? på ett nystartat.

Ph = 8

NO2 = 0

NO3 = 20

PO4 = 0,5

Kh = 11.6

post-1799-14468915662978_thumb.jpg

post-1799-14468915663117_thumb.jpg

post-1799-1446891566325_thumb.jpg

post-1799-14468915663382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick mina fläktar idag. :D

Dock så hade jag lite att göra, men ska sättas in så fort tillfälle ges.

Blev även en städpatrull med 5 turbosniglar, totalt 10 sniglar i akvariet nu.

Och så blev det lite rowaphos med.

Och så har jag sett en helt underbar anemon, vit med rosa toppar. Blev dödssugen att köpa den. Men vet inte om jag och karet är redo för den.

Vill ha, vill ha och vill ha. Ska försöka ta namnet på den. Fan att jag kan vara impulsiv, finns risk att jag köper den fast jag inte vet ett skit om den. :(

Lite fläktbilder. Och en på städarna. Måste hitta eremiter någonstans. men var.?

post-1799-14468915666359_thumb.jpg

post-1799-14468915666498_thumb.jpg

post-1799-14468915666635_thumb.jpg

post-1799-14468915666775_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis så hade jag ju inte laddat batteriet till kameran så bilder på själva jobbet saknas.

Men jag hade god hjälp av Dr.Dremmel :) Hade kunnat få i 3 fläktar men det hade blivit lite tunt i plasten isf. Har satt en liten 40mm fläkt som blåser in luft över rören. Funderar på att förlänga sladden till denna och sätta den på motsvarande sida så den suger in luft och drar den genom huven, bättre kylning? På baksidan satte jag en 50mm fläkt som jag tänkte styra via huven. Men det får bli en batterieliminator ist så får den vara igång 24/7. Det ser kanske inte snyggt ut just nu, locket ska skäras till och rostfria skruvar ska inhandlas under morgondagen. Men ljudnivån är underbar. Störs inte längre av den alls. tom skummaren verkar låta mindre, ska göra en ljuddämpning av ett nicotin sugtablettsrör. Borrade upp ett 3mm hål i skummartoppen också, känns som att det kan fungera.

Eremiterna är helt klart det roligaste köpet, aktiva rackare. 3 röda, 2 blå och en metallicblå?

lite bilder.

post-1799-14468915683226_thumb.jpg

Så ser det ut för tillfället på sidan

post-1799-14468915683372_thumb.jpg

Id hjälp? den till vänster var en tulipankorall? och så har jag glömt namnet på den till höger, sin nånting? Jisses vad minnet sviktar när man är på topp. :)

post-1799-1446891568352_thumb.jpg

Så som det ser ut just nu. Funderar på att köpa en mindre bit LS och sätta över mina limningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 st eremiter går i mitt kar, ska skaffa fler sniglar. Fast det blir dom vit/bruna (kommer inte ihåg deras namn) effektiva små jäklar, mindre än turbosarna men effektivare. Blir nog några fler eremiter. Och jag börjar bli sjukt sugen på ett större kar. Men det får vänta ett år eller två. Ska ju se om jag fixar detta först.

Måste säga att hittils är det inte mycket mer jobb än vad jag hade med mitt 720 SA akvarie eller räkakvariena.

Mer att titta ¨på-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kom att tänka på en sak. Filtermakaronerna som ligger i filterutrymmet, borde det inte vara bättre att ta ut dom och ersätta med småbitar LS? Nu menar jag bitar stora nog att kunna ta upp för hand och inte behöva köra med dammsugare om man ska ha upp dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom att tänka på en sak. Filtermakaronerna som ligger i filterutrymmet, borde det inte vara bättre att ta ut dom och ersätta med småbitar LS? Nu menar jag bitar stora nog att kunna ta upp för hand och inte behöva köra med dammsugare om man ska ha upp dom.

vet inte om det är bättre eller sämre.. men många gör lite åt det hållet i sina system.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inne på att prova det, har sökt här men det blir lite si och såå med mina sökningar.

Hittar inte alltid det som jag vill hitta, men iom att den isf kommer sist i kedjan på ett RSM så bör det inte vara några problem. Jag klarar inte av att beskriva vad jag menar just nu. Min migrän håller på att sparka in. L8er

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med makaroner för du bara syrerit vatten till bakteriefloran så någon denitrifikationszon tror jag inte man får. Det är vanligare att man kör filterkammare med LS eftersom de flesta vill undvika "nitratfabriker" som effektiva biofilter med syrerikt vatten brukar kallas.

Vilket som torde fungera, men med makaroner eller biobollar får man restprodukter man måste exportera via upptag, tex via makro alger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha!

Tack, då blir det till att inhandla lite mer LS och få ner den i bitar som kan passa i sista facket.

Tänkte göra något i plast så man lätt kan ta upp dom. Men hittar inte eggcrates på någon av dom onlinebutikerna jag brukar titta in på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjoho, här har jag inte skrivit något på länge.

Fick nyss ett sms från en butik i malmö att dom fått in koraller, fiskar och sjöstjärnor. Imorgon ska jag ev jobba i malmö och gissa vart man tar en avstickare. Ska se om det finns någon sandvändande sjöstjärna. Måste även ha ett gäng sniglar till. Kommer nog att lägga upp min tråd på nano avd istället. då jag känner att jag inte har så många fler frågor. Otroligt vad man kan läsa sig till på detta forumet om man bara använder sökfunktionen flitigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en tur in i affären när jag var i malmö och jobbade i fredags.

Skulle ha en sandvändare men den sista som fanns hade bestämt sig för att göra slut på sitt liv och hoppat ut ur karet. :( Men jag kom hem med 3 st "kenya eremiter" och en flaska nitrat minus som jag tänkte testa då mitt nitrat har gått upp till 40 annars brukar det ligga på 20. Kan vara så att en chromis har dött för jag har inte sett den på länge. Kan det höja Nitraten?

Min clown hane har tagit en euphyllia som värdanemon :) ser skitkul ut när han gnider sig och simmar in fram och tillbaka i den, bifogar ett par bilder på den.

post-1799-1446891602293_thumb.jpg

post-1799-1446891602318_thumb.jpg

post-1799-144689160236_thumb.jpg

Och nu börjar det närma sig med att göra om köksakvariet till salt 84 liter med Slimlinebakgrund och filterfack bör jag nog kunna göra något av, ska bara lösa belysningsfrågan. Det sitter T8 i en heltäckande ramp. Antingen blir det till att bygga om och sätta 2*55 watt compactrör eller T5, lutar åt Compact dock.

Ska bara putsa rutorna på karet så ska jag ta fler bilder. Fått en del gröna prickar på rutorna, men en bilskrapa tar förhoppningsvis väck dom. Måste till macken mao.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...