Gå till innehåll

jupiters nya akvarie


jupiter

Rekommenderade inlägg

hejsan.

nu tänkte jag starta min egna lilla tråd då jag kommit en del på vägen med planeringen på mitt nya akvarie. Har ju aldrig haft en egen tråd på mitt akvarie så det börjar bli dags nu.

detta skall bli mitt 3dje akvarie i ordningen kör idag med ett juwel 400l rio med sump i källaren för värmens skull mestadels.

men nu blir det ett nytt.

så här långt kommet är jag planeringen.

belysning 5st Ledtuber + 8st t5 54w inköpt.

skummaren deltec 600 nått, inte påhängskummaren. har jag sedan tidigare

cirkulation 1st resun wave maker, 2 st koralia tre + 6000l quiet one retur via sqviden och cloosed loop. har jag sedan tidigare

delad sump i skåpet under om det blir det akvariet jag har fått tag på.

egen byggda kalkreaktor, fosfatfilter, nitratfilter.

akvariet forskar i det har fått tag på ett men det är borrat i sidan och tyvärr fel sida för min del. får se hur det blir. Dom önskade måtten är 125-135 x 70 - 90 x 60 - 70 cm.

nu skall jag bygga revet med torr och död sten och sedan laka ut den från det mesta skiten under en låååång tid. "räknar med att vara igång nästa sommar med detta projekt för nu skall det bli rätt från början och inte nått hasteverk" när jag sedan känner att jag kan börja flytta in i det nya skall jag sälja juwel akvariet.

ja det är ju inget mastodont eller hi-tec projekt men det kan ju bli kul ändå att delge mina tankar och funderingar och få lite tips och hjälp.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir större kar det låter ju bra det är ju lite litet det du har :)

Ja jag har ju lovat att bygga till dig så jag får väl fixa det då men fosfat filtret kan du bygga så som jag gjort med hög genomströmning då fungerade det bra som satan det andra jag byggde det fungerade inte så bra som jag ville men men man kan ju alltid prova något nytt har lust att bygga något men vet inte vad än:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ja då var det dags för en uppdatering.

idag har jag beställt glaset till akvariumet 125 x 80 x 60 blev det till slut.

framsidan och gaveln blir i opti white glas. lååååång leverans tid på glaset men jag har inte bråttom.

nu skall jag sälja mitt juwel 400l rio väldigt billigt, intresserad se annons sidan.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jössös vilket intresse det var på mitt gamla akvarium ;) har uppdaterat annonsen med bilder och skickar med en skummare.

vad tror ni om knutarna på swedimport håller det med 6 ben 30mm profil 25mm skiva + någon typ av underlag frigolit t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej.

ja då har glaset kommit dom 8 veckorna dom gick snabbt tog bara 2 veckor.

man kan inte annan än bli imponerad på opti white glaset helt otroligt vad klart det är riktigt längtar till att få dra igång nu men jag får köra Dr lasses ordination och springa några varv runt huset innan jag förhastar mig detta skall inte bli ett hasteverk utan lugn och ro.

har även beställt knutar från swedimport 6st 30mm ställbara ben + lite vinklar och knutar allt kommer att bli i polerat rostfritt stål.

funderar lite på armaturen hur lång ifrån kan man ha T5 rören från drosslarna?

Skall använda mig av ett rostfritt elskåp med all elektronik i där även drosslarna men man vill ju ha det undangömt under akvariet så det blir runt 2,5 m styrkabel med 24 ledare på 1 mm3 går det tro?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer några bilder på platsen

skummaren på bilden hade natuligtvis skummat över när jag kom ner i källaren och skulle fota men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.

ljusuppsättningen kommer att byggas upp på 4mm plastskiva, hittade ett pall lock av plast på jobbet passar perfekt sedan funderar jag på att köra med täckglas men jag vet inte säkert hur det blir med det.

sumpen skall renskäras och silikonas om för den såg opålitlig ut.

sedan osmosvatten behållare och nyblandat salt vatten tankar som skall stå i sumpen.

mvh Peter.

skummar bilden fattas visst såg väl så bedrövlig ut att den inte fastnade på bilden ;)

post-2384-14468915753404_thumb.jpg

post-2384-1446891575362_thumb.jpg

post-2384-14468915753846_thumb.jpg

post-2384-14468915754051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

då var det dags för en liten uppdatering har fått limmat ihop akvariumet veijo.s på forumet fick äran att hjälpa till "tack magnus" nu fattas bara sargen runt på överkanten får vänta lite med det då min kära glasmästare missade på beställningen så jag fick bara en kortsida och en långsida.

har börjat med ljus armaturen blir 6st 54w t5 rör 5st led rör + 2st 55w dubbel ändade rör. får hoppas det räcker till.

post-2384-14468915794256_thumb.jpg

post-2384-14468915794447_thumb.jpg

post-2384-14468915794627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej lite sen på svaren är ute med husvagnen ganska mkt nu på sommaren.

rören köpte jag av dallaman i skee han köpte dom begagnade här på forumet.

knutarna frånd swedimport är på g kommer troligen på tisdag.

men nu har jag funderingar på min osmos.

om det är någon som följde min tråd med alg problem https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22692&highlight=ultramin

jag börjar tvivla på min osmos funktion kan detta ge problem med mina alg bekymmer.

isåfall så får det bli en ny på inköpslistan den är ju några år dock aldrig uttorkad men ändå.

sedan såg jag i en annan tråd som jag inte hittar igen angående förvaring av osmon vatten, jag har en 240l regnvattens tunna som tank och den fyller jag ända upp så den står ju några veckor med lock på med en slang ut till påfyllningen i sumpen.

kan det vara så att jag har ett problem där tro?

mvh Peter.

ps börjat med socker metoden igen och ser betydligt mindre alg växt nu och korallerna växer som tusan men det finns fortfarande algväxt dock begränsat. ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

knutarna från swedimport har kommit mkt nöjd med dom verkar kunna fungera bra det blir 6 ställbara fötter med 6 ben upp med en ram runt totalt 12knutar varav 6st med m10 gänga 540kr inkl frakt och moms billigt tycker jag.

sedan så har jag limmat om sumpen får hålla tummarna att den är tät var inte så stadig på handen men det funkar nog.

så bygget går på kommer troligen att få igång det tidigare än vad jag trodde.

ljus armaturen är snart färdig med skall bara ha tag på lite rostfria skruv att få fast hållarna med.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hej.

tänkte visa min ljusuppsättning.

kombinationen av rören blev slumpmässig tror jag skall ha mer vita sedan så får jag införskaffa måsvinge reflektorer innan det är dags att dra igång men en hint om hur det blir iaf.

sedan en bild på en av min lps som skall få flytta med :) .

och ja ni som läst tidigare trådar från mig, man fick ju köpa en riktig kamera så man får bra bilder :) denna hobbyn är inte billig den saken är klar kombinationen prylbög och saltis passar dåligt med plånboken ;)

post-2384-14468915978451_thumb.jpg

post-2384-14468915978667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

hejs.

nu var det ett tag sedan jag la in en uppdatering men nu börjar det likna nått iaf.

byggde upp ställningen av aluminium 30x30mm och plastknutar med metall kärna hoppas dess på att det skulle räcka men det gjorde det inte fick bygga upp en balk av trä i mitten för att hålla uppe mitten delen som säckade 1,5 cm efter 2/3 var fyllt med vatten innan.

idag byggde jag in osmosen under köksbänken med magnet ventil som i ett senare skede kommer styras av 2 st nivågivare men idag går den direkt på kontakten just för att fylla upp akvariet igen så jag får lakat ut all torr sten som ligger i där tror levandeväggen och revet i torrvikt hamnade på ca 50 kg.

stenen har legat i 15% väteperoxid i 3 veckor och 2 veckor i osmos vatten med byte var tredje dag så nu hoppas jeg den är ren, iaf så har jag lagt i en tillfällig fosfatreaktor med biophos3 i tänkte köra så i 2-3 veckor till, tömma akvariet och lyfta in sumpen "som inte är riktigt färdig än" fylla på med nytt osmos vatten igen sedan vänta en vecka tömma och sedan en sista fyllning.

sedan kanske det blir salt i vattnet om siså där 4-5 veckor.

till sist kunde jag inte motstå att testa min led - t5 armatur jätte nöjd med ljuset förutom att en av reaktorerna har bränt så på bilden är det 4st t5 rör och 5 st led rör som lyser.

mvh Peter

post-2384-14468916492547_thumb.jpg

post-2384-14468916492733_thumb.jpg

post-2384-1446891649292_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej.

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera denna tråd.

här kommer en liten genomgång på vad jag gjort.

akvariet är i full drift nu levande är.

1st. foxface

4st clowner

3st frökenfiskar

2st pepparmintsräkor

10st sandsniglar?

3st astrea sniglar

10st porlinssniglar?

1st keinie

1st mitrax

2st sjöborrar

Teknik:

akvarium 125 X 80 X 60

sump 90 x 74 x 40 med två fack + en fragg del på 70l med en hylla och 2x 55w compact rör "ej idrift än".

skummare Deltec apf 600

kalkreaktor acuacare turbo 2

sanders ozon 50mg

egenbyggda fosfatrektor och kolreaktor.

ca 90kg levande sten totalt varav ca 30 kg sitter fast på en gavel och bakväggen med ardex A45.

belysning 6x 54w t5 rör och 5st led tubes.

det jag har kvar är att få bygga skivorna som skall göra det till ett möbelakvarium! har idag fuskat med några vanliga clickgolv skivor jag passat in temporärt så inte dottern lägger i grejjer i sumpen o så.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...