Gå till innehåll

bygge av litet akvarium


Utstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag läst på lite mer om clauner. Så någon sån blir det nog inte häller om de inte blir större kar då:P

Bra att inte göra något förhastat.

:) Smörbult är det svenska namnet på just Gobies.

http://se.reeflex.net/kategorie/13.html

Åhå, där ser man:P Sökte på goby och fick fram en speciell mysko liten prick, så trodde att det bara var den.

http://se.reeflex.net/tiere/1614_Chaenopsis_ocellata%20.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sätt minna turbosniglar lyfta upp sitt skal en liten bit och snurra det ett halvvarv åt båda hållen. Ser rätt underligt ut, Kliar det under skalet eller är det någon parningsdans kanske?

Har även upptäckt något nytt djur.

Det är svart (mörkt), väldigt snabbt och bor i ett hål i ls + under den. Har sätt ett hål i gruset där det kommer upp smågrus ibland. Ser bara en liten bit av djuret när den puttar upp gruset. Men idag var den framme i 1 sek. Eller den satt i sitt hål i lsn. Jag hade lagt i en algtablett så det var massa sniglar och borstmaskar i farten, så ”Blixten” blev väl nyfiken. Men när jag försökte kolla noggrannare försvann den som ett skott. Undrar om man ska försöka locka fram den med någon mat, men vet inte vilken sort. Värkar inte vara någon blodtörstig varelse då det såg ut som den delar håla med en av mina större borstmaskar. Eller så är borstmaskar inte goda… Undrar vad de är för något, försökt lurpassa på den i mörker mm. Men de är någon försiktig typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lite mer information om "blixten"

Igår kväll satt jag och lurpassade i någon timma efter att jag slängt i en algtablett, blev en väldans dragkramp om maten mellan vissa olika maskar och sniglar.

men även Blixten våga sticka ut huvudet + lite mer.

Info:

(vit)grå/svartrandig

En KRAFTIG högerklo med en vit spets.

Vänsterklon såg ut som en plockarm, var minst hälften så tjock som högerklon.

Den var väldigt förtjust i algtabbletten, när dragkampen ägde rum precis utanför hålan kom plockhanden ut och norpade.

Väldigt rädd sak, så fort en liten räcka, mask rörde sig för fort smiter Blixten in i sin håla.

Tror även att den putsar stenar, såg hur plockarmen drog in smågrus som efter ett tag kom nerullande från ett annat hål lite högre upp. Har alltid funderat på hur det kan ligga grus uppe på Ls:en, men nu har jag nog svaret.

Något tips på vad det kan vara för djur/hur man får den tamare:P Lär ju vara någon kräfta/räcka eftersom en har klor. Försökt locka fram den med fiskbit utan resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer information om "blixten"

Igår kväll satt jag och lurpassade i någon timma efter att jag slängt i en algtablett, blev en väldans dragkramp om maten mellan vissa olika maskar och sniglar.

men även Blixten våga sticka ut huvudet + lite mer.

Info:

(vit)grå/svartrandig

En KRAFTIG högerklo med en vit spets.

Vänsterklon såg ut som en plockarm, var minst hälften så tjock som högerklon.

Den var väldigt förtjust i algtabbletten, när dragkampen ägde rum precis utanför hålan kom plockhanden ut och norpade.

Väldigt rädd sak, så fort en liten räcka, mask rörde sig för fort smiter Blixten in i sin håla.

Tror även att den putsar stenar, såg hur plockarmen drog in smågrus som efter ett tag kom nerullande från ett annat hål lite högre upp. Har alltid funderat på hur det kan ligga grus uppe på Ls:en, men nu har jag nog svaret.

Något tips på vad det kan vara för djur/hur man får den tamare:P Lär ju vara någon kräfta/räcka eftersom en har klor. Försökt locka fram den med fiskbit utan resultat.

Pistolräka kanske??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har jag fixat mig en liten snygging. blev en gobbi "Nemateleotris decora" Snygg sak, men ruskigt blyg, fast tror att vi börjar bli polare. den är uppe längre och oftare en i början i alla fall:) köpte den förra lördan.

Svår att fånga på bild, lilla rackarn är för snabb för kameran..

Lite svårmatad också, men har nog kommit på knepet. En och en pellets och låta den tugga emellan:P men ibland spottar den upp 2-3. Värkar sparat dom i munnen eller något knepigt..

Ingen aning om hur ofta å mycket mat dom ska ha men den får lite då och då:P

Fiskar ser ju alltid hungriga ut..

post-1452-14468917130782_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att du gillar decora fisken har själv en sådan och tycker dom är kalas snygga. Märkte själv att dom är svåra med maten, men har nog hittat något som dom verkar gilla. Det är från New Life och heter Spectrum All Purpose Formula (98:-) den mumsar dom i sig riktigt bra. Sen brukar jag också köra Red Plankton från Ocean Nutrition funkar också, nu vet inte jag om detta är den bästa maten för dom, men dom käkar och växer har fina färger så dom verkar må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oja, det fans rätt många gobbis att välja på men jag fastnade för den sorten. Blev tipsad om något som hete "Ultra health granullar fod" så såna får min. Värkar som att den gillar det bara att den hostar/spottar upp vissa igen.

Verkar även som min pistolräcka fick en kompis, den smäller i alla fal mer en för. Om de inte är sniglarna som dansar. (försäg så är dom väl räkan rädd om den smäller. men men. Dom blir nog vänner)

Kan man se kön på decora på något lätt sätt? Bara nyfiken om de är han eller hon:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Mitt lilla kar puttrar på fint. Tog dock bort de två långa ”borstmaskarna” (a 20cm). Känns som att pilsmörbulten blev mycket lugnare:)

Frågor om bulten "Nemateleotris decora"

Kan man se kön på något lätt sätt? Undrar om jag ska kalla den bultis eller bultilina:P

Det första jag såg när jag läste om den var att den var aggressiv och gärna ville vara ensam. För någon vecka sen läste jag att man skulle hålla dom i par. Min lilla bult kanske känner sig ensam.

Nu funderar på att skaffa lite koraller (knapp/Fragg). Funderat på det för, men nu är de dags.

Några funderingar bara..

Sätt att det finns stenkoraller grupperade i SPS och LPS. Vad är det?

Vad är skillnaden +på fragg/knapp? Är det samma sak som har olika namn? Eller är de olika saker helt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Justja, det var det sps lps stod för. kommer ihåg att jag fått veta det för...

Minnet är bra men kort:P

Nu har jag fått ett par småbitar korall utav mrmug *tack*;)

2 små Xenia bitar, ena ser jättebra ut. Den andra råkade jag klumpa mig rejält med. Stängde inte av pumpen när jag skulle föra ner den på sin plats. Så den fick sig ett hårt välkomnande tyvärr:/ Sen blåstes den in under några levande stenar.. Får väl se om den kommer fram efter ett tag och om den överlevde pumpen..

(Men man lär sig av sina misstag)

Sen fick jag en liten bit som jag inte riktigt vet var det var, men snygg är den.

Nu ser mitt kar riktigt fint ut.

Fast blev ju ännu mer sugen på större efter att jag varit hemma hos mrmug.

post-1452-14468917672709_thumb.jpg

post-1452-14468917673043_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Hej där.

Här går det fint, är rätt mycket i skolan nu såhär sista månaden. Har även sagt upp internet.

Men karet puttrar på som vanligt, har inte fixat några nya saker dock.

Fast från och med 1 december har jag en 2:a på 56kvm så då lär det bli en uppdatering av storlek på akvariet:D Först kommer en lång flytt av det lilla karet. Hoppas att det går bra. Hur mycket av vattnet bör man ta med sig? funderar på att köpa 2 dunkar, så blir ca 20l av 38, borde väl räcka eller räcker de kanske med en dunk..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Såhär ser det ut idag.

Ett litet kar i köket är aldrig fel:)

Dock ser minna koraller rätt sura ut efter flytten (Xenia och grönstjärnpolyp), dom öpnar sig inte helt, nästan inte alls:/ Bara Stenkorrallen "Turbinaria reniformis" som är som vanligt. Funderar på om det kan vara ljuset, blev kanske lite svagare nu när det inte är inbygt. Flyttade upp en närmare ljuset, men inte märkt någon skilnad.

Eller om dom blev skadade i flytten, var en rätt lång flytt, tog säkert 10 timmar..

post-1452-14468919030291_thumb.jpg

post-1452-1446891903048_thumb.jpg

post-1452-14468919030657_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...