Gå till innehåll

bygge av litet akvarium


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Sådär, då har det hänt lite mer. karet har stått i badrummet med vatten ca 2 veckor utan att läcka.

Har satt på dörrar på hyllan och köpt korallsand (kross). Gick tyvärr inte att köpa i l så blev en säck med på5kg:P Tror inte att 5kg kommer går åt får nog både fint akvarium, fina blomkrukor och sand kvar:)

Eller är det krångligt att ha "djup sandbädd"?

Har inte läst så mycket om det, men det är kanske inget för nybörjare..

Nu ska jag bara borra ett hål i hyllan så att jag får ut sladdarna. sen borde jag kunna fylla på vatten.

Har läst på några ställen att man ska ha en plexiglasskiva i botten av karet.. Förstår inte riktigt meningen med den dock.

post-1452-14468915940383_thumb.jpg

post-1452-14468915940584_thumb.jpg

post-1452-14468915940767_thumb.jpg

post-1452-14468915940955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var det som jag trodde ungefär, men hoppar över den då.

Nu står karet på plats med vatten i för att testa om pumpar mm funkar..

Kollade på saltpåsen hur man skulle blandade. 0,29lbs/gal Letade lite på nätet och hittade http://web.telia.com/~u54504162/javascript/convert/volym.html

1 lb = 453.59237g

men sen kom de svåra, en gal är olika:

England

1gal = 4,54609l

USA

1gal = 3.7854118l

Står att påsen är gjord i USA, så då bör man kanske köra med de måtten. Eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag väl chansa lite, börja med det minsta 33g/l sen öka.

Eller så räknar jag om karet i gal, kan ju inte vara så svårt. Bara att börja med Amerikanska gal.

Vad tror ni om djup sand bädd då? Har ju massa sand.

Eller är det dumt att ha som nybörjare?

Kan ju finnas någon i Gbg som behöver lite extra sand..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag saltvatten:)

Bara några frågor.

1:

Hur länge brukar vattnet vara vitt?

Hällde i salt i morse och det ser fortfarande ut som jag hällde i mjölk istället..

2:

Hur långt ner ska skummaren sitta, fans ingen information om det?

Gissade på att överkoppen man kan ta av skulle vara över vattenytan.

Även en liten elfråga fick med en adapter till skummaren men på kartongen till skummarn står det

230/115V 50/60HZ 6w låter som den ska fungera till det mästa. kontakten är även en som passar i våra urtag

På adaptern står det 110-250v

Det har tråden kanske borde ligga i första karet istället.. (nybörjarfrågor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det brukar ge sig på någon dag eller två.

Har du LS i ? Det brukar klarna fortare när stenen kommer i.

2. Har ingen erfarenhet av din skummare, men koppen ska vara ovanför ytan naturligtvis (hur mycket ovanför vet jag ej).

3. Adaptern funkar säkert bra, bara plugga i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bra, började bli orolig att det var något fel med saltet, är fortfarande vitt. Ligger något vitt puder på botten också (kalk?) men får vänta ett tag till.

Nix, ingen sten i ännu, tänkte vänta tills det klarna, såg även att jag fått lite för hög salthalt, så jag får väl spä ut vattnet lite.

Får experimentera lite med skummaren.

Jo adaptern går bra, men den är kanske helt onödig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, är fortfarande vitt i vattnet:/ De var ett ruskigt jobbigt salt. Eller tror mer att det är kalk som ligger på botten nu.

Kör med alla pumpar jag har så är 1300l/h

Mitt vatten var också vitt/mjökigt i början. Det klarnade upp när jag fått i LS.

Enligt en akvariehandlare var det mjölkiga bra/god bakterier och filtreradas bort

när man får i LS, sant eller falskt vet inte jag man klart blev det efter 2dagar med LS i.

Snygg/häftig lösnking på akvariet.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni hade så klart rätt. Hade ingen LS men la ner koral gruset igår och har klart vatten idag:)

Ska nog fixa LS till helgen, om ja får in mitt studiebidrag:P

Vet att sånna här frågor varit uppe för. I boken jag har om salt står det att bottenmatrealet ska vara mellan 3-6cm. Här har jag för mig att jag läst att det ska vara jättetunt eller DJUPT. Men det är kanske som allt annat, man gör som man vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni hade så klart rätt. Hade ingen LS men la ner koral gruset igår och har klart vatten idag:)

Ska nog fixa LS till helgen, om ja får in mitt studiebidrag:P

Vet att sånna här frågor varit uppe för. I boken jag har om salt står det att bottenmatrealet ska vara mellan 3-6cm. Här har jag för mig att jag läst att det ska vara jättetunt eller DJUPT. Men det är kanske som allt annat, man gör som man vill.

Jag har från 2-4cm sand på botten, beroende på var. Pumparna flyttar ju sanden om man

har dom riktade "fel". Jag har sanden del pga det estetiska och framförallt för djuren, eremiter mm.

Köpte levande sand och slängde i, ca 4kg på 40x40cm yta.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, då är man väl igång på super riktigt. Nu ligger det sådär 5-6kg levande sten i karet:D

Liten tanke bara. borde frågat när jag köpte stenen, men glömde.

I boken jag har + här står det att man ska köra utan lampa den första tiden. Men i butiken hade stenarna jätte mycket ljus.

Köra utan ändå?

Sen har jag även läst någon stans att man inte ska ha uv i starten, på min stora pump är det uv-c inbygt.. Just nu står den pumpen stila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kommer lite bilder på stenarna.

Har inte sätt något djurliv en, i alla fall inget som rör sig.

Men däremot lite svampar, eller vad det kan vara.

Fick reda på vad den bruna fingersvampen hette när jag köpte den. men det har jag såklart glömt.

Så är det någon som vet vad allt är får ni gärna skriva.

Den där rödarandiga saken i hålet tycker jag är snygg i alla fall.

4e bilden blev lite dålig, men skulle kalla det röksvamp:P har för mig att den var en annan färg igår, men i affären låg stenarna i ljus. Den blev kanske lite ledsen i mörkret.

Är nog massa fler saker bara att jag inte vet vad som är sten/levande. Såg att dom små svarta sakerna bredvid den rödrandiga inte var fläckar utan någon svamp med, små taggar på dom.

Såg ett inlägg där någon fick råd om att ta bort saker som ser ut som min sista bild?

Lite värden:

temp: 26°C

salthalt: 1,0235 (pendlar mellan: 1,022-1,024)

Nitrit: 0,1 ppm

Ammonium: 0,2-0,4 (den var svår, passa inte in på någon, men emellan dom färgerna så 0,3*sägga*)

post-1452-14468915966584_thumb.jpg

post-1452-14468915966783_thumb.jpg

post-1452-14468915966962_thumb.jpg

post-1452-14468915967173_thumb.jpg

post-1452-14468915967364_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhå, så trevligt:) Ser faktiskt ut som en mussla, när du säger det. Får se om den kryper ut någon dag.

Bara för att jag skrev att jag inte sätt levande djur och tog fram kameran har det kommit ut en liten linslus, "liten brun sjöstjärna" Med 3 långa och 2 korta ben. måste klättrat upp på glaset i en väldig fart, såg den inte när jag fota men 10 min senare satt den där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man bra vatten om man inte får några bubblor i skummarkoppen, eller har man ställt in den fel?

Det bubblar lite gran men dom kommer aldrig upp i koppen.

Haft igång den 3 dagar med LS i..

Skruvade ner luftintaget för den lät som en ångvält innan. Men kom inget i koppen fast luftintaget var på max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta brukar ni mäta i uppstarten?

Just nu kör jag test varannan dag.

Någon som vet eller kan gissa varför salthalten varierar?

i förgår mätte jag 28°C 1.024

och idag var det: 28°C 1.022 Har inte fylt på vatten vad ja mins.

Sen mäter jag nitrit och ammonium

Något annat jag bör mäta i starten?

Nitrit värkar vara påväg neråt börja på 0,1 för en väcka sen och nu är de mellan 0-0,025

Amomium ligger mellan 0,2-0,4 Det testet är klurigast, blir aldrig någon färg som finns på skalan. Så det får bli det de ser mest likt ut*mummel*.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sådär, nu har burken varit igång ett tag och Nitrat har kommit ner till 0. Fast Ammonium är ruskigt svårt att mäta, blir inte någon färg som passar in *tycker* Blir mer en sörja, men passar väl bäst in runt 0 0,2. Tips på hur man ska mäta för att få renare färg?

Börjat växa "brunalger" och fått några små rör på fönsterutan..

Tror att det kan vara dags att skaffa några sniglar och kanske någon eremit. Tips på hur många som behövs?

Har även sätt en sån där vit tusenfotigt. kom inte ihåg vad dom hette nu men inte en allt för vacker sak:P Såg även ut som en liten ormsjöstjärna, var i alla fall en liten stjärna med väldigt långa smala armar. men den var bara framme ett litet tag..

Hade även hopats på en liten krabba, men har inte hittat någon. Men finns säkert saker jag inte upptäckt även fast de är litet kar. Skoj när de rör sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det börjar röra lite på sig nu.

Du behöver inte vara orolig över ammoniaken längre, bakteriekulturen borde vara etablerad nu.

Så du kan gott börja slänga i lite snäckor.

Tusenfotingen är troligen en borstmask, inget men vill ta i, men dom flesta är bra att ha. Dom håller rent.

Den lilla med långa armar är förmodligen en ormstjärna, har själv några såna. Verkar inte som dom blir större heller.

Brunalgerna är helt normalt i denna fasen.

Om du vill kan du komma förbi någon dag och hämta lite snäckor (skicka ett PM så kan vi komma överens om en dag som passar), mina har ynglat av sig så jag har säkert 100st nu. Visserligen är dom ganska små, och jag vet inte vilken sort det är. En tumregel är väl ungefär 1 snäcka/10 liter vatten, men det är aldrig fel att ha fler. Men börja försiktigt med några stycken, det är surt om dom skulle dö av svält i onödan (vilket sällan inträffar, men det är aldrig fel att ta det lugnt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för råden å erbjudandet, men jag har hunnit köpa 3 turbosniglar. Å de blir väl rätt lagom i mitt akvarium *tror* Men vore försig skoj att komma och se ditt kar ändå.

Men finns det något klumpigare djur en såna sniglar?

La ner dom i lördags och har fått vända på dom 3-4 gånger redan. dom hamnar på skalet och ligger och sprattlar.*suck*

Eller kan dom lyckats komma på rätt köl? Ser rätt hjälplösa ut där dom ligger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...