Gå till innehåll

Val av tillsatser, Ca, Mg, Sr


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hej igen.

Dags att köpa nya tillsatser, jag kör med Aquarium Systems Reef Crystals, vattenbyte 10% i månaden kanske, sedan tillsats med jod och manuell påfyllning med Mg och Ca+Sr. Dessa var urgamla och kom med karet.

Nu är de slut och jag skall köpa nytt, vilka tillsatser tycker ni funkar bra? Skall man ha någon spårämneslösing förutom vattenbytena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Dags att köpa nya tillsatser, jag kör med Aquarium Systems Reef Crystals, vattenbyte 10% i månaden kanske, sedan tillsats med jod och manuell påfyllning med Mg och Ca+Sr. Dessa var urgamla och kom med karet.

Nu är de slut och jag skall köpa nytt, vilka tillsatser tycker ni funkar bra? Skall man ha någon spårämneslösing förutom vattenbytena?

tycker fauna marine har bra grejer. finns ju dels balling för egen blandning, men sen har dom ju kommoit med färdiga ballinglösningar, som ju ersätter rubbet, Ca, Kh, Mg, spårelement, i tre flaskor.

Minns inte exakt vad dom hette du, men jag kan kolla upp de om du vill. Känner en saltkompis som kört med dessa o är nöjd:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det de som säljs i ett softpack (typ clingwrap-plast som ett ölflak) med tre literflarror i plast? Har funderat på dom faktiskt, mycket lättare att dosera lösning än pulver.

de jag tänker på är:

007-09-15 - Essential concentrated magnesium supplement for marine aquaria -> UltraEASY MG

2007-09-15 - Essential concentrated calcium/strontium supplement for marine aquaria -> UltraEASY CA + SR

2007-09-15 - Essential concentrated carbonate supplement for marine aquaria -> UltraEASY dkH

hmm..men nu blev jag lite osäker..frågan e om dessa innehåller spårelement också...verkar inte så...isåfall verkar ju TM biocalcalcium mer heltäckande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör ju vattenbyten, det kanske räcker för spårämnena?

10% i månaden så finner jag det högst tveksamt, frågan är mera om du har sådana djur i karet som har större krav på tillgänglighet av spårämnen.

Jag kan tänka mig att endel lägre djur/koraller kan anpassa sig eller överleva till en viss gräns.

Skulle dock se det som en möjlighet att du kommer till en nivå under toleransgränsen efter ett tag.

Det finns en intresant artikel om vattenbyten och % på Rc, kan vara bra att läsa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vätska är lättare att dosera men samtidigt betalar man för en stor andel vatten.

Vill du ha en "allt i ett produkt" som är mycket prisvärd så föreslår jag Tropic Marin Biocalcium, Kalcium, buffer, magnesium, strontium, jod osv. 70 olika spårämnen och balling i pulverform.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...