Jump to content
pimo

POM, Fosfat och mörka koraller?

Recommended Posts

Ja har också mycket partiklarna i vattnet , som ja inte får bort , men ja tror inte de påvärkar färgningen av korallerna ,

Datrucka du ska nog känna igen bild nummer 1 av mina bilder :)

mmmmm... visst e den läcker i rätta färger. Hemma är den MYCKET mörkare i färgerna, med sjukt mörkgröna polyper.

Jag tror faktiskt att partiklarna påverkar färgningen indirekt eftersom korallerna säkerligen tar upp dessa. Om dom då innehåller mycket näring så.... Säger inte att det är så, bara en tro jag har för tillfället.

Det borde ju vara rimmligt att ZF och CV ger lite mörkare färger i för hög dos, men jag tycker inte att min dos är hög?, ska höra med ted som du säger och kanske testa att gå ner något.

Jag får testa att börja dosera b-balance imorgon igen då, men det känns inte riktigt som att det är där som skon klämmer, utan i mina ögon ser det ut som att korallerna är övergödda, troigen pga all skit i vattnet.

Fan du får inte posta sånna bilder, gör ju inte att jag blir nöjdare med mina färger direkt ;)

intressant.

Jag håller med om att man blir frustrerad, vad man än gör blir det inte bättre.

Frågan är om kraftig mekanisk filtrering är en hållbar lösning i längden?, det bästa vore ju att få reda på vart problemet ligger och åtgärda det.

Jag har funderat på ifall att jag har för mycket fisk, eller matar för mycket, men jag tycker att jag har ganska lite fisk för drygt 800 liter.

Har ingen erfarenhet av CV så där kan jag inte uttala mig, men har märkt att jag får en brunaktig film på rutorna vid överdosering av ZF, kan ha ett samband.

B-balance ger en grönare får på koraller om den överdoseras, min rosa A. millepora är grön nu, men på väg tillbaka efter minskad dosering.

Tror inte heller på mekanisk filtrering som en långtidslösning om man inte har plats för en filterpåse i sumpen. Blir bara bökigt att byta vadd och söla med allt vad det innbär, men ska man vara fin får man lida pin. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet. För på något sätt måste ju skiten bort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OBS! Nu svarar jag som nybörjare eftersom jag endast kört zeovit i ca 1 månad! Mína erfarenheter är från min tidigare "nitrat-värd"...

Kalium mäter du med KZ-test? För mycket kalium ger mörkare koraller.

Men visst ser bilderna ut som du har mycket näring i burken. Men å andra sidan har jag haft koraller som varit ljusare med 10 mg/l i nitrat.

Vad har du för T5 rör och hur länge kör du dem? Ett trick för att ljusa korallerna enligt min tidigare erfarenhet är att ha vitare ljus som man kör länge - det ger ljusare färger.

Har dina värden varit stabila länge?

B-balance är kanske lösningen - ska bli kul att följa utvecklingen!

Några kloka råd från Ted - vår ledsagare i zeovärlden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmmmm... visst e den läcker i rätta färger. Hemma är den MYCKET mörkare i färgerna, med sjukt mörkgröna polyper.

Jag tror faktiskt att partiklarna påverkar färgningen indirekt eftersom korallerna säkerligen tar upp dessa. Om dom då innehåller mycket näring så.... Säger inte att det är så, bara en tro jag har för tillfället.

Har ingen erfarenhet av CV så där kan jag inte uttala mig, men har märkt att jag får en brunaktig film på rutorna vid överdosering av ZF, kan ha ett samband.

B-balance ger en grönare får på koraller om den överdoseras, min rosa A. millepora är grön nu, men på väg tillbaka efter minskad dosering.

Tror inte heller på mekanisk filtrering som en långtidslösning om man inte har plats för en filterpåse i sumpen. Blir bara bökigt att byta vadd och söla med allt vad det innbär, men ska man vara fin får man lida pin. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet. För på något sätt måste ju skiten bort.

Jag har funderat på att minska ner fiskbeståndet genom att sälja mina 3 kirurger, och mata "småfiskarna" sparsamt under en längre tid samtidigt som jag kört hårt på mekanisk filtrering och "renblåsning", kanske kan det hjälpa systemet att "komma ikapp"?

OBS! Nu svarar jag som nybörjare eftersom jag endast kört zeovit i ca 1 månad! Mína erfarenheter är från min tidigare "nitrat-värd"...

Kalium mäter du med KZ-test? För mycket kalium ger mörkare koraller.

Men visst ser bilderna ut som du har mycket näring i burken. Men å andra sidan har jag haft koraller som varit ljusare med 10 mg/l i nitrat.

Vad har du för T5 rör och hur länge kör du dem? Ett trick för att ljusa korallerna enligt min tidigare erfarenhet är att ha vitare ljus som man kör länge - det ger ljusare färger.

Har dina värden varit stabila länge?

B-balance är kanske lösningen - ska bli kul att följa utvecklingen!

Några kloka råd från Ted - vår ledsagare i zeovärlden?

Japp kalium mäter jag med kz test, dock svårt att läsa av, man kanske skulle testa att dra ner på k-balance under en tid och se vad som händer?

Jag kör med:

1 st fiji purple

1 st aquascience blue

2 st coral light new generation

6 st coral light "old generation"

Så ljuset är väldigt vitt i mina ögon,och rören är dryga halvåret, vissa nyare så det borde ju inte vara problemet, möjligtvis att endel ljus går bort pga grumligheten i vattnet och inte når korallerna?

Mitt kh har legat på 7,7 väldigt länge, möjligtvis diffat en mätenhet någon gång men inte senaste 2 månaderna iallafall.

Ca och mg däremot gick ju upp för högt för ett par månader sedan, men de tog jag ner mycket långsamt och ska ta ner ca ytterliggare ifrån 440 till 420-410 nånstanns.

fosfaten har svajjat något, men legat mellan 0,00- 0,02 senaste månaden/månaderna enligt hannan.

Nitraten har alltid varit omätbar.

Japp idag kör jag igång med b-balancen igen för att se om det ger skillnad.

Ska även testa att mata något mindre under en tid, och ev byta foder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mätte nyss flödet genom min zeovitreaktor för första gången sedan jag satte ihop systemet, ajajaj, låg på nånstanns 250-300 liter/timma, har 1,8 liter zeolith.

Kanske detta har bidragit till problem?

Har nu bytt mot en annan pump och kör 800 l/h genom reaktorn.

Har även finjusterat vattennivån i sumpen så att skummaren skummar optimalt.

Har ca reaktorn avstängd nu för att ta ner ca oc mg till rätt nivåer, doserar kh buffer manuellt.

Matar även mindre nu än innan, blir det inte bättre med de åtgärder jag vidtagit nu så kommer jag troligen sälja bort mina 3 kirurger för att minska belastningen.

Vad tror ni?, ska jag köra på såhär en tid och se?, några fler förslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja skulle inte sälja kirurgena ,kan inte vara de som är problemet. Hur mycket matar du ? Har själv gjort som dig har haft min reaktor av nu i 8 dagar buffrar kh manuellt nu, mäte Ca idag 390 , så nu börjar ja smygga igång reakton på 3 timmar dag

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja skulle inte sälja kirurgena ,kan inte vara de som är problemet. Hur mycket matar du ? Har själv gjort som dig har haft min reaktor av nu i 8 dagar buffrar kh manuellt nu, mäte Ca idag 390 , så nu börjar ja smygga igång reakton på 3 timmar dag

Nej jag tycker också att karet är ganska lågt belastat i förhållande till storleken.

Innan matade jag kanske en tesked ON F1 och en tesked ON F2, nu har jag ju dragit ner på matningen så det blir kanske hälften.

Funder på om det helt enkelt inte är som så att du har alldeles för lite Ls för att få en stabil miljö?

Enligt kz ska man ju kunna köra zeosystemet helt utan LS, 50-60 kg till 770 liter är väl inte så lite?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OBS! Återigen - jag är nybörjare på det här systemet! Och det är många goda råd nu... Kanske är Ted eller Korallenzucht direkt de som kan svara bäst...

Men angående reaktorn så skulle jag försöka strypa pumpen lite - min gissning är att det är bättre att ligga lite lågt än att ligga lite högt på flödet.

Sen tror jag du måste hamna på rätt värden och ligga där stabilt under en längre tid innan du vidtar några nya åtgärder. Less is more!

I vårt system får korallerna stå och se murriga ut ett tag. Det jag ser är att den del som växer får en helt annan färg än resten av korallen. Det är ett bra tecken - då vet jag att färgerna kommer. Vi använder inga spårämnen alls för tillfället utan låter korallerna få acklimatisera sig i lugn och ro. När allt börjat sätta fart och växa samt att värdena får stabilisera sig så får utfärgningen bli nästa fas.

Min erfarenhet är att när värdena varit stabila några månader så börjar det växa grymt och då kommer en ny fas av instabilitet eftersom förbrukningen av bla KH och kalcium ökar. När man tagit sig förbi öven denna instabila period och värdena hållt sig några månader så brukar utfärgningen komma.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nej jag tycker också att karet är ganska lågt belastat i förhållande till storleken.

Innan matade jag kanske en tesked ON F1 och en tesked ON F2, nu har jag ju dragit ner på matningen så det blir kanske hälften.

Enligt kz ska man ju kunna köra zeosystemet helt utan LS, 50-60 kg till 770 liter är väl inte så lite?

Min erfarenhet är att systemen blir instabila utan "buffert" och det är svårt att hålla fluktuationerna i schack, speciellt eftersom man redan är ute på "kanten" och balanserar - beror kanske lite på hur road man är att mäta och justera förstås:-)

Men Magnus har ju en poäng i att det tar tid att köra in systemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OBS! Återigen - jag är nybörjare på det här systemet! Och det är många goda råd nu... Kanske är Ted eller Korallenzucht direkt de som kan svara bäst...

Men angående reaktorn så skulle jag försöka strypa pumpen lite - min gissning är att det är bättre att ligga lite lågt än att ligga lite högt på flödet.

Sen tror jag du måste hamna på rätt värden och ligga där stabilt under en längre tid innan du vidtar några nya åtgärder. Less is more!

I vårt system får korallerna stå och se murriga ut ett tag. Det jag ser är att den del som växer får en helt annan färg än resten av korallen. Det är ett bra tecken - då vet jag att färgerna kommer. Vi använder inga spårämnen alls för tillfället utan låter korallerna få acklimatisera sig i lugn och ro. När allt börjat sätta fart och växa samt att värdena får stabilisera sig så får utfärgningen bli nästa fas.

Min erfarenhet är att när värdena varit stabila några månader så börjar det växa grymt och då kommer en ny fas av instabilitet eftersom förbrukningen av bla KH och kalcium ökar. När man tagit sig förbi öven denna instabila period och värdena hållt sig några månader så brukar utfärgningen komma.

Höjningen av flödet i reaktorn gjort nått iallafall.

Idag har karet varit lite lätt dimmigt och det har blivit en brun beläggning på bakrutan, så jag antar att jag har en liten bakterieblommning just nu?, skippade zeostarten idag för säkerhets skull.

Nu håller jag tummarna för att denna "bakterieblommning" inte ska skapa problem i form av syrebrist och liknande bara, annars tar jag det som ett gott tecken.

Det där med att det tar tid är såklart sant, men man tycker att det borde gå åt rätt håll och inte tvärtom, korallerna har ju bara blivit mörkare på senaste

Share this post


Link to post
Share on other sites
Höjningen av flödet i reaktorn gjort nått iallafall.

Idag har karet varit lite lätt dimmigt och det har blivit en brun beläggning på bakrutan, så jag antar att jag har en liten bakterieblommning just nu?, skippade zeostarten idag för säkerhets skull.

Nu håller jag tummarna för att denna "bakterieblommning" inte ska skapa problem i form av syrebrist och liknande bara, annars tar jag det som ett gott tecken.

Det där med att det tar tid är såklart sant, men man tycker att det borde gå åt rätt håll och inte tvärtom, korallerna har ju bara blivit mörkare på senaste

Hm... problemet med många åtgärder på en gång är att man inte vet vad man gjorde rätt och vad man gjorde fel...

Så länge korallerna mår bra och växer tycker jag du bara ska pröva en åtgärd åt gången. Låt då din nya rutin gå någon månad innan du provar nästa åtgärd.

Frågan är om baktriebeläggningen verkligen är positiv... Jag ser de som ett tecken på instabilitet och att det som ska hända i reaktorn i stället händer i akvariet. Men återigen - jag är nybörjare på den här metoden så kanske har jag fel.

Personligen ändrar jag ingenting i vårt system utan att stämma av med Ted och Thomas Pohl beroende på att deras erfarenhet och kunskap är så mycket större.

Så egentligen är det mitt tips - kolla av med dem innan du gör något.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag läst se ge ett lägre flöde i reaktorn högre närings värden en ett högt flöde. Inte för högt max 400 liter timmern per liter zeovit, Man ska hälst ligga där uppe vid eller strakst under.

Varför de ger högre värden i låg fart är inte de inte ger så hög effekt med zeoreaktorn då.

Kan vara en effekt till dina mörka koraller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Saltvattensguiden


Organisationsnummer: 802438-6222
E-post: admin@saltvattensguiden.se


  • Ordförande: nike83
  • Kassör: Tribiani
  • Tekniskt ansvarig: ormet
  • Medlemsansvarig: kaptenen
  • Annonsörsansvarig: danne031
  • Våra betalningsalternativ


  • Swish: 123 268 41 16
  • PayPal: kassor@saltvattensguiden.se
  • Bankgiro: 220-3503

  • Aktuell programversion


    IPS Community Suite 4.4.10
    Tapatalk 1.6.5

    ×
    ×
    • Create New...