Gå till innehåll

Hur ofta bytar man uta fosfatremover o aktivtkol


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Hej!

ska börja lägga dessa två ämne i mitt ytter filter hur offta ska jag byta ut dem och hur mycket ska jag använda?

kan man använda vanliga stumpbyggsor för att lägga dem i filter facken?

hadde tängt beställa hem dessa i dag är dom bra?

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=961

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=769

finns där något annat man kan jag lägga i ytterfilter? som är bra för karet?

det blev många fråger hehe

/Marcus :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtervadd ska du vara försiktig med i ett saltvattensakvarium, och bara användar mycket korta perioder.

Jag sommarläser just nu Algae, A problem solver Guide av Julian Sprung, som säger:

"In an aquarium the removal of detritus and algal filaments can be achieved with a mechanical filter... In reef aquariums it is best to use such devices only intermittently for periodic routine maintenance lasting no more than a day or two. If used cintinuously, mechanical filters not only remove the food and filter feeding invertebrates, they also develop colonies of aerobic bacteria that digest the trapped material, which consumes oxygen, and return dissolved inorganic nutritients back into the tank, which promotes algae growth"

Med andra ord, användning av filter vadd under längre tid kan få rakt motsatt effekt på algtillväxten.

Beträffande aktivt kol så är det en utmärkt metod. Jag har själv UltraCarb hemma och det står ingen anvisning om hur ofta det ska bytas ut på paketet. Jag har också ROWA Carbon hemma, och perioden för utbyte skiljer sig beroende på användningsområde. ROWAs kol kan räcka upp till 6 månader, men det rekommenderas för endast några dagars användning om det specifikt ska användas för borttagning av gulfärgat vatten. En tredje källa är ZEOguiden, som rekommenderar utbyte av sitt aktiva kol varje 30 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog inte ha filtersvamp i ditt ytterfilter :) Det är för krongligt att rengöra och du kommer inte orka att hålla på med att rengöra det så ofta som en gång i veckan. Det är bättre att du kör med filtersvampen i ett innerfilter istället. Det går fort och lätt att rengöra. ;)

nja hadde mer tängt mej att jag skulle rengöra det 3 gånger i veckan! så jobbigt är det inte att rengöra tar typ 5 min så det är inget problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja hadde mer tängt mej att jag skulle rengöra det 3 gånger i veckan! så jobbigt är det inte att rengöra tar typ 5 min så det är inget problem.

Marcus,

Det är en imponerande utfästelse till dig själv som du gör. Vi är många akvarister som lovar oss själva att vi t.ex. ska byta vatten varje vecka, men sedan går månaderna och intervallerna blir allt större. Min egen erfarenhet är att om man ska orka vara uthållig i hobbyn så gäller det att inte binda upp sig i alltför många "manuella rutiner". Men om du tror att du kan hålla energinivån uppe så varför inte? Höga ambitioner skadar inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus,

Det är en imponerande utfästelse till dig själv som du gör. Vi är många akvarister som lovar oss själva att vi t.ex. ska byta vatten varje vecka, men sedan går månaderna och intervallerna blir allt större. Min egen erfarenhet är att om man ska orka vara uthållig i hobbyn så gäller det att inte binda upp sig i alltför många "manuella rutiner". Men om du tror att du kan hålla energinivån uppe så varför inte? Höga ambitioner skadar inte :)

haha ja :ler: nej men hadde i ella fall tängt köra med det i 2 månader så jag får bort alla små pertiklar som flyter runder hela tiden =)

tycker där redan är mycket manuela rutiner då man inte har något hitech akvarium så man får ju redan byta vatten hoffta och dosera spårämnen manuelt så rengöra ett filter kan jag nog holla ut med att byta ett tag.. får vell se hur länge det holler men så fort jag märker att jag börjar slarva med det så ska jag ta bort filtert helt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...