Gå till innehåll

Konstiga vattenvärden?


Datate

Rekommenderade inlägg

Testade nyss vattnet och blev lite fundersam på våra värden. Förljande mätte jag upp:

kH: 9,6

Ca: 350

Mg: 1230

Det som gör mig fundersam är det höga kh´t i förhållande till de relativt låga Ca och Mg.

Det vi tillsätter är TM BioCalcium (förenklad ballingmetod i form av pulver) och GroTech Magnesium Pro Instant.

Så vitt jag vet så skall BC hålla både kh, ca, ph och till viss mån även mg på rätt nivåer. Dock känns det inte som det balancerar värdena på rätt sätt. Har fått för mig att kh´t skall ligga på ca 8.0 när ca och mg är bra, men jag kan ha fattat fel.

Vi tillsätter 4 skopor (de stora blå som jag tror inehåller 10ml / skopa=40ml) samt 1 skopa magnesium (10ml) dagligen. Karet är på ca 750L ren vattenvolym.

Är värdena konstiga eller ligger dom i fas med vad dom borde göra vid användning av TM BC?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Får försöka testa att hoppa över grotechs preparat en stund å bara köra BC. Illa om det är så att det höjjer kh...då lär man ju vara tvungen å skaffa någon annan form av mg-höjjare...

Jag har frågat Grotech men de brukar ta ett par månader på sig att svara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Grotech´s instant produkter och har inga som helst problem med att deras magnesium instant skulle höja Kh. Använder även instant calcium och instant carbonate. Var sak höjer sin parameter för mej. Jag har även användt TM biocalcium och där har jag fått Kh höjningar. Jag ska prata med Thomas på Grotech på telefon idag. Jag kan höra mej för då. Jag pratar med Thomas ungefär 1 gång i veckan och finns ytterligare frågor om deras produkter så maila mej gärna så ska jag vidare befodra dem om det finns kontaktsvårigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haj Ted! Det låter bra!

Jag får KH-höjning av Kalcium instant pro på Tetra KH-test. Jag gissar att det är något i det som stör det testet, typ borat. Flera andra har rapporterat samma fenomen fast då har de mätt med Salifert KH-test.

Förra frågan gällde om man kunde lösa magnesiumet i osmosvatten vilke de svarade inte var möjligt... svaret kom efter 2 månader... men det kan ha varit tillfälligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...