Gå till innehåll

720L projektet startat


Rekommenderade inlägg

Idag köpte jag ett Zeolitfilter från Biotedmarin

Korallens-Zucht´s egentillverkade Zeovitfilter För upp till 3 kg Zeovit (optimal funktion vid 2 kg Zeovit). Levereras med 1000 liters pump samt flödesreglering. Det skall få stå i mitt nya akvarium som skall hämtas i Malmö nästa lördag. Det medföljer en 120 liters sump Vet dock inte om den sumpen kommer räcka. Vad jag dock vet är att jag även köper ca 40 KG LS av samma kille + 6 KG av en annan kille. Med får jag även en Deltec TS1060 så en bra skummare har jag med. Tyvärr fattas jag en hel del för att det hela skall kunna startas upp direkt. Jag behöver

1 returpump

3 cirkulationspumpar

jag har även 2 x 450W MH som jag tänkt skall få utgöra ljuskälla. Kanske jag kompletterar med några blåljuslängre fram.

har en geisman ljusdator eller vad man kan kalla den som simulerar måncykel mm som skall få gå med detta karet med!

Eftersom det som det inte ingår någon bänk skall denna byggas först också. Akvariet skall stå som rumsavdelar i vårt vardagsrum så vi måste bygga någon slags huv för ljuset med. Vill även bygga huven så man slipper en massa sladdar från pumpar mm.

Funderingarna nu går kring om jag skall köra med eller utan sand. Gillar sandvändade fiskar så det blir nog det förr eller senare...

Fundering två är vad jag behöver mer för att detta skall bli bra från början....Vill gärna ha en controller till pumparna..

Idag sålde jag även mitt 500 L sötvattenkar och i förra vackan mitt 240 liters. Så nu har vi bara 2 300L och 2 180 liters kar med sötvatten. jag är rätt sugen på att sälja ett eller kanske tom båda 300Litrarna och köra salt för hela slanten. Man har ändå inte samma tid med sötvattenskaren nu när saltet pockar på uppmärksamhet mest hela tiden.

Det var väl allt för denna gången!!

Uppdatering kommer när karet kommit hem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Är det ett nytt eller beg kar? Har du, eller planerar du, att borra karet?

Jag antar att du har mer pressande utmaningar än att fundera på pumpstyrningen, t.ex. bygget av ställningen. Planerar du trä eller metall? Snygga skåpsluckor? Huv av fast material eller draperi?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojoj många frågor men jag har svar på de flesta.

karet är begagnat och är redan borrat med tre hål i hörnet med ytavrinning.

Bänken skall bli en kopia av en annan medlems bygge. Jag är allt annt än händig men jag skall försöka mig på en bänk i trä med luckor på baksidan för meck i sump mm. Huven vet jag inte än men jag tror den blir i playwood och att den får hänga på kanten på karet. Därför bör den ju matcha bänken under på ngt vis..det skall iaf vara luckor runt om huven så man kan mecka i karet från alla håll. helst vill jag ha skjutdörrar..men jag vet inte var man får tag på sånna!!

:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag brukar vara på dem båda två. elller allaihopa är ju himmelriket för oss killar...fast jag tillhär inte den händiga skaran man ser här... men jag vill lära mig att bygga saker..så vi får hoppas jag gör det nu när det skall bli bänk och huv... hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...