Gå till innehåll

Olika fiskar tillsammans?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har efter en del övervägande kommit fram till att någon "röd kirurg" inte är något för mig då den verkar tappa mycket i utseende då den blir äldre.

Istället ligger funderingarna på att inhandla lite egna fiskar som skall följa med i den stora flytten senare.

Fiskar som är tänkta att inhandla är då bland annat

Premnas biaculeatus och Odonus niger frågan är bara hur dessa fungerar i mitt redan etablerade rev-akvarium. Jag antar att clownerna är revsäkra. Men fungerar det att släppa ner dem till 1 par Clarkii clowner utan att det blir värsta slagsmålet?

Läste också att Odonus niger skall vara den tryckare som är "snällast" i ett revakvarium. Skulle någon med erfarenheter av detta kunna yttra sig?

Sist men inte minst. Vet någon var man kan köpa fina exemplar av ovanstående fiskar? Själv har jag hittat dem i de flesta affärerna men endast små pytte exemplar som knappt är större än en nagel.

Tacksam för hjälp Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odonus Niger är fredlig mot fiskar som inte är för mycket mindre än de själva, jag hade 2 st och de fungerade utmärkt tillsammans med en mandarin, salarias och blå fröken. Dock när jag köpte 5 st ovanliga, svinigt dyra, Chromis så blev dessa ihjäljagade på 2 dagar.

Men undviker du att skaffa nya småfiskar efter du skaffat Odonus så bör det inte vara något problem då de oftast inte är elaka mot redan befintliga fiskar om de nu får växa upp i karet.

Samtidigt ska du, som du är inne på, undvika de små exemplaren då de kan ha fångats tvivelaktigt, och är självklart svårare att få att överleva.

Vart de finns i större format, bra fråga, leta.

De äter glatt allt du ger dem direkt ur handen om du så vill.

Mina rörde aldrig koraller eller dylikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Odunus är en klar favorit i karet, snäll mot allt o alla (förutom några stackars Anthias) aldrig några problem, är lite som en hund, följer med runt burken och är alltid nyfiken på vad som sker. Min kan dessutom (inbillar jag mig) skilja på olika matburkar, när jag visar mina flingor från Julian sprung så är intresset måttligt, om man däremot håller upp Dr. Bassler pelletsen så blir det stor uppståndelse! Kan bara rekomendera denna fisk. O som dom som tittar på min webkamera säkert har sett så gillar han att bli filmadsmiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min Odunus i lite drygt en månad nu och den har blivit en klar favorit som tar mat ur fingrarna och simmar in i den lilla burk som jag brukar tina upp maten med, allt för att få en matbit. Den gillar också att ha lite dragkamp med mig om burken.Riktigt frän fisk med mycket personlighet.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är picasso tryckare, någon erfarenhet?

Jag har nu bara en gulkirurg i mitt 200liters kar, skulle det funka med en tryckare? Kirurgen jag har e nog den snällaste jag har sett han kommer fram och tittar på en men kommer man tätt inpå så gömmer han sig bakom en sten så bara huvudet sticker fram, så tittar han nyfiket på.smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...