Gå till innehåll

Zebrazoma Xanturum erfarenheter


Jaken

Rekommenderade inlägg

Är lite sugen på att skaffa en Zebrazoma Xanturum.

https://www.saltvattensguiden.se/fiskar_artikel_visa2.asp?NR= 91&KAPITEL=Kirurgfiskar

Här läst på det lilla jag hittat på nätet.

Vad jag mest är nyfiken på är hur lätt den får prick jämfört med andra kirurger, Jag har fått för mig att den är lite tåligare, stämmer det?

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sådan sedan jag startade mitt akvarium och hittills är det den finaste och min absoluta favorit.

Prick har den aldrig varit intresserad utav. Däremot så var han relativt aggressiv första gången jag introducerade en annan kirurg i karet. Han tok-jagade honom och skulle nita allting som kom inom räckhåll. Men som vanligt släppte det efter några dagar när han hade vant sig vid sin nya "kompis". Efter detta tvekade jag att införskaffa flera kirurger eftersom jag inte kör med uv och det blir alltid lite tumult när man introducerar lite "arga" fiskar.

Men naturligtvis kunde jag inte hålla mig utan köpte två desjardii också. Dessa släpptes ner i akvariet och väntan på det första slagsmålet infann sig.

Men tji fick jag. Efter att ha markerat vem som var nummer 1 från början fanns nu inget intresse av de nya kirurgerna. Inte ett ända tjuvnyp.

Utöver detta kan jag tillägga att jag har fått för mig att alla kirurger ifrån Zebrazoma släktet skall vara de tåligaste man kan ha. Därav min uppfattning att de mera sällan än andra kirurger får pricken.

Jag har bara kirurger ifrån Zebrazoma och de har aldrig haft tillstymmelse till prick-sjuka.

Vet dock inte om min är ovanligt snäll för att den är relativt ung och inte har hunnit bli elak ännu. Har fått höra att de flesta Xanthurum som fångas är lite äldre och därför kan vara aggresiva innan de har kommit till ro.

Det är en relativt dyr fick dock men väl värd pengarna.

Det är min åsikt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar messt med mysis min Zebrazoma flevenscens ällskar det! Lite sallad kan man ge också men det är messt för att den ska få lite att jobba med(lite näring). Brocoli knoppar e bra hellst färska.smiley37.gif

Och iblan med röd plankton men det är på gränsen att de är för små.

Vet inte men spenat borde välla vara bra mycket järn etc. eller blir den dålig i magen av det?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken: Handlade du en Xanthurum? Om så är fallet vad fick du ge för den?

Till din fråga:

Matar mitt akvarie med allmän matning vilket betyder att alla fiskarna käkar samma mat. Kirurgerna verkar inte fatta att de är veggisar för de käkar artemia liksom alla andra.

I övrigt matar jag med broccoli vilket skall vara bland det mest näringsrika du kan ge dina kirurger. Sallad och maskrosblad är populärt bland fiskarna men ger inte så mycket näring.

Har du inga bilder på godingen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den här i Sundbyberg på Zooland, vilka får sin fisk från JR.

Jag betalade 490:- för den.

Fisken har gått i deras butik sedan i våras och jag vet att den överlevt både det ena och det andra i deras butik...

Har sett att den käkar bra både grönt och fryst. Har spanat på den ett tag nu.

Ville köpa den nu innan de får in en ny laddning med fisk.

Fisken har varit i mitt akvarium i en timme nu och käkar alger som bara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...