Gå till innehåll

Alger på korall


imsofly

Rekommenderade inlägg

Jag får liknande alger om någon pump blåser för hårt på nån koralltopp. Bryter bara av topen med alg på och riktar om pumpen lite.

Ok låter de vara nån dag till innan jag bryter/klipper loss topparna och se om de ger se,j tog bort pumpen som blåser på den för 2 dagar sen så nu har jag bara wavebox och en maxijet 640 liters med en "wavemaker" påsättning så den blåser 360 grader typ.

Vad kan jag klippa topparna med för sax?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser verkligen ut som cyano, mår korallen inte helt hundra brukar det fastna precis som de gjort på din bild. Att klippa bort delarna skulle bara göra återigen att korallern inte har några polyper där och du skulle få mer cyano på dem.

Mitt tips är att du tar o försöker suga ut dem iaf eller på något sätt försöka få mer cirkulation där tills din korall mår helt hundra igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu e de luftbubblor även när de e dag, testar o bara ha mh(vitt ljus) igång nu så får vi se om de ger sej, sitter inte lika hårt fast på korallen längre nu men plockar jag bort de så kommer de tillbaka på nån timme igen :\

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om det är något samband men det ser ut på din bild som om cyanon bara sitter på den mörka delen av korallen? Testa och sätt korallen på ett annat ställe där den trivs mer så den börjar växa o må bra igen.

(har själv haft samma problem och haft cyano på vissa koraller som inte mår bra, när man ändrar värden och ljus så korallen mår bra brukar det försvinna efter ett par månader när korallen mår ok igen.)

Nu kanske det inte är samma problem du har men der ser onekligen ut så i mina ögon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...