Gå till innehåll

Kan osmosvatten bli gammalt


Cherokee709

Rekommenderade inlägg

Jag är livrädd för stillastående vatten. Jag har mitt osmosvatten stående i högst en vecka och då alltid med en pump eller syresten. Vatten som inte är sterilt har massor med bakterier som förökar sig explosionartat i stillastående vatten! (En känd bakterie som växer bra i stillastående rumstepererat vatten är legionella för att inte tala om olika typer vibriosis). Jag gör dessutom rent behållaren som jag har vattnet i varje vacka. Min oro är kanske obefogad men jag tycker att man inte behöver ta onödiga risker. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog vilja säga att risken för bakterietillväxt i ett osmosvatten är större om det får stå med luftning eller omröring med luftkontakt än om det förslutes lufttätt direkt efter tillverkningen. Ett bra osmosvatten innehåller ingen näring som bakterier kan tillväxa på men det finns gott om små partiklar i luften som både innehåller näring och bakterier som kommer ner i vattnet om det står med luftkontakt.

Eftersom ett bra osmosvatten inte skall innehålla organiska ämnen är risken för svalvätebildning i stort sett ingen dessutom.

Jag skulle tappa upp ända till kanten och förslut omedelbart. Vid användning lukta på vattnet - luktar det inget så är det bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...