Cherokee709 Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 Kan osmosvatten bli gammalt om man tappar upp i stora dunkar och att det får stå stilla.Måste man ha en liten pump som rörom i vattnet för att det ej ska bli gammalt.//Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 Jag är livrädd för stillastående vatten. Jag har mitt osmosvatten stående i högst en vecka och då alltid med en pump eller syresten. Vatten som inte är sterilt har massor med bakterier som förökar sig explosionartat i stillastående vatten! (En känd bakterie som växer bra i stillastående rumstepererat vatten är legionella för att inte tala om olika typer vibriosis). Jag gör dessutom rent behållaren som jag har vattnet i varje vacka. Min oro är kanske obefogad men jag tycker att man inte behöver ta onödiga risker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Cherokee709 Postat 28 juni 2008 Författare Dela Postat 28 juni 2008 Det är just sånt jag är lite oroad över, jag fyller min osmos tank 2 ggr / vecka så det är ju alltid frächt vatten i den.Men jag har för mej att jag läst att vatten kan bli gammalt, men hur läng kan det stå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 jag har haft osmosvatten i dunkar säkert nästan 2 veckor , som sen körts som påfyllningsvatten utan några biverkningar vad jag vet.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 28 juni 2008 Dela Postat 28 juni 2008 Skulle nog vilja säga att risken för bakterietillväxt i ett osmosvatten är större om det får stå med luftning eller omröring med luftkontakt än om det förslutes lufttätt direkt efter tillverkningen. Ett bra osmosvatten innehåller ingen näring som bakterier kan tillväxa på men det finns gott om små partiklar i luften som både innehåller näring och bakterier som kommer ner i vattnet om det står med luftkontakt.Eftersom ett bra osmosvatten inte skall innehålla organiska ämnen är risken för svalvätebildning i stort sett ingen dessutom.Jag skulle tappa upp ända till kanten och förslut omedelbart. Vid användning lukta på vattnet - luktar det inget så är det bra.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 1 juli 2008 Dela Postat 1 juli 2008 Jag hadde mitt stående säkert en månad innan jag blanda salt och sen stog det litet till innan jag slängde i det i karet alla minna invånar mår bra. men jag ska inte vänta så länge nästa gång "slavigt" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.