Gå till innehåll

Ljusgröna alger på sanden


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Nu har jag fått nånting i karet, jag inte vill ha!

Har nu varje dag i 3-4 dagar sugit bort dessa alger från sanden. Där de är, blir sanden lite hårdar, ser ut som den "kakar" sig.

Har sugit ut vatten och sand, låtit den stå och sedimenterat sig, och sen hört vattnet, utan bottensatsen i skummaren i ett par timmar, och sanden håller sig vit i några timmar, sen blir det ljusgröna fläckar här och där igen.

Vad är det och hur blir jag av med det?!

blir lite irriterad på sånt, då jag varit olycks fri från starten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några sandlevande djur?

2 sjöstjärnor gör underverk hos mig. Nassarius-snäckor ska vara jättbra oxå, har dock inte lyckats få tag i några. Sandvändande gobis är suveräna.

Helt algfritt är det svårt att få i ett akvarie, det gäller och ha djur som tar hand om dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ta någon bild på eländet - bildare det en "matta"?

MVH Lasse

Nja, inte riktigt en matta, snarare gröna cirkelliknande fläcker som blir lite hårdare. Jag bytte ljusramp för nån vecka sen och har en kombinerade MH/T5/LED ramp nu. just nu har jag sugit bort det, men det är med säkerhet tillbaka i morgon, så jag tar en bild då!

Är lite orolig äver att jag fått mig en släng av cyano :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lossnar det lätt? Om du inte suger går det fram och tillbaka beroende på om det är ljus eller mörkt? Har du mycket eremiter och snäckor?

MVH Lasse

när jag hade ljuset släckt en dag (körde bara T5 rören, inte MH) så var det nästan ingenting på kvällen, några enstaka små gröna "missfärgningar" på sanden. Så ju mindre ljus, destå mindre anger.

Det lossnar mycket lätt. om man petar ner fingret i mitten av en "cirkel" bryts den sönder, som när våt sand har torkat i solen och går sönder i mindre bitar.

På vissa ställen bildas det även små bubblor som sitter fast på sanden.

Jag har väl runt 6 eremiter kvar och ett 15tal turbosnäckor. Utöver det, finns det två sandvändadne sjöstjärnor och två babelonia snäckor. Har märkt att mina putsarräkkor är ute och plockar i sanden .

Jag ska ha ljuset på som vanligt i morogn och ta ett foto, och släcka ner ljuset helt i övermorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu har vi lite bilder på hur det ser ut i mitt kar.

post-3754-14468915687577_thumb.jpg

Bilderna är tyvärr lite suddiga. Men som man ser, så har det vuxit explosionsartat under dagen. Ska suga rent nu och låta ljuset vara släckt i morgon och se hur det blir då.

post-3754-14468915687279_thumb.jpg

post-3754-14468915687447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog konstatera om det är cyano eller inte. Har du tillgång till mikroskop så kan du försöka titta på dem. De flesta mattbildande cyano är indviduella "sticks" - långsmala "barr" liksom - som geggar ihop sig. Tipsen är många att bli av med dem - sök på cyano här på forumet. Jag har en tråd om "Red Slime Remover" exempelvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...