ExCeed Postat 29 juni 2008 Dela Postat 29 juni 2008 Nu har jag fått nånting i karet, jag inte vill ha!Har nu varje dag i 3-4 dagar sugit bort dessa alger från sanden. Där de är, blir sanden lite hårdar, ser ut som den "kakar" sig. Har sugit ut vatten och sand, låtit den stå och sedimenterat sig, och sen hört vattnet, utan bottensatsen i skummaren i ett par timmar, och sanden håller sig vit i några timmar, sen blir det ljusgröna fläckar här och där igen.Vad är det och hur blir jag av med det?!blir lite irriterad på sånt, då jag varit olycks fri från starten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Har du några sandlevande djur?2 sjöstjärnor gör underverk hos mig. Nassarius-snäckor ska vara jättbra oxå, har dock inte lyckats få tag i några. Sandvändande gobis är suveräna.Helt algfritt är det svårt att få i ett akvarie, det gäller och ha djur som tar hand om dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Jo, jag har 2 sandsjöstjärnor och 2 Babylonia zeylanica.Idag ser det bättre ut, lite lite lättljusgrönt på vissa små ställen i sanden, men annars ser det fint ut.. får se hur det ser ut i kväll efter att ljuset varit på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Hur länge sedan var det du startade karet?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Hur länge sedan var det du startade karet?MVH LasseTja, det är gjordes väl i mars, så det har gått i snart 4 månader. har aldrig haft några problem med alger, inte ens under uppstarten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Kan du ta någon bild på eländet - bildare det en "matta"?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Kan du ta någon bild på eländet - bildare det en "matta"?MVH LasseNja, inte riktigt en matta, snarare gröna cirkelliknande fläcker som blir lite hårdare. Jag bytte ljusramp för nån vecka sen och har en kombinerade MH/T5/LED ramp nu. just nu har jag sugit bort det, men det är med säkerhet tillbaka i morgon, så jag tar en bild då!Är lite orolig äver att jag fått mig en släng av cyano Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 30 juni 2008 Dela Postat 30 juni 2008 Lossnar det lätt? Om du inte suger går det fram och tillbaka beroende på om det är ljus eller mörkt? Har du mycket eremiter och snäckor?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 30 juni 2008 Författare Dela Postat 30 juni 2008 Lossnar det lätt? Om du inte suger går det fram och tillbaka beroende på om det är ljus eller mörkt? Har du mycket eremiter och snäckor?MVH Lassenär jag hade ljuset släckt en dag (körde bara T5 rören, inte MH) så var det nästan ingenting på kvällen, några enstaka små gröna "missfärgningar" på sanden. Så ju mindre ljus, destå mindre anger.Det lossnar mycket lätt. om man petar ner fingret i mitten av en "cirkel" bryts den sönder, som när våt sand har torkat i solen och går sönder i mindre bitar. På vissa ställen bildas det även små bubblor som sitter fast på sanden.Jag har väl runt 6 eremiter kvar och ett 15tal turbosnäckor. Utöver det, finns det två sandvändadne sjöstjärnor och två babelonia snäckor. Har märkt att mina putsarräkkor är ute och plockar i sanden .Jag ska ha ljuset på som vanligt i morogn och ta ett foto, och släcka ner ljuset helt i övermorgon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 1 juli 2008 Författare Dela Postat 1 juli 2008 Sådär, nu har vi lite bilder på hur det ser ut i mitt kar.Bilderna är tyvärr lite suddiga. Men som man ser, så har det vuxit explosionsartat under dagen. Ska suga rent nu och låta ljuset vara släckt i morgon och se hur det blir då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 1 juli 2008 Dela Postat 1 juli 2008 Luktar grön cyano, kan trösta dig med att det är inte så ofta man ser den i ett saltvattenskar.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 1 juli 2008 Författare Dela Postat 1 juli 2008 Luktar grön cyano, kan trösta dig med att det är inte så ofta man ser den i ett saltvattenskar.MVH LasseMen va trevligt, va stolt jag blir ok, hur blir jag av med den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 1 juli 2008 Dela Postat 1 juli 2008 Du bör nog konstatera om det är cyano eller inte. Har du tillgång till mikroskop så kan du försöka titta på dem. De flesta mattbildande cyano är indviduella "sticks" - långsmala "barr" liksom - som geggar ihop sig. Tipsen är många att bli av med dem - sök på cyano här på forumet. Jag har en tråd om "Red Slime Remover" exempelvis.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.