Gå till innehåll

Fiskarna dör!?


Rekommenderade inlägg

jag mätte nitrit nitrat silikat fosfat calsium ph salt. Jag har ca 250 liter. tyvärr har jag inga bilder.... Dom fiskar som jag har kvar är clown fisk och en kirurg alla andra har dött.

hur vet jag om det är för lite syre?

Och resulteten på mätningarna blev?

Vid syrebrist brukar fisken simma uppe vid ytan eller kippa efter andan, det kan ifs oxå tyda på frgiftning.

o nu snart dör dom sista åxå ser jag

Synd.

Allting startade när jag köpte en ny fisk.... det var den som dog först.... o jag satte den inte i karantän.... kan det vara att jag fick nått skit med från affären, för allt såg ju så bra ut innan

Köpte du idag?

Hur koppade du in dom?

Edit: Såg at det var för några dar sedan tydligen, Exakt när?

TRoligen har du fått med någon sjukdom som triggades av flytten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vitt damm på fiskarna skriver du - då kan det vara Oodinium. Det är ungefär som vita prick fast mindre prickar, ser nästan ut som puder på dem. Eftersom alla dör akut nu och det verkar vara inne i slutskedet så är det inte lätt att behandla.

Hur länge sedan var det du köpte senaste fisken?

Foton skulle vara perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte det i slutet på förra veckan, jag koppade in dom som alla andra gånger först låg hela påsen i ca trettio minuter och sen hade jag i vatten i påsen ca var femte minut och släppte sedan ut firren i vattnet. Försökte att inte få med nått "butiksvatten" i karet. Fisken som jag köpte höll sig på samma ställe i karet under hela tiden, såg iof inte sjuk ut men höll sig för sig själv, men jag tänkte att den vill väll aklimatisera sig innan den jojnar dom andra.

Fiskarna som inte mår så bra nu står på samma ställe mitt i karet, simmar alltså inte omkring utan håller sig på samma ställe (inte på botten o inte på ytan utan mitt i) Tittar man på deras ögon så är det "ett dammlager" där åxå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att se på bilden, en tycker det ser ut som prick, megamycket.

Det måste ni ha sett redan för ett par veckor sedan, och gått in med åtgärder redan då. Tyvärr finns det inte mycket att göra när det gått såhär långt. Eftrsom det mesta redan dött så kan ni försöka med att sänka salthalten till runt 1.015 (har jag för mig) sakta under ett par dar i karet. Sedan hålla det där tills sjukdomen är borta.

Har du ett separat kar kan du göra behandlingen där och tom köra en kopparbaserad medicin, tyvärr tror jag det är försent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

När jag ser bilden ser jag många likheter med mina egna erfarenheter då hela mitt fiskkar blev sjukt. Läs gärna tråden om detta, även om den är lite lång. Många kunniga medlemmar skrev flera inlägg i denna tråd.

Jag skulle i ditt fall börja sänka salthalten ganska fort. På ca 2 dagar kan du ta dig ned till ca 1,010. Men se till att rädda undan dina LS i en hink/tunna innan dess, annars dör ganska mycket lägre liv.

Jag citerar ett expertråd jag fick i detta fall (inlägg #84 i tråden ovan):

Jag har nu läst hela tråden. Det mesta verkar att luta mot att det är ett primärt angrepp av Oodinum ocellatum ev. med någon sek. bakteriell inf. Detta är en mycket smittsam sjukdom som i akvarier kan ge upp till 100% dödlighet om obehandlad. Parasitern dör mycket fort på död fisk och för diagnos krävs nästa levande fisk. Man gör utstryck från gälar och hud. Det krävs 100 -450ggr förstoring för att se dom, men om man tittar noga på fisken så ser det ut som huden är lite mjölkig. Parasiten tillhör zoomastigophorea och är en flagelat. Spec genera är t.ex. ichtyobodo, Hexamita, Oodinium, Amyloodium, Trypanosoma.

Tag ett skrapprov bakom buk eller gälfenorn eller längs ryggfenan lägg detta på ett objektglas, tillsätt 3 droppar akvarievatten och lägg på ett täckglas och anvand 450 ggr förstoring. Man kan då se parasiterna röra sig i slemmet.

Beh. om parasiter påträffas är rel lätt. Det finns flera sätt.

1) i karrantänskaret utan inredning. Kopparsulfat 2veckor 0,15 ppm plus/minus 0,03 ppm. Obs det är mycket viktigt att mäta kopparhalten i saltvatten då bindning sker. Svält fisken det första dygnet så blir det mindre metabolisk stress. Det är även bra att hålla salthalten rel. låg.

En del fiskar har lägre tolerans för koppar.

2) lågosmos beh. (lägre salthalt) ev. föregången av i tim dipp i 2-4mg/l kopparsulfat.

3) dessa parasiter kan ej överleva tempraturer över 30 C så höj så mycket du törs. Bra metod att rensa huvudkaret från kvarvarande parasiter.

Om du avlägsnar ev. lägre djur, levande sten m.m. gör en 1 min lång sötvattendipp innan de lägges i förvaringkärlen. Detta dödar alla parasiter.

Spec. påpekande kopparbehandlingen avlägsnar parasiterna mycket snabbare tack vare att den är irriterande och ökar fiskens slemproduktion och forslar bort parasiterna. Obs ha mycket god cirkulation då fiskarnas andning kräver detta.

Koppar finns buffrat (med EDTA) i handelsprep och då förändras halten i vattnet inte så fort. Om du gör egen så tillsätt lite cirtonsyra ( 3g/l vid 10% stamlösning kopparsulfat).

Tillslut låg salthalt och hög temp brukar fixa de flesta fall och är ofarligast. Riktigt akut använd koppar.

Då försvagade fiskar har mycket lätt att angripas av sekundärinfektioner kan det bli nödvändigt att även beh. med a.b. och då är enl. mitt förmenande Baytril det f.n. effiktivaste.

Två slutliga observanda. 1) använd aldrig ozon med kopparbeh.

2) min urgamla uttjatade håll karrantän på alla nya fiskar i mint 3 veckor och så även på alla inköpta koraller (om detta inte går så dippa dom i 1 min. i rent sötvatten innan de sätts i karet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christine,

Många inlägg på kort tid nu. Jag passar på att länka tillbaka till inlägget på föregående sida så att du inte missar Ingvar Hellmalms expertråd.

Ett sötvattensdopp på 1 minut (med KH buffer och rätt temperatur) dödar parasiter.

Om du sedan sänker salthalten snabbt så stärks fiskens immunförsvar mot den kvarvarande bakteriella infektionen som dina fiskar med stor säkerhet fått som resultat av parasitangreppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jag alltså sötvatten dippa alla koraller som sitter på stenarna och alla stenar o sen lägga ner allt i rent saltvatten med salthalt 1,010

Sötvattensdoppa bara de sjuka fiskarna - då dör parasiterna på fiskarna med inte de som simmar fritt i vattnet. Helst skulle du sedan flytta fiskarna till nyblandat vatten i ett karantänskar där du sänker salthalten, men inte alltför snabbt - över ca 2 dagar. I annat fal kan du ta akvarievatten och späda ut det i ett annat kar. Har du någon dunk eller så som du kan använda som karantänskar? Dina LS klarar inte så låg salthalt utan att en del lägre liv dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...