Johan2x Postat 8 augusti 2008 Författare Postat 8 augusti 2008 ett alternativ är att dela av mellan returpump o skummaren med en bit blå filtermatta.du vet säkert vilken typ jag menar så kanske dom västa bubblorna stannar där på vägen..mvh manneDet kan jag ju göra. KanonVattnet är fortfarande lite mjölkigt, skummaren var avstängd under natten./J
Johan2x Postat 9 augusti 2008 Författare Postat 9 augusti 2008 Bild på det mjölkiga vattenet. Vad kan det vara?
Norgren Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Mät gärna salthalten manuellt för när jag blandar enligt våg så blir det ändå rätt så fel skumt nog. Mysko med mjölken
Johan2x Postat 9 augusti 2008 Författare Postat 9 augusti 2008 Jag har mätt salthalten 2ggr med en refragrometer eller vad det heter. Och den är 1.025Tror inte det år fel salthalt (för salt)
Tenkare Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Vi kör med samma salt, jag hade lätt mjölkit i 2 eller 3 dagar. sen försvann det. Vad har du för värme i akvariet?
Johan2x Postat 9 augusti 2008 Författare Postat 9 augusti 2008 Jag har 26grader.Var på ZG idag och köpte LS och massa annat bra att ha.Jag frågade om vattnet och det skulle vara nyttobakterieri vattnet då jag inte har LS i. Kommer klarna när LS är i.Christian skall du med till Hässleholm den 24/8??
Tenkare Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Ok.Jag kommer inte att åka på träffen, har annat i vägen.
Johan2x Postat 10 augusti 2008 Författare Postat 10 augusti 2008 Då var man med LS.Har nu lagt i 6,75kg LS. Har även satt dit kammen och returpumpen. Är inte klar med det ännu.Hämtade HF-don idag 2st 2x18W. Rampen är Ej klar ännu men kommer slipa till den och grundmåla den imorgon. Kommer bygga en provisorisk rampså jag kan ha lite ljus på nu i början.En fråga som länge varit obesvarad är att 1000L gör ungefär 11mm upp på kammen till ytavrinningen. Kommer dock ta bort några tänder för att sänka ytan lite. Även kapa några på höjden för att säkerställe ev tilltäppning av kammen.Vattenytan ligger nu ca 1cm från kanten på akvariet, lite riskfyllt.Köpte även KH och fosfat tester i lördags. Köpte även ROWAphos (100ml)./J
Tenkare Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 MmmmmHof. Vi får träffas någon dag och titta på varandras skapelser.
Johan2x Postat 11 augusti 2008 Författare Postat 11 augusti 2008 MmmmmHof. Vi får träffas någon dag och titta på varandras skapelser.Absolut. Inte mycket att se i mitt ännu. Men en öl kan man titta på Vi får bestämma en dag./J
Johan2x Postat 11 augusti 2008 Författare Postat 11 augusti 2008 Jaha, lite uppdatering och lite frågor.Salt 1.025Temp 26graderpH 8.0NO2 0ppmNO3 10ppmKH 10.2PO4 0.03ppmOm man nu inte hade varit "färgblind". Ärligt talat har jag inte en susning om vilka värde jag har. KH, temp, salt och pH är jag 100% säker pådom andra är rena lotteriet. Någon som är sugen på att komma och visamig hur man gör? Belöning=HofHittade en galsros som just nu är min enda levande varelse vad jag kan hitta.Tror nästan jag sparar den ett tag innan jag hettar upp den.Belysning just nu är 2x18W 3h hade jag tänkt mig. Ökar sen 1h var 3.e dag, är det okey?
Johan2x Postat 13 augusti 2008 Författare Postat 13 augusti 2008 Så nu var rampen klar, nästan. Utsidan är inte målad ännu.Har beställt 16mm PVC till mitt roterande munstycke. Passade även på att köpalevande sand. Hur mycket ljus skall jag ösa på? 2x18 eller 4x18? Tid?/J
Johan2x Postat 14 augusti 2008 Författare Postat 14 augusti 2008 Tror jag har hittat några Glasrosor och sprutade kokande vatten på dom. Alla dog.Så igårkväll en "glasros" på glasrutan, men nu är den borta. Kan dom vandra runt?/J
Laggeman Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Japp, det kan dom. Ser du den så passa på och sätt en slang intill och häv ur lite vatten samtidigt som du skär bort den med ett rakblad.
Johan2x Postat 15 augusti 2008 Författare Postat 15 augusti 2008 Räcker det inte med att vara spruta kokande vatten på den
Laggeman Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 Varför göra det enkelt? Det kan det så klart göra, och citronvatten och kalkvatten kan också funka.
Johan2x Postat 15 augusti 2008 Författare Postat 15 augusti 2008 Människan är skapt att förenkla saker. Skall testa att skrapa bort den/dom som dom sätter sig på glaset igen./J
Laggeman Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 Skrapar du bara bort den så kan den dela på sig och sätta sig på fler ställen. Antingen bör du suga ut den eller ta död på den med hett vatten.
Johan2x Postat 19 augusti 2008 Författare Postat 19 augusti 2008 Nu har det gått 9dagar sen LS åkte i. Allt verkar bra än sålänge. Har en korall som ser ut som en Stjärnpolyp. Tror det är det iallafall. Öppnar sig lite när ljuset är på.Värde:25 grader1.025 salt50ppm Nitrat (NO3)0pp Nitrit (NO2)400ppm Calcium (CA)0ppm Phosfat (PO4)9,0 dKH8.0 pHSer det bra ut nu i början?Skall köpa Magnesiumtest till helgen (förhoppningsvis)/J
Tenkare Postat 19 augusti 2008 Postat 19 augusti 2008 Lite stjärnpolyp kan du få av mig, Har en liten bit som flaxar under det andra.Vi kan ju se vadsom inträffar till helgen, ska förhoppningsvis inte jobba. Vi verkar ha kommit ifatt allt nu inför skolstarter och annat.
_Manne_ Postat 19 augusti 2008 Postat 19 augusti 2008 Lite stjärnpolyp kan du få av mig, Har en liten bit som flaxar under det andra.Vi kan ju se vadsom inträffar till helgen, ska förhoppningsvis inte jobba. Vi verkar ha kommit ifatt allt nu inför skolstarter och annat.blir det inget jobb så varför inte tex träffen.. båda..mvh manne
Johan2x Postat 19 augusti 2008 Författare Postat 19 augusti 2008 blir det inget jobb så varför inte tex träffen.. båda..mvh manneJag hade tanke åka, vet dock inte om jag orkar. Skall hjälpa svågern med hansj*vla garage igen, blir aldrig klara. Man kanske, är det hos dig? Hade varit trevligt./J
_Manne_ Postat 19 augusti 2008 Postat 19 augusti 2008 Jag hade tanke åka, vet dock inte om jag orkar. Skall hjälpa svågern med hansj*vla garage igen, blir aldrig klara. Man kanske, är det hos dig? Hade varit trevligt./Jhos mig,mvh manne
Johan2x Postat 19 augusti 2008 Författare Postat 19 augusti 2008 Ok, kanske hör av mig. Om det inte blir för många. Vi får se. Tack/J
Johan2x Postat 19 augusti 2008 Författare Postat 19 augusti 2008 Lite stjärnpolyp kan du få av mig, Har en liten bit som flaxar under det andra.Vi kan ju se vadsom inträffar till helgen, ska förhoppningsvis inte jobba. Vi verkar ha kommit ifatt allt nu inför skolstarter och annat.Hade varit kanon. Är min värde ok för en stjärnpolyp då?/J
Rekommenderade inlägg