Gå till innehåll

64L+16L integrerad sump


Johan2x

Rekommenderade inlägg

  • 11 månader senare...
  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så då var det levande flyttat till det stora.

Har en krabba kvar som jag inte vill spola ner så någon kanske vill ha den senare.

Stenen är ganska algbeväxt (mycket) vad gör jag med den? Lägga i en spann med vatten, cirkulation och värme och utan ljus för att få bort algerna eller skall jag slänga den. Har plats i sumpen men vill ju inte har kulalger eller andra algsporer i det stora när jag vet att det finns.

Skall jag även ta med småsniglar och sjöstjärnor av dim. små?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare.

Köpte ju nyss ett Clownhotell som du vet.

Killen som hade det innan hade stora problem med grön algmatta innan han la ner det.

Vi gjorde som så att vi köpte 2 plastbackar på ÖB och blandade upp salt i dom. I med stenen i den ena, och skrubba ordentligt. Och la över dom i den andra för att sköljas. Sen blanda nytt vvatten i den backen som blev tom och gjorde proceduren igen. Fick upprepas några gånger men sen blev det bra. Så fick det stå i back med lock och cirkulation i några veckor, bytta lite vatten var vecka. Nu har jag stenen i clownet och lite aler kom i början, men nu ingenting. Och gott om liv var det kvar i stenen.

Säkert någon som kan ha synpunkter, men det fungerade för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare.

Köpte ju nyss ett Clownhotell som du vet.

Killen som hade det innan hade stora problem med grön algmatta innan han la ner det.

Vi gjorde som så att vi köpte 2 plastbackar på ÖB och blandade upp salt i dom. I med stenen i den ena, och skrubba ordentligt. Och la över dom i den andra för att sköljas. Sen blanda nytt vvatten i den backen som blev tom och gjorde proceduren igen. Fick upprepas några gånger men sen blev det bra. Så fick det stå i back med lock och cirkulation i några veckor, bytta lite vatten var vecka. Nu har jag stenen i clownet och lite aler kom i början, men nu ingenting. Och gott om liv var det kvar i stenen.

Säkert någon som kan ha synpunkter, men det fungerade för mig.

Låter som en bra lösning. Skall prova det.

Vad skrubbade ni med? Stålborste?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...