Gå till innehåll

Petters 200-liters saltburk


Star_c

Rekommenderade inlägg

Äntligen har jag fått starta upp mitt första saltvattensakvarium akvarium. Det var svårt att hålla tillbaka tålamodet de sista veckorna en 2,5 månader borde vara en ganska bra tid för uppstart.

Har för närvarande bara 10kg LS och tre clowner i burken. Har lite problem med brunalger som kommer smygande i allt större takt.

Belysningen är två blåa T5 rör på 39 watt.

Skummaren är en Deltec MC500.

Bilderna har jag tagit med superkameran som är inbyggd i min mobiltelefon då digitalkameran är trasig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte varför det inte blir några bilder.

Om du ska bifoga bilder från din dator får du välja hantera bifogade filer och välja den filen du vil bifoga. Är det en bild som finns på internet kan du använda den lilla gula rutan som också har några berg på sig, över där du skriver inlägget.

Hoppas jag var tydlig nog!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden är tydligen för stor vilket jag tycker är konstigt eftersom att jag bara har 2 Mpixlel kamera på mobilen. Inte mycket att göra tyvärr.

Du kan förminska bilden!

Det kostar rätt mycket mer för det utrymmet stora bilder kräver. Vi har tyckt det räcker med den filstorleken till förmån från at det är gratis (fri villig avgift) att vara medlem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu j-vlar ska bilden vara uppe, fick klippa och klistra lite i paint för att det skulle gå ihop. Jag vet att kvaliten är den bästa men som jag skrev i mitt första inlägg är den tagen med min mobiltelefonkamera. Hoppas kunna fixa lite bättre bilder inom en snar framtid.

post-3806-14468915772832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer lite nya bilder på akvariet. Just nu har jag bara tre clowner som simmar runt men man ska ta det lungt i början sägs det och som nybörjare är det bäst att följa den regeln.

Tyvärr börjar det komma lite trådalger lagom efter att brunalgerna gett upp. Funderar på om det finns någon algätande fisk som kan trivas i mitt 200 liters akvarium.

post-3806-14468915849319_thumb.jpg

post-3806-14468915849551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nya bilder på akvariet. Just nu har jag bara tre clowner som simmar runt men man ska ta det lungt i början sägs det och som nybörjare är det bäst att följa den regeln.

Tyvärr börjar det komma lite trådalger lagom efter att brunalgerna gett upp. Funderar på om det finns någon algätande fisk som kan trivas i mitt 200 liters akvarium.

Känner igen detta kar, kul att du är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen detta kar, kul att du är igång.

Javisst, även om det tog ett tag att komma igång. Som du ser har jag fixat till lite grejer som möbeln, ytavrinningsfack och ändrat lite på sumpen.

Lycka till med ditt projekt.

Tack för tipset Ted. Jag har skrivit lite info om den lilla utrutning jag har först på tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, även om det tog ett tag att komma igång. Som du ser har jag fixat till lite grejer som möbeln, ytavrinningsfack och ändrat lite på sumpen.

Lycka till med ditt projekt.

Tack för tipset Ted. Jag har skrivit lite info om den lilla utrutning jag har först på tråden.

Tänk bara på att bara köpa en, det sägs att de döda varandra annars och det är nog sant för jag har en liten diamond gobie och min blennid verka tror ibland att han är en blennid så ibland kan han puffa bort min gobie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker men jag har ett svagt minne av att dvärgkejsare är bra algätare och dessutom är dom väldigt vackra. Kirurgfiskar äter också alger om jag minns rätt men en sån tror jag får det trångt i mitt 200 liter kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker men jag har ett svagt minne av att dvärgkejsare är bra algätare och dessutom är dom väldigt vackra. Kirurgfiskar äter också alger om jag minns rätt men en sån tror jag får det trångt i mitt 200 liter kar.

Dvärgkejsare och kirugfiskar är inte så lämpliga som nybörjarfiskar eftersom de är känsliga.

Kanske en gul kirugfisk, men den är också känslig mot t.ex. vita prick ju.

Blenniden är betydligt mycket tåligare än dessa två fiskar. Och därför tror jag den skulle passa bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Petter! Här är dosering för vodka-metoden. Av de som utvecklat den...

Dosering Mrutzek/Kokott i "Der Meerwasseraquarianer" 1/2005 "Ethanoldosierung im Aquarium Teil 2: Erfahrungen & neue erkenntnisse"

Dag 1 - 3: 0,1 ml/100l nettovolym akvarievatten (ex för 1000 liters akvarium 10x0,1=1ml)

Dag 4 - 6: 0,2 ml/100l nettovolym akvarievatten (ex för 1000 liters akvarium 10x0,2=2ml)

Dag 7 - 10: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 2+0,5=2,5ml)

Dag 11 - 14: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 2,5+0,5=3ml)

Dag 15 - 21: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 3+0,5=3,5ml)

Sedan kan man höja dosen med 1ml per vecka (akvarier under 300l höjs med 0,5ml)

När nitrat och fosfat börjar sjunka så ska dosen inte höjas mer. Eventuellt kan dosen höjas eller sänkas efter en tid om värdena börjar förändras. När man hittar ett värde där akvariet ligger stabilt och värdena varken sjunker eller höjs så har man hittat den optimala dosen för sitt akvarium. Denna dos kan senare behöva ändras upp eller ner beroende på akvariets utveckling. Det är viktigt att hålla dosen så låg som möjligt då bakterierna belastar akvariet. Hög halt av bakterier kan skapa problem bla för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Använder du microsofts mjukvara så är dethär ett extremt enkelt och händigt program(gratis)...

Ändra storleken genom att högerklicka och välja storlek så får du en ny bild med lagom storlek för guiden.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Image Resizer, nedladdningslänken är till höger.

//NiXoN

Kanon program, så enkelt det kan var. Otroligt att det är en Microsoftprogramvara. Dom har ju aldrig gjort något enkelt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...