Gå till innehåll

Korkad fråga om alger...


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Cyano kan ha alla möjliga olika färger. Är de lätta att få bort, t ex genom att vifta lite på dem så är det kisel eller dinos. Jag får lite sådant på bottengrus varje dag de senaste veckorna och jag är helt övertygad om att det är pga att jag börjat dosera vodka igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, nä det är inte fulsprit, men bra nära. Vodka Coumaroff, sådan där billig vodka man köper när man åker ner till Tyskland och fyller på med Öl och riktig Malt Whisky. Helt klart så triggar vodkan lite brunalger på min sandbotten varje dag. Det är bara att vifta bort det med en pinne, men det kommer tillbaka efter några timmar igen.

Ingen större fara med det, fördelarna uppväger nackdelarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he, nä det är inte fulsprit, men bra nära. Vodka Coumaroff, sådan där billig vodka man köper när man åker ner till Tyskland och fyller på med Öl och riktig Malt Whisky. Helt klart så triggar vodkan lite brunalger på min sandbotten varje dag. Det är bara att vifta bort det med en pinne, men det kommer tillbaka efter några timmar igen.

Ingen större fara med det, fördelarna uppväger nackdelarna.

Har råkat ut för samma sak, fast har fått den gröna cyanon. har blivit rekomenderad att anvä'nda Antired eller red slimeremover, menjag är lite osäker då jag har en anemon i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka.

Hmm skummaren avslagen i ett par dar säger du...Kanske därför min cyano kom tillbaka igen efter ett tag då. Jag hade min avslagen i någon timme bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka.

Det låter ju bra! Är väldigt nervös när det gäller anemoner som kanske märks :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm skummaren avslagen i ett par dar säger du...Kanske därför min cyano kom tillbaka igen efter ett tag då. Jag hade min avslagen i någon timme bara.

Någon sa till mig att ha skummaren avslagen i en dag eller två, tyvärr minns jag inte vem. Det fungerade bra hos mig iaf.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...