jontebgood22 Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 idag när jag kom hem är mitt 120 l kar fullt med röda alger på rutan och på en del LS:...... tom lite på sanden... är detta bra eller dåligt...? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Är de hårda eller slemmiga? Om de är slemmiga så sök på cyano här på forumet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Låter som cyano alternativt dinoflagellater. Tror på cyano eftersom det verkar att det kommit plötsligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 17 juli 2008 Författare Dela Postat 17 juli 2008 hmmm... det är inte så mycket att jag kan känna om de är slemmiga... men de går att skrapa av stenen med fingeret enkelt...några fler bud? Skall jag köra vodka i detta fallet med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 17 juli 2008 Författare Dela Postat 17 juli 2008 skall cyano inte vara gröna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Cyano kan ha alla möjliga olika färger. Är de lätta att få bort, t ex genom att vifta lite på dem så är det kisel eller dinos. Jag får lite sådant på bottengrus varje dag de senaste veckorna och jag är helt övertygad om att det är pga att jag börjat dosera vodka igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 ... jag är helt övertygad om att det är pga att jag börjat dosera vodka igen.Det verkar som det är ganska individuellt, en del får cyano med vodka andra blir av med dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Det är inte cyano jag får av vodka, det är kisel eller dinos. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Det är inte cyano jag får av vodka, det är kisel eller dinos.Ah... Du kör väl med fulsprit ... förlåt kunde inte låta bli.Skämt åsido, kan det vara så att brännvinet innehåller såpas mycket kisel att algerna triggas av det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 He he, nä det är inte fulsprit, men bra nära. Vodka Coumaroff, sådan där billig vodka man köper när man åker ner till Tyskland och fyller på med Öl och riktig Malt Whisky. Helt klart så triggar vodkan lite brunalger på min sandbotten varje dag. Det är bara att vifta bort det med en pinne, men det kommer tillbaka efter några timmar igen. Ingen större fara med det, fördelarna uppväger nackdelarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 He he, nä det är inte fulsprit, men bra nära. Vodka Coumaroff, sådan där billig vodka man köper när man åker ner till Tyskland och fyller på med Öl och riktig Malt Whisky. Helt klart så triggar vodkan lite brunalger på min sandbotten varje dag. Det är bara att vifta bort det med en pinne, men det kommer tillbaka efter några timmar igen. Ingen större fara med det, fördelarna uppväger nackdelarna.Har råkat ut för samma sak, fast har fått den gröna cyanon. har blivit rekomenderad att anvä'nda Antired eller red slimeremover, menjag är lite osäker då jag har en anemon i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Patrick, det är inte cyano jag har. Vad gäller Antired eller liknande medel så har jag aldrig använt något sådant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka.Hmm skummaren avslagen i ett par dar säger du...Kanske därför min cyano kom tillbaka igen efter ett tag då. Jag hade min avslagen i någon timme bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Jag har använt redslime remover i mitt kar utan att några invånare mådde dåligt eller förolyckades. Jag har bara positiva erfarenheter av redslime remover. Det enda som är viktigt är att ha skummaren avslagen under behandlingen. Jag hade min skummare avslagen i 2 dagar, när jag startade den igen så skummade den som en galning. Jag fick tömma koppen flera gånger på en dag. Cyanon försvann och kom inte tillbaka.Det låter ju bra! Är väldigt nervös när det gäller anemoner som kanske märks Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Jag hade ingen anemon i mitt kar när jag körde redslime remover, så jag vet inte hur de skulle reagera. Följ anvisningarna så går det säkert bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 Hmm skummaren avslagen i ett par dar säger du...Kanske därför min cyano kom tillbaka igen efter ett tag då. Jag hade min avslagen i någon timme bara.Någon sa till mig att ha skummaren avslagen i en dag eller två, tyvärr minns jag inte vem. Det fungerade bra hos mig iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 18 juli 2008 Dela Postat 18 juli 2008 har för mig att det står på paketen att skummaren ska var av under 48h. däremot så kan svampar ta skada av red slime remover. cyano lever i symbios med en del svampar därför får även dom stryk. anemon låter jag vara osagt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.