Gå till innehåll

Teddybear-krabba anfaller sjöstjärna??


Ocikatten

Rekommenderade inlägg

Hjälp! Är min nyinförskaffade sjöstjärna i fara?

Släppte för någon timme sedan ner en sjöstjärna (Astropecten polycanthus) i akvariet och det tog inte många minuter förrän krabban tog tag i en av armarna och försökte dra ner sjöstjärnan under en sten. Jag gav mig in i striden och lyste på krabban med ficklampa så han ryggade tillbaka och sjöstjärnan gav sig upp på glaset istället. Dumt nog ville sjöstjärnan ner i sanden strax igen och gick rakt på krabban igen, då fick krabban tag på en arm rejält och drog med sig hela sjöstjärnan. Denna gång fick jag sära på slagskämparna.

Nu ligger sjöstjärnan på andra sidan akvariet där krabban inte brukar husera och jag håller tummarna för att den är i fullgott skick i morgon när vi vaknar.

Hur vanligt är det att krabbor anfaller sjöstjärnor? Krabban har vi fått identifierad här på forumet till en Teddybear crab och är ca 2 cm stor, följde med i vår levande sten. Sjöstjärnan är ca 6-7 cm i diameter.

Bör vi ta ur krabban ur akvariet? Vi vet att han är skyldig till att ha ätit upp en av våra sniglar. Sen har vi hittat ytterligare ett tomt snigelskal samt saknar en eremitkräfta, starka misstankar är riktade mot krabban... Kan det vara så att han saknar något att äta och därmed ger sig på övriga invånare? Vad matar man krabban med?

post-3970-14468915793489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae... Viktigt och viktigt, det vet jag väl egentligen inte. Han är ju söt och jag är lite blödig av mig när det gäller att göra av med djur! :-)

Är ju kul med många olika individer i karet. Fast samtidigt är jag ju ekonom så han får inte vara kvar på bekostnad av de andra djuren...

Får väl fresta honom med sjöstjärnan igen så kan vi nog fånga honom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vill minnas så är väl treddybear krabban algätande?

Välkommen till SG förresten.

Inte bara alger för vår lille gynnare. Tagen på bar gärning när han smaskade i sig en mindre snigel.

P.S. Tack för välkomnandet! Verkar vara ett trevligt forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släng ner några maltabletter som man har till sötvatten, det brukar gå hem hos de flesta bottenlevande djur. Eremiter älskar dessa, kanske krabbor också? Lycka till.

Min stora eremit försökte äta upp snäckorna, men efter att jag börjat med algtabletter så har han varit from som ett lamm, krabban kanske svälter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är saltvatten vi kör så igår sent på kvällen satte jag fast en konserverad mussla mellan två stenar, inte en skymt av krabban men i morse var musslan borta. Antar det är han som ätit upp musslan? Får prova på nytt igen och se om krabban gillar musslor, i så fall får han bo kvar ett tag till. Man vill ju inte svälta ihjäl någon invånare i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att avgöra storleken på eremiten eftersom han har storhetsvansinne och släpar runt på en 10 cm lång snäcka som han knappt får med sig...men den är rätt rejäl. Jag skulle tro att eremiterna kan vara skyldiga även om de är mycket mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då får vi införskaffa lite algtabletter. Våra eremiter är inte så stora men snigeln som gick åt var inte heller så stor. Vet du var man hittar nya skal till eremiterna? De letar febrilt i vår sand där det finns en del mindre skal men de verkar inte vara nöjda med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plantagen brukar ha lite skal, ligger bland dekorationsakerna, dock inte särskilt stora 4-5cm är väl det största jag sett förutom dom på 10cm å mer.

Annars kan man kolla runt på blomsteravdelningara i större varuhus.

Finns säkert en å annan akvariehandel med som har eller kan ta hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...