Gå till innehåll

Jens har beslutat sig för att bli salt !


Jens Netteberg

Rekommenderade inlägg

Goddagens alla saltvattensexperter !

Då var beslutet taget. Min malawibalja ska få pensionera sig och ersättas av ett saltvattenskar.

Jag kan ju inte direkt säga att detta kommer ske imorgon men det kommer att ske.

Min tanke är att efterhand som pengarna trillar in på mitt konto låta dem rinna ut i andra änden till diverse nödvändigheter för denna hobbyn. Som säkert de flesta vet så trilla ju sällan pengarna in i den takten som man önskar när det gäller hobbys och de rinner också fortare ut än man önskar så med andra ord, detta kommer bli ett låååååååååååååååångt projekt :smiley5:.

Men skam den som ger sig. Under tiden har jag all chans att förkovra mig mer än vad jag redan gjort för att förhoppningsvis inte behöva göra de största nybörjartabbarna även om man säkert inte kommer missa dem helt.

Idag har jag 310L med måtten 125x50x50 cm. Detta kommer troligtvis ligga till grund för mitt saltvatten också men det kan eventuellt bli lite större som exempelvis 430L. Detta är en kostnadsfråga och ett regeringsbeslut (läses min frus beslut)

som inte jag kan styra helt över.:lalalalala:

Tanken är i så fall att jag ska utnyttja resten av bänkskivan som ni ser på bilden nedan.

cimg2651_thumb_SE.jpgcimg2653_thumb_SE.jpg

Man ser rakt igenom akvariet från hallen till köket vilket ställer till det lite när det gäller att gömma teknik mm men det är väl sånt man får på köpet om man nu vill ha en ram på väggen.

Nu har jag lite funderingar som jag hoppas på att kunna få hjälp med här:

Till att börja med så har jag tänkt att göra en sump i ett av skåpen under akvariet.

Denna blir tyvärr inte så stor, mått: 56x35 cm är det inne i skåpet men relativt högt, typ 70cm.

I sumpen ska jag börja med en skummare och en returpump.

1.) Efter att ha läst en del om olika skummare här på forumet så undrar jag nu om ni tror det räcker med en Deltec MC500 eller måste jag ha en större och i så fall vilken rekomenderar ni inom rimliga kostnader. Anledningen till att jag tittat på Deltec MC500 är att den är i bra pris och tar relativt liten plats med tanke på sumpmåtten.

2.) Om jag förstått det hela rätt när jag försökt att räkna så borde ett rör med diametern 32mm vara lagom ner från akvariet till sumpen om jag ska pumpa ca 3000 l/h. (Rätta mig om jag är helt fel på det!) Frågan är då hur stor diameter ska det vara på returrören? Samma eller?

3.) När det gäller belysning så har jag tänkt mig T5 belysning. Jag vill inte ha MH med tanke på värmen. Vi har varmt så det räcker i huset ändå. Då har vi problemet att jag bara har 40 cm från väggen till framkant på akvariet eftersom 10cm sitter inne i väggen. Är det någon som har ett bra förslag på en schysst armatur? Jag vet att man ska ha så många rör som möjligt men vad tror ni, räcker det med 4 rör eller ska jag försöka klämma in så många som det bara går?

Förutom detta så ska jag givetvis ha levande sten och även levande sand.

En osmos och troligtvis två Streampumpar och några teskedar salt ;) ska också införskaffas.

Är det något mer som jag missat som är ett måste i starten eller är jag något så när rätt på det?

Som sagt var detta kommer ta ett tag men beslutet är taget och jag börjar leta prylar efterhand som plånboken tillåter det.

Detta blev långt och jag hoppas ni orkar med att även svara efter allt läsande :)

Tack för ett helt fantastiskt forum.

/ Jens Netteberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 181
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Välkommen till saltvärlden!

Du är inte den förste som går från sött till salt utan vi är många. Jag börkar med att önska dig lycka till med utvecklingen av din hobby. Sedan är det så att det finns fördelar med att det kostar pengar (inget hustru argument dock) och det är att det ska ta tid försaker att bli bra. Du hinner läsa på och ta det i den takten som krävs för att karet ska utvecklas. Det finns massor att läsa här men skaffa dig lite böcker eller låna på bibliotek.

1.) Efter att ha läst en del om olika skummare här på forumet så undrar jag nu om ni tror det räcker med en Deltec MC500 eller måste jag ha en större och i så fall vilken rekomenderar ni inom rimliga kostnader. Anledningen till att jag tittat på Deltec MC500 är att den är i bra pris och tar relativt liten plats med tanke på sumpmåtten.

Sumpen är en viktig del av karet. Jag tycker du ska kolla på en skummare som placeras i skummaren då de ibland kan få för sig att "tokskumma". Det brukar finnas bra skummare till bra pris på köp & sälj här.

2.) Om jag förstått det hela rätt när jag försökt att räkna så borde ett rör med diametern 32mm vara lagom ner från akvariet till sumpen om jag ska pumpa ca 3000 l/h. (Rätta mig om jag är helt fel på det!) Frågan är då hur stor diameter ska det vara på returrören? Samma eller?

Minns inte måtten så jag ge bra råd.

3.) När det gäller belysning så har jag tänkt mig T5 belysning. Jag vill inte ha MH med tanke på värmen. Vi har varmt så det räcker i huset ändå. Då har vi problemet att jag bara har 40 cm från väggen till framkant på akvariet eftersom 10cm sitter inne i väggen. Är det någon som har ett bra förslag på en schysst armatur? Jag vet att man ska ha så många rör som möjligt men vad tror ni, räcker det med 4 rör eller ska jag försöka klämma in så många som det bara går?

Jag skulle nog försöka att hitta en bra armatur med minst 5 rör då du är mer flexibel med ljusblandning då. Det är även bra att ha måsvingereflektorer då de gör att det blir mer ljus i karet. Jag har själv aldrig haft MH av värmeskäl men är mycket nöjd med T.

Är det något mer som jag missat som är ett måste i starten eller är jag något så när rätt på det?

Flera måsten är tålamod och läslust!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas för dom orden!

Läst har jag gjort på forumet och i lite här och var så ögonen blöder men mer kommer det bli.

Boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop är läst både framifrån och bakifrån.

Att ha skummaren i sumpen är jag nog också helt inriktad på. Känns tryggare när man vet att det finns en kant runt vattnet :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar den boken, min är snart utsliten, och läste lite i den varjekväll första året. Jag tycker att du även ska gå in och läsa artiklar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=197 och se vad som kan vara bra. Sedan finns det massor av bra projekt under "mitt första akvarium".

Jag glömde ensak förut också. Fråga massor på det du inte fattar. Det finns inga dumma frågor även om det finns frågor som tyder på lathet. Men läser du på och söker så kommer inte de lata frågorna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag kommer ställa många frågor behöver du inte tveka på ;) men visst lovar jag att försöka finna svaren själv först.

Ibland kan det dock vara rätt rörigt att hitta det man letar efter i ett så pass stort forrum som detta är trots att det finns en ohyggligt bra sökfunktion.

Hoppas dock på fler svar på redan ställda frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är medvetna om att det inte är helt enkelt att hitta. Vi diskuterar det ofta och har inte hittat någon slutliglösning. Vi vill ju att frågor ska ställas annars dör ju forumet också. Sedan kan man ge hndra svar på samma fråga varför det är bra att ta en fråga isänder. Berätta gärna lite mer om din tanke med karet och ta en fråga itaget så växer detta fram.

PS Det är lägre aktivitet här under sommaren. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha!

Mer om mina tankar med karet, Hmm :smiley24:

Efter som det är det första karet så tänkte jag köpa allt på en gång :snurrig:

Nej skämt och sido, jag kommer åtminstånde försöka ta det väldigt piano i början och låta saker och ting växa fram i lugn och ro. Förstår att det är lätt att bli ivrig.

Min förhoppning är så klart att detta ska kunna växa fram till ett fint litet rev med diverse fiskar och koraller.

Just nu så har jag hundra funderingar i min lilla hjärna. Mycket av det är angående tekniken efter som det är det första som ska införskaffas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha!

Mer om mina tankar med karet, Hmm :smiley24:

Efter som det är det första karet så tänkte jag köpa allt på en gång :snurrig:

Nej skämt och sido, jag kommer åtminstånde försöka ta det väldigt piano i början och låta saker och ting växa fram i lugn och ro. Förstår att det är lätt att bli ivrig.

Min förhoppning är så klart att detta ska kunna växa fram till ett fint litet rev med diverse fiskar och koraller.

Just nu så har jag hundra funderingar i min lilla hjärna. Mycket av det är angående tekniken efter som det är det första som ska införskaffas.

Få inga tossiga tankar om att bygga egen akvarieramp som jag. :) Jag hade planer innan att använda bygghalogen lampor och då tvärstannade de mig här på saltguiden! :)

Mitt råd är att du ska inte fråga personalen i djuraffärer, utan fråga här. Då får du bättre kunskap och sparar en jäkla massa pengar! Ta t.ex. Wrang och Lasse, de är duktiga akvarister! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att ta en sak i taget. Dock tror jag att du har någon form av målbild av ditt kar hur det ser ut när det är klart. Det kan vara en viss färg, bara djur från ett visst område eller att du byggt allt själv. Finns många olika saker som lockar. Vad det är är en samksak men det är bra att veta vad det är som lockar så man väljer rätt när det väl blir allt för stort sug.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha!

Mer om mina tankar med karet, Hmm :smiley24:

Efter som det är det första karet så tänkte jag köpa allt på en gång :snurrig:

Nej skämt och sido, jag kommer åtminstånde försöka ta det väldigt piano i början och låta saker och ting växa fram i lugn och ro. Förstår att det är lätt att bli ivrig.

Min förhoppning är så klart att detta ska kunna växa fram till ett fint litet rev med diverse fiskar och koraller.

Just nu så har jag hundra funderingar i min lilla hjärna. Mycket av det är angående tekniken efter som det är det första som ska införskaffas.

Ett het tips är att besöka någon i din närkrets som kör ett saltkar med sump så du kan se och

förstå vad det innebär på plats.. då är det lätt att ställa "rätt" frågor och förhopningsvis få

bra och vettiga svar tillbaka..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att ta en sak i taget. Dock tror jag att du har någon form av målbild av ditt kar hur det ser ut när det är klart. Det kan vara en viss färg, bara djur från ett visst område eller att du byggt allt själv. Finns många olika saker som lockar. Vad det är är en samksak men det är bra att veta vad det är som lockar så man väljer rätt när det väl blir allt för stort sug.

Jag förstår vad du menar men vet faktiskt inte riktigt om jag kommit till just de funderingarna själv.

Vill kunna välja rätt fritt vad gäller både fisk och koraller i den mån som storlek på kar och ljuset räcker till då förståss. För som sagt jag vill inte ha MH - lampor.

Min dröm är att karet ska få denna formen men som sagt så är det en kostnadsfråga och ett regeringsbeslut -boxing

post-1751-14468915808451_thumb.jpg

Vi får väl se vad det slutar med, 310L så som det ser ut på bilderna i första inlägget eller som min skiss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant höjd på karet. Om du nu ska ha ett 40 cm högt kar tror jag inte du ska ha några problem med koraller, undantag finns. Jag har haft ett 60 högt och endast T5 och inte sett stora begränsningar i det.

Du skriver bara ut höjd och bredd men inget djup på karet. Vet du vad du vill ha för djup?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant höjd på karet. Om du nu ska ha ett 40 cm högt kar tror jag inte du ska ha några problem med koraller, undantag finns. Jag har haft ett 60 högt och endast T5 och inte sett stora begränsningar i det.

Du skriver bara ut höjd och bredd men inget djup på karet. Vet du vad du vill ha för djup?

Ahh, sorry, du ser skissen uppifrån !

Höjden kommer vara 50 cm. Är styrd till det befintligga hålet i väggen.

Karets djup är 40 till 50 cm beroende på om du tittar i mitten eller vid sidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att återgå till mitt första inlägg så har jag nu suttit och försökt hitta lösningen på dimensionen för returröret från sumpen. Jag tycker jag blir mer och mer yr av allt jag läser.:snurrig:

Efter att ha kollat

http://www.reefcentral.com/calc/drain.php

tror jag att 32 mm blir lagom som rör ner i sumpen och nu är ju inte jag någon fysiker precis men känslan säger mig att det borde vara samma upp och att man sen får strypa flödet om så krävs med en kulventil.

Det är inte så att det ger mer ljud ifrån sig om man stryper med en ventil eller så?

Vad tror ni om dimensionen på rör utifrån ett akvarie på mellan 310 - 430 L?

(Pumpen spelar så klart också in men där får jag leta upp en lämplig sen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hävdar at du inte behöver lika stor upp som ner.

Jag tror att du ska bestämma dig för ungefär hur mycket du tänker köra genom sumpen, alltså returpumpens storlek. Detta för att du ska kunna välja dimension utefter detta. Att gå upp i alldelesför stor dimensin blir kostnadsdrivande då PVC inte är billigt.

Vet du vad du ska ha för skummare? Ska allt vatten matas direk från huvudkaret ner i skummeren eller matas skummaren från sumpen?

Rent spontant skulle jag gissa att du klarar dig med marginal om du har 32 från huvudkaret och ner och att returen kan vara 25. Är karet på dryga 300 kan du gå ner ytteliggare om du inte avser att ha huvdcirkulationen via sumpen.

Hoppas du får lite hjälp och att det ionte bara blir snurrigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hävdar at du inte behöver lika stor upp som ner.

Jag tror att du ska bestämma dig för ungefär hur mycket du tänker köra genom sumpen, alltså returpumpens storlek. Detta för att du ska kunna välja dimension utefter detta. Att gå upp i alldelesför stor dimensin blir kostnadsdrivande då PVC inte är billigt.

Vet du vad du ska ha för skummare? Ska allt vatten matas direk från huvudkaret ner i skummeren eller matas skummaren från sumpen?

Rent spontant skulle jag gissa att du klarar dig med marginal om du har 32 från huvudkaret och ner och att returen kan vara 25. Är karet på dryga 300 kan du gå ner ytteliggare om du inte avser att ha huvdcirkulationen via sumpen.

Hoppas du får lite hjälp och att det ionte bara blir snurrigare!

Tanken var väl att jag skulle försöka köra ca 3000 l/h genom sumpen.

Även om det kanske inte behövs så mycket så tänker jag som så att rätt som det är så vill man kanske ha något mer som kräver några liter där nere i sumpen och då tänkte jag att det är lika bra att ta i från början.

Skummaren vet jag inte exakt än men som sagt jag vill ha den i sumpen. Blir det en Deltec MC500 så tar den ju vattnet från sumpen och likaså om man skulle gå upp till en Deltec TS1250. Känns ju lite dyrare och därför är jag tveksam över detta.

Är det bättre med en annan lösning än dessa rent funktionsmässigt så mottages åsikter gärna om detta. Tex är det bättre med skummare som matas från karet istället ?

Så om jag ska pumpa ca 3000 l/h är det då lämpligare med returrör på 25 mm?

Jag kommer att ha en eller två streampump också uppe i karet. Exakt vad vet jag inte än men något blir det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan köra 25mm upp.. kör du sen på en returpump på runt 3000-3500L så man höjdskillnaden så kommer det säkert att bli ganska lagom för dom 2 skummare du tittat på.

en streamer i var ände på karet är en bra utgångspunkt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ca 3000 l/h pump i mitt förra kar och jag hade ¨då återmatningsrör som var 20 mm om jag inte minns fel. Jag ser ingen nackdel att gå upp till 25 dock!

EDIT: Det finns storlekar mellan MC 500 och TS1250 . Om du börjar läsa på här så kommer du hitta flera bra skummare och dyker någon upp beg så är det bara att slå till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Det finns storlekar mellan MC 500 och TS1250 . Om du börjar läsa på här så kommer du hitta flera bra skummare och dyker någon upp beg så är det bara att slå till.

Jo jag har sett massor med andra skummare men måste säga att jag kan banne mig inte avgöra vad som är vettigt eller inte. Nu är det ju så att sitter man och läser alla dessa inlägg så hittar man både bra och dåligt om i princip allt :smiley5: men så är det ju.

Har förstått att många är nöjda med Deltec och även med GroTech.

Det finns ju tex Deltec AP600 eller GroTech HEA150. Dessa ska ju dock matas antingen från akvariet direkt via avrinningen eller med hjälp av en pump till.

Frågan är då med denna typen av skummare om man vill mata med avrinningen, låter man då allt vatten flöda igenom skummaren eller ska man förgrena avrinningen så en del går in i skummaren och en del direkt till sumpen?

Om det inte är nödvändigt så vill man ju helst inte ha en pump till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ionte det bäst med dena lösning då jag själv kört med en Deltec TS 1060. Den skummeren är en lillebror till TS 1260 och räcker upp till 1500 l normalbelastat.

Jag nyttjade denna tråden när jag började titta på skummare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9786 Den ger bra grund och det är många duktiga akvarister som uttalar sig i den tråden.

Vill du så nyttja den för at bygga vidare på skummartankarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...