Gå till innehåll

Flakväxander montipora växer nedåt?!


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Ber om ursäkt för att jag gräver så djupt bland trådarna, men jag har hört att man skall använda sökfunktionen :)

Mina montiporor växer också nedåt och jag misstänker att det kanske är ljuset som orsakar det. Vad tror ni efter att tittat på bilden?

Montiporan sitter halvvägs upp från botten i ett RSM130 utan modifierat lyse och om det är ljuset som gör detta tycker ni då att jag skall bryta loss den och flytta eller låta den själv växa ned till en nivå där den trivs? Jag tycker den växer bra och jag ser tydliga polyper på den så fort ljuset är på så jag tycker den ser frisk ut, men jag har inte så mycket att jämföra med.

post-4586-14468918192102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej! Bara kul att du tar upp gamla trådar. Jag är inte så säker längre på att det handlar om för mkt ljus i alla fall. Montiporan som tidigare växte neråt hos mig har börjat vända. Jag satte även en fragg av den under min 400 W och där växer den ännu mer aggresivt och bara uppåt. MVH / Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror på en kombinationa av strömmar, ljus och koraller i närheten som kan trigga olika typer av växtsätt. Har 6st fraggar av samma moderkolloni i min burk och de sitter alla på olika platser. Samtliga växer lite olika.

Ena fraggen har inget direkt ljus alls och den växer som täckande (encrusting). Kanske har den svårt med orientering då den inte har direktljus. 15cm från den täckande fraggen sitter en annan fragg.

Denna fragg växer uppenbarligen både uppåt och nedåt med det som ser ut att bli flak.

En fragg sitter istortsett rakt under lampan och den ser ut att nästan bara växa snett uppåt.

De andra fraggarna sitter på sidan och de växer lite åt alla håll.

Jag har dokumenterat växandet sedan jag startade min burk och ploppade ner fraggarna, lite mer än 1mån tillbaka. Först hände ingenting nästan med tillväxten men nu börjar det ta fart.

Med tiden kanske man kan dra någon slutsats i detta. Åtminstånde vad gäller min burk =-)

post-2577-14468919093996_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...