Gå till innehåll

Hjälp mig med mängd samt typ av sand


the_pointman

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar.

Till mitt nya 864 liters projekt som jag drar igång i samband med flytt i september så skulle jag behöva lite "input" angående sanden. Jag har idag grovt korallgrus och är så less på det, därför vill jag nu ha finkornigare sand för att få ett mer naturligt och estetiskt bättre utseende. Då till mina frågor:

1. Om jag ska ha en bädd på ca 4 cm, hur mycket sand åtgår då akvariumet är 180cm långt och 80cm djupt?

2. Vad ska jag ha för sand? Det ska vara snyggt men samtidigt ett överkommligt pris.

För att kanske göra er lite mer intresserade så vill jag bara sticka in att akvariumet är som sagt på 864 liter, sump ca 350 liter och kommer bli ett "in wall" projekt =)

Tacksam för svar. MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel,

Till ganska nyligen fanns egentligen bara vanlig "död" sand att tillgå i affärerna, vilket inte är fel i sig, dvs korallgrus/aragonite i någon form av storlek. Det borde finnas i de flesta affärer.

Det som börjar bli populärt på sistone är "levande sand", dvs sand som köps "våt" i förslutna plastpåsar och som har med sig bakteriellt liv från havet. Denna "levande sand" ska, enligt tillverkarna, ha bättre möjligheter att motstå skräpalger mm.

Jag har sett två fabrikat av denna "levande sand" i Sverige, dels Carib Sea (Importeras/säljs bl.a. av Bioted), dels Nature's Ocean (importeras av Simontorp och säljs bl.a. av Triton). Jag har själv testat bägge dessa, men det är otroligt svårt att påvisa någon tydlig skillnad. Jag tror nog att båda är bra.

När det gäller tjockleken på ditt sandlager föreslår litteraturen att välja mellan ett tunt lager (högst 2-3 cm) eller ett djupt lager (8 cm eller mer), där det senare i praktiken är en "djup sandbädd" (DSB). Det finns argument för att inte ha ett "mellanting" när det gäller djupet på sandlagret, vilket har med ansamling av näringsämnen och denitrifikationsprocesser att göra, men jag hittar dessvärre inte det teorikapitlat just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå priset för 30:-/kg så får man snygg sand.

Kör själv med 18Kg Nature's Ocean i mitt 600 liters men enbart där det är synligt kör jag med sanden.

Mitt akvarium har en botten på ca 1m2

Kör antingen med Carib Sea eller Nature's Ocean

Kolla med triton de kan säkert få hem båda sand sorterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: med priset menade jag mest att det verkar bara vara bioted som har carib sea och ska jag ha säg 40kg sand så blir det 1200:-, sedan 500:- i frakt. grejen var ju den också om någon visste om det fanns i uppsala eller liknande. blir ju inte bara akvarieprojektet utan det blir nytt badrum, tapeter och kök också så alla pengar att spara är bra. Det är ju därför det här forumet är så bra för att man kan få input från många olika personer. Formulerade mig dock lite otydligt. MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel,

Jag tror att många handlare kan ta in produkter på begäran även om de inte har det i lager. Vi som akvarister bör bearbeta våra lokala handlare med önskningar om produkter att ta hem. Både Bioted (för Carib Sea) och Simontorp (för Nature's Ocean) arbetar ju som grossister i Sverige, så varje lokal akvarieaffär kan ju beställa från dessa två. Även om du i slutändan skulle välja att beställa sand på postorder, så föreslår jag att du bearbetar någon mer lokal handlare. Det är på detta sätt vi kan sprida hobbyn i landet :)

Off Topic om billig sand: Jag köpte just en släpkärra med Sandlådesand idag - 30 öre per kilo. Lägre än Glocalnet... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena om ditt kar är 180x80x tex 60 så blir volymen ca 18x8x6=864l dela det med höjden på karet som i exemplet var 60 cm =14,4 alltså varje cm på höjden är 14.4 liter sen om du ska 3 cm 14.4x 3 =43.2 liter sand alltså men tänk på att inte lägga under levandestenen tex hälften av bottenytan då behöver du köpa 21.5 liter sand (hoppas jag räknade rätt nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu Calle glocalnet har inte en sportmössa mot det :P Ja Marika den uträkningen stämmer jättebra, är det nån som har en gammal påse hemma som kan titta om det står volym på den, för 21 liter sand är väl inte 21kg sand? Leif: Jag har pratat med henne men hon har bara korallgrus i storleken ca 3-5mm. Och hon verkar inte ha så stor koll på sand. MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...