Gå till innehåll

Frysblock / Kylblock ?


wizz

Rekommenderade inlägg

Undrar lite om det är ett bra alternativ för att sänka värmen i karet ?

Funderade på att införskaffa några. kostar ju bara 10kr st

Erfarenhet med detta som kylmedel motages...

Funderar även på petflaskor med fryst vatten i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo har 2 data fläktar över karet samt en över sumpen men ligger ändå lite högt i temp.

har idag öppnat upp över karet och takfläckten sitter ovan får se vad det gör tills jag kommit hem....

Vill samtidigt tala om för er alla att jag uppgradetat mig från 58L clownhotell till 248L med 60L sump. Hämtade karet i Lördags och var hemma vid 17,00 allt monterat och klart vid 02.00 och 8st öl senare. Köpte av Erik i Skara fick med istort sett allt vatten så var bara att dra igång. bytte ca:30L samtidigt och har sett att jag har lite större partiklar i karet som inte vill lägga sig. hur löser jag det ??? kanske med ett qickfilter ? men vad skall jag stoppa I det ??

Tacksam för alla svar jag kan få och all hjälp...

På min väg upp till skara svängde jag in till Anders i kvänum och hämtade dunkar och tunnor. Mycket trevlig kille, Och god Honung :)

Så jag har lite dunkar samt tunnor om någon vill bli vid...

Tänk vad trevliga mäniskor man träffar när man ger sig ut på äventyr.. lite synd att min kamera ligger kvar i Brasilien annars hadde jag fotat hela flytten av Eriks kar vilket var lite speciellt. Vi tippade hela karet sittandes i möbeln på en spcecial byggd rullvagn och rullade in det i häst kärran. Ja som sagt hadde jag haft bild på det så hadde ni fått se.... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sänkt temperaturen i ett 540 liters med cirka 3 grader på 2 timmar med hjälp av fläktar riktade längs med ytan. Nästan för effektivt enligt min mening.

Frysta PET-flaskor funkar också och ger inte lika mycket avdunstning... men är rätt så krångligt och fult. Sen riskar man ju även att få för kallt vatten i delar av systemet. Kanske kan påverka biologiska filter och annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, annars kan du ta en vanlig bords fläkt eller liknande,bara den blåser rejält på vatten ytan,inte så snygt men det är ju bara tillfälligt,jag hade Andrs från kvänum på besök och lät ljuset va på lite längre när vi satt å fika ,det var ingen hit kan jag säga, el ninjo med 37 grader och jag fick ganska vita montioporor, så nu hänger fulfläkten i taket,Mvh Stefan

post-1262-14468915828902_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...