Gå till innehåll

för snabb fosfatsänkning, hur yttras det?


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

De senaste 6-7 veckorna har samtliga sps:er fått vita toppar montipora som acropora, sarcophyton:en ser fortsatt bra ut (som alltid).

Det som jag ändrat på i karet vid de första 2-3 dagarna som jag märkte att nåt var galet är:

Ökat nitraten som alltid varit omätbar till 2-3 med kaliumnitrat

Började med vodkadosering via grotechpump, första veckan 2ml ökade till 4ml andra veckan och 6ml tredje veckan, och då började problemen som jag tror kan vara för snabb fosfatsänking men jag vet inte.

Så min fråga är, ni som haft för snabb sänkning av fosfat i era kar och fått skador på sps:er hur har det sett ut på sps:erna?

Har det drabbat alla sps:er?

Och hur lång tid tog det innan ni märkte en återhämtning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp vita/ljusa toppar är kalas när korallerna ser bra ut för övrigt, men när 3st acro:s har dött, en i veckan de senste 3 veckorna och är helvita och resten har vita toppar, dvs är döda första 3mm på toppen och det sprider sig neråt för att på några börja dö vid foten, så är det stora alarmklockan som gäller och den började ringa för 6-7 veckor sedan... bilder på g.

Trodde det berodde på kalium ett tag som ligger på ca:340 men läste något om att det inte borde vara en kritisk nivå, har även tillsatt k-balance och strontium komplex de senaste 3 veckorna utan effekt.

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilder på problemet, röd flakmontipora bak till vänster är blekt, färgerna stämmer bra med verkligheten

övriga värden

ca 400

mg 1380

kh 8

strontium svåravläst men landar ungefär på 10

vattenbyten varannan vecka med tropic marin pro reef

känns inte som att det är här problemet ligger.....

Många sidospår från för snabb fosfatnedgång finns det i mitt huvud.

Dålig koskenkorva(metaller)?

snabb ökning av nitrat kan det verkligen ge denna effekten? från omätbart till 2-3

post-1811-14468915853732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta känns verkligen tråkigt... det har gått så bra i år med karet... sett bättre o bättre ut

tillväxten har ökat , färgerna på korallerna har blivit bättre för varje månad.

Tills slutet på maj... då allt började, blir inte klok på det, börjar fundera på varför man håller på med detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 grader är det i karet en vanlig dag på sommarhalvåret, toppat 29 grader när det varit som hetast tror jag varit på 29 grader 4-5 gånger i år.

Så det pendlar mellan 26 och 28 under veckan... kalla nätter kan det gå ner till 26.

Fast detta har jag inte sett som ett problem, kan ligga nåt i det men det känns som att detta är temperaturer som alla har nu under sommaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, av den anledningen att det började på alla sps:er samtidigt på topparna, att montipororna är blekta och bleks mer för varje dag, polyper ute vissa dagar andra inte.

Har inte sett hur ett sådant angrepp ser ut, men att detta drabbade alla koraller inom loppet av 2-3dagar på topparna först.

De 3 acros som jag förlorat hittils så lossnade vävnaden från skelettet, såg ut som om den blåste av, först vita toppar sedan total vävnadsförlust som tog ungefär 2dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl vara för snabb sänkning av fosfat! Har du mätt värdena hela tiden?

Du kan också få en snabb sänkning av fosfatet med kombinationen vodka och kaliumnitrat. De matar även bakterierna med nitraten.

Så förmodligen är du inne på rätt spår. Snabb näringssänkning ger symptom som RTN.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste 6-7 veckorna har samtliga sps:er fått vita toppar montipora som acropora, sarcophyton:en ser fortsatt bra ut (som alltid).

Det som jag ändrat på i karet vid de första 2-3 dagarna som jag märkte att nåt var galet är:

Ökat nitraten som alltid varit omätbar till 2-3 med kaliumnitrat

Började med vodkadosering via grotechpump, första veckan 2ml ökade till 4ml andra veckan och 6ml tredje veckan, och då började problemen som jag tror kan vara för snabb fosfatsänking men jag vet inte.

Så min fråga är, ni som haft för snabb sänkning av fosfat i era kar och fått skador på sps:er hur har det sett ut på sps:erna?

Har det drabbat alla sps:er?

Och hur lång tid tog det innan ni märkte en återhämtning?

Svar på frågorna:

1. Samma problem som du - bleka, inga polyper, vita toppar, vävnad som "blåser av", vita osv.

2. Sällan alla SPS:er men det har hänt vid extrema sänkningar.

3. En korall som bleknat och inte har några polyper kan ta enorm tid att få tillbka i normalt tillstånd. Ofta har de tyvärr inte hämtat sig alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I år har jag mätt fosfat med salifert och med det nya testet med silverförpackning elo eller vad det heter, har mätt "omätbart" (kristallklart) med de testerna ändå har jag haft algtillväxt på stenen och korallfärger som skvallrat om för hög fosfat.

Så jag gick till en butik för 3mån sedan och skulle mäta den med en Hannaphotometer, tyvärr så blev det typ "error" vid avläsningen men mätvattnet blev blåfärgat och han i butiken sa att jag hade för mycket fosfat i vattnet bara genom att titta på testet, så visst fanns där för mycket fosfat.

bra info magnus sånt uppskattas

gäller detta även när det går under så här lång tid ca 7 veckor? först syntes det på montipororna att de blev bleka i färgen, några dagar senare vita toppar på sps:erna.

Några mer än andra, vissa som dragit in polyperna och andra som haft dem ute tills vävnaden lossnat.

En korall som jag har 2 utav i karet blågrön acro, haft den sen mitt första kar, den blev vitare på topparna första veckan men utan att dö på topparna... nu för 2 veckor sedan så har den tappat 2-3mm vävnad på topparna och är fortfarande den som jag har mest hopp om med polyperna ute.

Men den blir bara sämre o sämre, för 3-4 veckor sedan trappade jag ner vodkadosen över en vecka till 0 ml och igår började jag med 2ml igen.

Är det så långsamt händelseförlopp vid fosfatdippar? tycker att jag borde se en avstanning nu...

En annan sak som också slår mig är att om jag hade tagit koraller från mitt kar med en del fosfat och stoppat dem i ett zeovitkar så borde effekten blivit densamma då, en snabb sänkning av fosfat mot vad korallen är van vid, är du med på hur jag tänker... effekten för korallen borde bli likadan = kraftig fosfatdipp och vävnadsdöd?

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite skumt att det skulle bero på en snabb sänkning av fosfatvärdet när du beskriver att händelseförloppet har pågått i 6-7 veckor. Skulle snarare tippa på att du har för höga värden av något..

Jag har fått RTN liknande skador på mina sps:er när jag hade för höga värden av nitrat i vattnet. Återgärdade det med hjälp av större vattenbyten.

Du borde kanske sätta in något mot just fosfaten som gör att du kan se skillnad på t.ex. algtillväxten. Sen du började med vodkan har du sett att algerna har minskat eller det är samma som tidigare? Varför inte köra med rowaphos?

Hur länge har du haft stenen i akvariet? För gammal sten bör bytas ut för den kan bli mättat om du har haft höga fosfatvärden en längre period. Kan ju vara så att någon av stenarna till och med är full av skit så att den släpper näring till vattnet som algerna sedan binder upp.

Hur mycket vatten byter du varannan vecka? För mycket stenkoraller kan ju kanske göra att något viktigt spårämne tar slut och så räcker det kanske inte till med den vattenvolymen som du byter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid svårt att uttala sig utan all information...

Men om du har ett högt fosfatvärde och börjar med vodka så är min erfarenhet att det kan bli på det här viset.

När man börjar tillsätta vodka (vilken kolkälla som helst) händer ingenting. Det tar tid för biomassan (bakterier) att växa. Men när näringsvärdena börjar sjunka så går det mycket fort - från den ena dagen till den andra. Även om du fortfarande har höga värden så kan du faktiskt sänkt väldigt mycket fosfat på kort tid. Och då är det det som är problemet - inte värdet i sig utan den snabba förändringen!

Det jag kan se är att du inte riktigt följt Mrutzech/Kokotts anvisningarna för dosering av vodka utan höjt rätt mycket under en kort period vilket är en risk. Man bör även mäta sina värden varje dag när man startar (med ett test som funkar, vilket det nu är...) M/K rekommenderar till och med att man doserar exempelvis fosfat om värdet sjunker för fort...

Men visst kan du sakna exempelvis jod, kalium eller järn i ditt akvarium. Det blir ungefär samma problem då (har aldrig hänt mig själv). Eller så har du för höga värden av dessa ämnen vilket även det ger samma problem. Men jag vet inget om dina doseringar...

Eller för höga värden av nitrat/fosfat... Men en liten höjning av nitrat, upp mot 10mg/l brukar inte vara något problem enligt min erfarenhet. Mätte du nitrat med Hanna? Väldigt högt fosfat kan ge problem men då borde du fått utslag på de andra testen. Hannas reagens är mycket mer känslig och jag tror inte den kan mäta upp mot gränser för vad en sps tål (där du skulle se samma symptom).

Antar att du var hos Ted och testade? I en zeovitburk lever korallen inte på nitrat/fosfat utan den äter sig mätt. Även en korall från ett näringsrikt akvarium klarar omställningen till ett zeovitakvarium om man flyttar det från det ena akvariet till det andra. Den ställer om till att äta fort och får väldigt mycket näring på en gång - mer än tidigare. En zeovitkorall svälter inte!

Men åter till frågan angående dina koraller - man får väl gå på det du ändrat i burken och då är det antar jag, vodkan som är boven? Då röstar jag på för snabb sänkning av fosfat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite skumt att det skulle bero på en snabb sänkning av fosfatvärdet när du beskriver att händelseförloppet har pågått i 6-7 veckor. Skulle snarare tippa på att du har för höga värden av något..

Jag har fått RTN liknande skador på mina sps:er när jag hade för höga värden av nitrat i vattnet. Återgärdade det med hjälp av större vattenbyten.

Du borde kanske sätta in något mot just fosfaten som gör att du kan se skillnad på t.ex. algtillväxten. Sen du började med vodkan har du sett att algerna har minskat eller det är samma som tidigare? Varför inte köra med rowaphos?

Hur länge har du haft stenen i akvariet? För gammal sten bör bytas ut för den kan bli mättat om du har haft höga fosfatvärden en längre period. Kan ju vara så att någon av stenarna till och med är full av skit så att den släpper näring till vattnet som algerna sedan binder upp.

Hur mycket vatten byter du varannan vecka? För mycket stenkoraller kan ju kanske göra att något viktigt spårämne tar slut och så räcker det kanske inte till med den vattenvolymen som du byter.

Sen jag började med vodkan så har algtillväxten saktat ner (jag stängde samtidigt av min fosfatreaktor).

60l varannan vecka byter jag, jag har inte särskilt mycket koraller, de flesta är små så någon större förbrukning är tveksamt, jag kör även med tropic marin biocalsium och bio magnesium så jag får en del spårämnen den vägen. Men visst det kan vara något ämne som saknas så jag var igår o köpte Tropic marin pro coral A-elements och k-elements, får se om jag märker nån effekt.

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid svårt att uttala sig utan all information...

Men om du har ett högt fosfatvärde och börjar med vodka så är min erfarenhet att det kan bli på det här viset.

Det jag kan se är att du inte riktigt följt Mrutzech/Kokotts anvisningarna för dosering av vodka utan höjt rätt mycket under en kort period vilket är en risk. Man bör även mäta sina värden varje dag när man startar (med ett test som funkar, vilket det nu är...) M/K rekommenderar till och med att man doserar exempelvis fosfat om värdet sjunker för fort...

Men visst kan du sakna exempelvis jod, kalium eller järn i ditt akvarium. Det blir ungefär samma problem då (har aldrig hänt mig själv). Eller så har du för höga värden av dessa ämnen vilket även det ger samma problem. Men jag vet inget om dina doseringar...

Mätte du nitrat med Hanna?

Antar att du var hos Ted och testade? I en zeovitburk lever korallen inte på nitrat/fosfat utan den äter sig mätt. Även en korall från ett näringsrikt akvarium klarar omställningen till ett zeovitakvarium om man flyttar det från det ena akvariet till det andra. Den ställer om till att äta fort och får väldigt mycket näring på en gång - mer än tidigare. En zeovitkorall svälter inte!

Men åter till frågan angående dina koraller - man får väl gå på det du ändrat i burken och då är det antar jag, vodkan som är boven? Då röstar jag på för snabb sänkning av fosfat!

Mrutzech/Kokott anvisningarna har jag helt missat att de fanns, länk?

Ska idag skicka iväg vattentest till Callidus, det kommer dröja innan jag får svar men då får jag iallafall rätta mätvärden och kan samtidigt jämföra mot mina egna tester hur pass väl de stämmer.

Nej mätte nitrat med Elos test.

Japp jag var hos Ted, jo jag förstår att de inte svälter i zeokar, det var mest den stora förändringen i fosfathalt som jag funderar över, men de får ju samtidigt väldigt mycket mer mat och fosfat därifrån.

Japp jag gissar också på vodkan, men att försämringen fortsätter nu är för mig märkligt, jag vet ju inte hur lång tidsramen för snabb fosfatsänkning är, men det känns som att jag borde sett en avstanning nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mrutzech/Kokott anvisningarna har jag helt missat att de fanns, länk?

Ska idag skicka iväg vattentest till Callidus, det kommer dröja innan jag får svar men då får jag iallafall rätta mätvärden och kan samtidigt jämföra mot mina egna tester hur pass väl de stämmer.

Nej mätte nitrat med Elos test.

Japp jag var hos Ted, jo jag förstår att de inte svälter i zeokar, det var mest den stora förändringen i fosfathalt som jag funderar över, men de får ju samtidigt väldigt mycket mer mat och fosfat därifrån.

Japp jag gissar också på vodkan, men att försämringen fortsätter nu är för mig märkligt, jag vet ju inte hur lång tidsramen för snabb fosfatsänkning är, men det känns som att jag borde sett en avstanning nu.

Det är inte så märkligt att korallerna fortsätter att bli sämre. De är stressade, när det börjar kan det vara svårt (ibland omöjligt) och ta lång tid att ändra förloppet. Antingen får man tillsätta fosfat (för att rädda det som räddas kan) eller så får man helt enkelt offra lite korall.

Det jag ibland lyckats med i de här lägena är att mata med Fauna Marins Ultra Clam. Det innehåller bla plankton vilket har ett högt fosfatinnehåll. Blöt upp det i akvarievatten eller allra helst i lite aminosyror (OBS en sort aminosyror UTAN kolkälla!!!).

Att sänka fosfatvärdet från mycket högt till mycket lågt (när man har SPS) bör ske under mycket lång tid, typ ett halvår om man inte ska stressa korallerna.

Om du tillsätter Biocalcium får nog korallerna alla spårämnen de behöver. Om du tillsätter mer spårämnen riskerar du mer problem med algerna.

Ska kolla doseringsanvisningarna för vodkametoden. De finns nog endast utgivna i tidskriften "Die Meerwasseraquarianer".

I vårt zeovitsystem har vi 0 i fosfat och nitrat men korallerna ser ut som nivåerna vår väldigt höga. De får grymt med mulm som föda!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosering Mrutzek/Kokott i "Der Meerwasseraquarianer" 1/2005 "Ethanoldosierung im Aquarium Teil 2: Erfahrungen & neue erkenntnisse"

Dag 1 - 3: 0,1 ml/100l nettovolym akvarievatten (ex för 1000 liters akvarium 10x0,1=1ml)

Dag 4 - 6: 0,2 ml/100l nettovolym akvarievatten (ex för 1000 liters akvarium 10x0,2=2ml)

Dag 7 - 10: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 2+0,5=2,5ml)

Dag 11 - 14: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 2,5+0,5=3ml)

Dag 15 - 21: höj tidigare dosering med 0,5ml (ex för 1000 liters akvarium 3+0,5=3,5ml)

Sedan kan man höja dosen med 1ml per vecka (akvarier under 300l höjs med 0,5ml)

När nitrat och fosfat börjar sjunka så ska dosen inte höjas mer. Eventuellt kan dosen höjas eller sänkas efter en tid om värdena börjar förändras. När man hittar ett värde där akvariet ligger stabilt och värdena varken sjunker eller höjs så har man hittat den optimala dosen för sitt akvarium. Denna dos kan senare behöva ändras upp eller ner beroende på akvariets utveckling. Det är viktigt att hålla dosen så låg som möjligt då bakterierna belastar akvariet. Hög halt av bakterier kan skapa problem bla för fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...