Gå till innehåll

Omstart


Marineman

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!!

Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel.

Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt.

Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället.

Därför har jag lite frågor:

1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och fiskarna?

Eller ska jag sätta i lite i taget?

2.Hade tänkt att bara använda mig av T5ljus,ät det överkurs med 8 T5rör för 375L[120X50X50)

Eller ska man komplettera med MH?Vill ha stankoraller.

3.Skulle vilja ha ytavrinning för att dölja skummare och doppvärmare,är en sump att rekommendera?

Flera frågor dyker säkert upp men vi börjar med dessa

Mvh Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och fiskarna?

Eller ska jag sätta i lite i taget?

Ja, det kan du, men varför tillsätta gammalt vatten?

Kör på nytt vatten istället, så blir det som ett helt vattenbyte, det hade jag gjort iaf.

2.Hade tänkt att bara använda mig av T5ljus,ät det överkurs med 8 T5rör för 375L[120X50X50)

Eller ska man komplettera med MH?Vill ha stankoraller.

Du kan nog inte få för mycket ljus, och stenkoraller vill ju ha en hel del.

T5 är säkert tillräckligt, men vill du ha lite glitter i karet så är MH att föredra.

Frågan är väl sen också om du kan få in 8 rör på 50cm. :)

3.Skulle vilja ha ytavrinning för att dölja skummare och doppvärmare,är en sump att rekommendera?

Absolut! Inga tvivel här!

Med en sump kan du utöka volymen vatten, gömma tekniken utom synhåll, göra underhåll på tekniken utan att rota i karet och stressa fiskar.

Nackdelen är ju om du skulle få hävert på något vis och få ut en massa vatten på golvet, men med små enkla metoder så kan du undgå även det.

Jag har haft både med och utan sump, och jag går inte tillbaks till att köra sumplöst igen, det kan jag lova!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niclas!

Tråkigt att du känner dig lurad från första köpet. Tyvärr är det nog lätt att hamna i den sitsen när det är första karet man köper och inte riktigt vet vad man vill ha och vad man ska titta efter. Hoppas det går bättre denna gången.

Det är inget snack om att det finns olika smaker vad som är bästa belysningen. Själv gillar jag T5 och rekomenderar det starkt. Dock har det en nackdel och det är att du inte får glittereffekten i karet. Själv saknar jag den inte.

Jag tittade snabbt på den armaturen du visade och nu svarar jag utan att veta någon kvalitet eller något. Dock reagerar jag på at det är 8*35 W och armaturen är 1505 mm lång. I den armaturen får du defenitift in 55W rör i men även 80 W om du bygger mycket tajt. Jag gissar att det ligger 4 st rör i 2 st rader. Kolla detta.

Jag tycker det låter som ett mycket bra pris med tanke på att du får med rör. Dock vet du inte riktigt vad det är för rör och om de passar salt. Kolla det!

Det står det är högkvalitets reflektorer. Jag är inte säker på att det är högsta kvaliteten för då är det måsvingereflektorer och de brukar ta minst 6 cm för varje reflektor. 8*6 ger en bredd på 48 cm eller mer och armaturen är 32.

Några saker att tänka på när du tittar vidare på denna armaturen. Hoppas det är lite hjälp på vägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...