Gå till innehåll

Hur gör dem med STORA AKVARIUM???


Ted saltakvarium

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag satt här vid dator och plötsligt slog det en fråga i huvudet på mig.

Jag tänkte på det här med alger, vilka sätt vi förebygger för att slippa alger med hjälp eremiter eller turbosniglar och algätande fiskar, men då tänker jag på dem som har sådna här stora tankar på 6000l och uppåt. Hur gör dem???? Dem kan väl inte köpa så många sniglar och eremiter och algätande fiskar? Inte i ett hajakvarium väl? Botten levande hajar har ju tänder för att kunna krossa skal och jag tror eremiter och sniglar åker med på menyn de med. Fiskar kan ju också bli mat till hajar. Så hur gör de med sina stora akvarium?

Jag tror inte att Danmarksakvarium och andra offentliga akvarium har köpt så mycket sniglar och andra "tillskotts" djur.

Gör dem så här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga Lasse, han borde ha koll på hur man rengör de stora karen på universeum. När vi var där fick vi titta på ett par kubikmeter stora sandfilter skummare av storleken hallgardrober, osv. Deras dykare slängde ur sig ett par snabba ord, vari det ingick att det utfördes en del mekanisk städning om jag inte minns fel. Antar dock att det begränsar sig till främst glasputsning, och liknande.

Kanske börjar bli dags för en ny tripp till Universeum med Lasse, det var intressant, och lärorikt. Om möjligheten ens finns kvar, vad vet jag. Det var definitivt en speciell händelse, helt klart värd att avskriva en dag för.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga Lasse, han borde ha koll på hur man rengör de stora karen på universeum. När vi var där fick vi titta på ett par kubikmeter stora sandfilter skummare av storleken hallgardrober, osv. Deras dykare slängde ur sig ett par snabba ord, vari det ingick att det utfördes en del mekanisk städning om jag inte minns fel. Antar dock att det begränsar sig till främst glasputsning, och liknande.

Kanske börjar bli dags för en ny tripp till Universeum med Lasse, det var intressant, och lärorikt. Om möjligheten ens finns kvar, vad vet jag. Det var definitivt en speciell händelse, helt klart värd att avskriva en dag för.

B!

Det är roligt att vara på universeum! Jag var där en gång, det var hur grymt som helst, det var som att gå i en djungel. Det var kul att klappa rockorna också, men jag tyckte det var lite aj baja, för rockor är väl giftiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är rockorna giftiga. Men de är sannolikt mer än ganska vana vid att folk pelar på dem där uppe. Rundturen med Lasse var lite mer speciell än ett vanligt besök. Antagligen har man inte sett allt på samma sätt som när man gör ett vanligt besök så man har säkert missat något. Men det man såg, fick man se lite extra av. Och Lasse skämdes inte ett dugg, utan snacka mest hela tiden, förklara hur de arbetade, vad deras resonemang var, och alla andra dumma frågor man kunde komma på att ställa.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela grejjen med alger har en del med näringsnivåer att göra. Själv saftade jag på rätt bra med ljus över mitt SPS-kar och när jag var fullt upp i vodka-metoden slutade jag att skrapa rutorna - det kom inga alger på dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...