Gå till innehåll

Då var det dags för salt!


manolito75

Rekommenderade inlägg

Hej!

Första posten från mig. Har kört sötvatten ett tag och nu blev jag biten av salt.

Köpte en Aquatic Nature Evolution förra veckan. Slängde i 5kg LS och inkört vatten

från handlaren. Uppgraderade också ljusen. Några nybörjar frågor dock...

1. Är syressättningen tillräcklig med den medföljande pumpen? Den ligger en bit under ytan

och "piskar" inte mot ytan. Är därför orolig för att det inte kommer tillräckligt med syre för framtida

fiskar.

2. Hade ganska hög nitrat igår när jag mätte, trots "färdigt" vatten från handlaren. Är detta normalt och beror det på att filtert är nytt?(verkar råda en delade meningar om nitrat här på forumet).

3.Ni som kör evolution, har ni ändrat om i filterfacken eller låtit dem vara som orginal(matta, matta, bioboll/makaroner)?

4.Finns det någon skummare som passar i detta karet utan att man måste skära sönder locket? Tänker visserligen köra 10 liters vattenbyten varje vecka så det är kanske poänglöst.

tackar på förhand!

/magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej,

detta verkar galet. efter 2 vattenbyten(10liter) så ligger fortfarande nitraten på max. detta är alltså en vecka sedan. ni som kör evolution, har ni ändrat i filterfacken?(läser en del skit om biobollarna på reefcentral osv). Hur fasen får ni loss pumpen i sista facket? är det bara att slita upp den? var har ni eran yta?(dvs. hur högt går erat vatten i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lossa 90graders böjen på baksidan av utblåset genom att vicka det lite försiktigt fram och tillbaka - pumpen ligger på botten med ett förlängningsrör och 90böjen, bara att lyfta upp sedan.

Låt akvariet vara en vecka eller två så sjunker nog snart dina värden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...