Gå till innehåll

T5 över 80cm?


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag är i tankarna på att starta upp ett litet tidsfördriv ännu en gång och jag har känningar på ett Juwel RIO 125 med måtten 80x35x50 (lxbxh). Knappast världens största rev, men det är samtidigt en liten utmaning. Nytt för den här gången är att jag för första gången tänker försöka mig på T5, då jag själv är en inbiten anhängare av MH. :ler:

Nåväl.

Vad jag står inför är just längden på 80cm. Det innebär att det inte går att klämma in 39W (85cm) rör på den längden och enda lösningen är 24W med sina 55cm. Ett realistiskt innermått av akvariet torde vara någonstans kring 77-78cm nånting, vilket gör att jag kommer att ha 22cm / 2 = 11cm på vardera sida som inte kan belysas, om jag nu sätter rören i mitten.

Två alternativ:

post-2432-14468915907009_thumb.jpg

Som ni ser i alternativ #2 så skulle man kunna förskjuta rören åt endera håll och få spridningen någorlunda jämn, men då kommer dilemmat med blå-rören... Mer vitt åt ena hållet och mera blått åt det andra.

Vad tror ni? Annan lösning?

Två ytterligare frågor:

- Skulle man skippa blå-rören helt och hållet och satsa enbart på t.ex Aquascience Duo?

- Är det hopplöst optimistiskt att klämma in 5st T5-rör med (bra) reflektorer på bara 36cm bredd?

post-2432-14468915906936_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På det djupet behöver du nog inte oroa dig, ljuset kommer att spridas även i sidled, det är ju inte så att det går rakt ner direkt, inte som med en MH, där du har reflektorn som begränsar mer. Visst kan du förskjuta rören, och bestämmer du dig för att köra vartannat vitt/blått, så förskjut de två i mitten och det som är längst ut på motsvarande sida åt ena hållet och de andra två åt det andra hållet. Alltså: 1,3,4 åt ett håll, 2,5 åt det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kommer bli bra med ljus även att du sätter ihop rören som bild 1

attachment.php?attachmentid=25449&thumb=1&d=1218781943

Nja ang ljuset så hadde jag tagit ett blått ett "rött" ifrån KZ som heter Fidji purple å sedan resterande KZ Corallight NG

Skall du ha orginal lamphuven eller hängade ovan karet?

De reflektorer jag har bygger bara 6cm i bredden så 5 rör får man lätt ihop på 36cm ;)

drosslar ovan reflektorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt spanar jag över floran av reflektorer, som kommer vara helt avgöran för hur många rör jag kommer att kunna klämma in över karet. 36cm bredd innebär 6 rör, men då skummar och annan apparatur behöver komma ner i karet kanske jag har ~30cm användbart utrymme.

30cm / 6cm = 5 rör.

Jag står och väger mellan Bresslein (som verkar vara D&D kopia/OEM) alternativt Reflekta Pro som verkar vara populära:

post-2432-14468915907281_thumb.jpg

Bresslein/D&D och Reflekta är båda av måsvingetyp, men priset är nästan det dubbla på Reflekta. Är det värt merkostnaden på nästan 60:-/rör (300:- tot) för något som bara kanske är bättre? Någon med erfarenheter av Bresslein?

Under tiden har jag kollat upp med min bekant som jobbar som säljare på en grossist = helsköna priser på el-materiel:

1x24W HF-don - 267:-

2x24W HF-don - 290:-

post-2432-14468915907333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kommer bli bra med ljus även att du sätter ihop rören som bild 1

Jag har bestämt mig för det alternativet också. :-)

Nja ang ljuset så hadde jag tagit ett blått ett "rött" ifrån KZ som heter Fidji purple å sedan resterande KZ Corallight NG

Är det mer "tryck" i KZ-rören motför Fauna Marin?

Skall du ha orginal lamphuven eller hängade ovan karet?

Jag ska göra en egen ramp likt orginalhuven som ligger på sargen.

De reflektorer jag har bygger bara 6cm i bredden så 5 rör får man lätt ihop på 36cm ;)

drosslar ovan reflektorer

Jopp. Törs man fråga vilket märke och varifrån du köpte dom? Pris?

(Är det känsligt så droppa ett PM)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ej om det är mer drag i FM Duo

Mina reflektorer är Reflekta T5 reflector

Reflekta T5 reflector PRO Line 39 W

Professional reflector for all T5 tubes.

Length 800 mm

  • High quality aluminium reflector
  • animals harmless (no corrosity)
  • long life (there are part of the lighting system)
  • total reflections (95%)
  • perfect focusing
  • small dimension (w=62 mm, h=30mm), more tubes, more lights
  • optimal reflectors distance from tubes
  • twice protected holders
  • hand friendly (rounding edges)
  • easy handling (reflectors longer than 80cm are from 2 pcs., easy assembling, disassembly and cleaning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu hunnit räkna lite med T5 vs LED och det ser helt klart intressant ut.

Med 5st T5-rör, komplett med rör, reflektorer, drivdon, socklar och allt blir slutsumman på:

2862:- för 120W T5

Med 10st LED-rör och socklar:

2626:- för 110W LED

Ett mer troligt scenario är att man går ner till mer hanterliga 8st LED-rör för att inte klämma ihop dom allt för mycket. Socklarna är ju som bekant tjockare än rören och det gör sitt till att det blir ett avstånd mellan dom. (Dessutom är inte frakt inräknat i något av kalkylerna ovan, så det blir självklart ytterligare ett antal faktorer att lägga in i kalkylen.)

Vad säger ni gamla belysningsrävar? Ska jag vara lite die-hard och gå utveckligen i förväg och välja LED? Med sina 50.000-100.000 timmars drifttid på LED så är det ju en parameter att överväga i sammanhanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, egentligen så har jag dom ekonomiska förutsättningarna, men det är en 50/50 chansning på om SPS:er godtar ljuset eller inte och det känns på sätt och vis dumt att chansa. T5:or (och K-Z rör) är beprövade saker - här sitter jag och försöker vrida ur information ur några kineser på något som jag försöker tillämpa som akvariebelysning, något som dom inte är designade för. Rätt eller fel?

LED må vara ett effektivt sätt att belysa, men tekniken känns tyvärr lite för odokumenterad just nu för att jag vill ge mig i kast med detta.

Ett sätt vore att sitta med dubbla uppsättningar tekniker, men risken blir väl att man står där med 8st LED-rör som ingen vill ta i med tång. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...