Outbacker Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Behöver lite ID-hjälp till denna SPS:en. Det närmaste jag kommit med min litteratur är Pectinia Paeonia, "lettuce coral" men det känns osäkert... Citera
Vargklo Postat 16 augusti 2008 Postat 16 augusti 2008 Hydnophora exesahttp://se.reeflex.net/tiere/658_Hydnophora_exesa.htm Citera
Outbacker Postat 17 augusti 2008 Författare Postat 17 augusti 2008 Det var nog huvudet på spiken av första bilden att döma. Tackar! Citera
_Manne_ Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 Nu när vi ändå är inne på denna Hydnophora exesa , vad för käk vill den ha ? läst i en bok att den vill ha mycket käk , samt att den ska vara lite aggresiv mot andra koraller.. stämmer detta ?mvh manne Citera
Sillen Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 Jag säger inte emot er men jag hade trott att detta var en Hydnophora rigida ( H. rigida ) då jag hade för mig att H. exesa hade bruna polyper. Nu till min fråga, hur ser man skillnaden på dessa två enklast? Citera
Vargklo Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 Jag har två av dessa vackra gröna koraller, där den ena har jag haft i över tre år och som nu är 30 cm tvärs över. Jag har inte upplevt några särskilda matbehov, men däremot kan jag verkligen skriva under på att den är stygg mot andra koraller. Det står mycket högt i "rang", dvs om den måste kriga om utrymme med en annan korall så vinner nog alltid hydnophoran. Dock räcker det med ca 1 cm i säkerhetsavstånd, då den inte (vad jag har erfarit i alla fall) har några extra långa brännande tentakler som t.ex. galaxea eller euphyllia. Ta inte på den med fingrarna (det ska man aldrig göra ändå), då den kan ge utslag på huden.EDIT:Skillnaden mot H. rigida är liten, och ska kunna ses på polyperna. Men jag är ingen expert på det. Citera
_Manne_ Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 min ser ut som på bilden med Polyperna ute.. den är mer "fluogrön" när polyperna är inne..Calle: hur pass ljust har du placerat din ?mvh manne Citera
Sillen Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 min ser ut som på bilden med Polyperna ute.. den är mer "fluogrön" när polyperna är inne..Calle: hur pass ljust har du placerat din ?mvh manneVilken sort har du och är du säker på arten? Citera
_Manne_ Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 Vilken sort har du och är du säker på arten?tyvärr , köpte den som en "Hydnophora" enbart.. gillade skarpt växtsätt o färgerna på den.mvh manne Citera
Vargklo Postat 17 augusti 2008 Postat 17 augusti 2008 min ser ut som på bilden med Polyperna ute.. den är mer "fluogrön" när polyperna är inne..Calle: hur pass ljust har du placerat din ?mvh manneSe bild nedan. Det är två något olika, och är över resp. under sohalen på bilden. Den mindre sitter framför/under den större: Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.