Gå till innehåll

Osmos eller kranvatten?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Jag undrar lite om osmos eller kranvatten.

Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten.

Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter?

Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt?

Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig.

Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat.

Vill gärna höra hur ni andra gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar lite om osmos eller kranvatten.

Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten.

Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter?

Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt?

Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig.

Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat.

Vill gärna höra hur ni andra gör.

Jag skulle rekommendera att alltid köra osmosvatten för då vet man vad man sätter i karet. Sen beror det på kvaliten på kranvattnet om man kan använda det direkt. Jag har själv kört kranvatten under minst 1 års tid i mitt kar utan problem men vi har väldigt bra vatten i kranen. Har man möjlighet att köra osmos så bör man göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO-vatten är så närma rent vatten man kan komma - nästan i klass med destillerat. Detta innebär att de finns väldigt lite organiskt material i ett riktigt RO vatten. Normalt är det när det organiska materialet i vattnet bryts ner som det kan bli dåligt och syrefattigt. Du kan utan risk ha RO vatten stående i månader men var bara noga med att sätta på korken så du inte får för stort utbyte med lufte och på det sätt får in saker i vattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...