jorgen Postat 21 augusti 2008 Dela Postat 21 augusti 2008 Jag undrar lite om osmos eller kranvatten.Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten.Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter?Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt?Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig.Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat.Vill gärna höra hur ni andra gör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgas Postat 21 augusti 2008 Dela Postat 21 augusti 2008 Jag undrar lite om osmos eller kranvatten.Jag köper färdigt osmos-saltvatten vid vattenbyten, men vid påfyllning av avdunstat vatten har jag fyllt på med kranvatten.Hur gör ni andra som precis startat med hobbyn? eller alla har eget osmosfilter?Det går ju inte att man ska köpa osmosvatten för att fylla på flera gånger i veckan, eller kan man ha osmosvatten stående utan att det blir dåligt?Jag har hört att man måste ha cirkulation på det för att det ska hålla sig.Jag har bara ett clownhotell (58l.) så det rör sig om så lite vatten, så att köpa ett eget osmosfilter känns inte riktigt motiverat.Vill gärna höra hur ni andra gör.Jag skulle rekommendera att alltid köra osmosvatten för då vet man vad man sätter i karet. Sen beror det på kvaliten på kranvattnet om man kan använda det direkt. Jag har själv kört kranvatten under minst 1 års tid i mitt kar utan problem men vi har väldigt bra vatten i kranen. Har man möjlighet att köra osmos så bör man göra det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 22 augusti 2008 Författare Dela Postat 22 augusti 2008 Hur fungerar det med osmosvatten då? kan man ha det stående i en dunk, eller måste man ha cirkulation? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 RO-vatten är så närma rent vatten man kan komma - nästan i klass med destillerat. Detta innebär att de finns väldigt lite organiskt material i ett riktigt RO vatten. Normalt är det när det organiska materialet i vattnet bryts ner som det kan bli dåligt och syrefattigt. Du kan utan risk ha RO vatten stående i månader men var bara noga med att sätta på korken så du inte får för stort utbyte med lufte och på det sätt får in saker i vattnet.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 24 augusti 2008 Författare Dela Postat 24 augusti 2008 RO-vatten? är det samma som osmosvatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 RO-vatten? är det samma som osmosvatten?Japp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 RO-vatten? är det samma som osmosvatten?Osmos är egentligen en förkortning för omvänd osmos dvs på engelska Revers Osmosis.Ytterligare en förvirrande förkortning är DI som inte är destillerat utan deionized (avjoniserat). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.