Gå till innehåll

Oljud från ATI Bubble Master 200


1538Moss

Rekommenderade inlägg

Har just köpt mig en ATI Bubble Master 200.

Det låter något fruktansvärt, det låter mer än min gamla MCE600!

Det är pumpen som skapar ljudet, och när jag känner vid pumpen, är det mycket vibrationer.

Finns det någon, som har några tips på hur skummaren kan bli tystare ?

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger den på sidan, på sin gummikudde? Är gummit OK? Har du kopplat ihop den med silikonslangen mellan pump och skummarhuset? Sitter ljuddämparen på slangen?

(Köpte du den ny eller begagnad?)

Kolla att inget ligger och vibrerar mot pumpen.

Själv var jag otroligt nöjd med min BM200.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger den på sidan, på sin gummikudde? Är gummit OK? Har du kopplat ihop den med silikonslangen mellan pump och skummarhuset? Sitter ljuddämparen på slangen?

Ja, allt är i sin ordning!

(Köpte du den ny eller begagnad?)

Ny, från Aqua2000

Jag tror det handlar om obalans i "propellern"!

Pumpen vibrerar mycket.

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte också min ny, från samma ställe.

Konstigt... Visst vibrerar den, men gummikudden och silikonslangen gör verkligen underverk och klassifierar den som den tystaste skummare jag har (knappt) lyssnat på.

Kanske ett måndagsexemplar?

Kontakta dom och hör om du får byta ut pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla så att diametern på "nätet som sittet på impellern inte är för stor (bör ligga på 42-46 mm diameter). Tror att det vanligaste problemet ligger här. Klipp ner det en aning. Min levererades med alldeles för stor diameter så pumpen hade svårt att komma igång. När den väl kom igång så vibrerade den och det lät bedrövligt.

Efter justering av "nätet" blev allt mycket bra och nu två år senare så funkar det fortfarande som det skall.

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, klippte "MESH" så stor som disken, tyvärr det fungerade inte! Det måste finnas fler fel på pumpen, med en kniv ventil, 100% stängda klarade inte pumpa skapa skum upp till halsen.

Såg även på mina Acanthurus olivaceus, at nivå med syre i tanken har minskat. Har bytt tillbaka till min gamla skummare, AM Reef 500. (Turboflotor 1000)

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15cm, det är väl minmum vattendybde.

Jag har tagit ut rotor, hålla akselen mellan tumme och pekfinger och snurrerr den runt,

även i den låga hastighten, kjenner jag att det inte är i balans.

ATI support/Aqua2000, kommer att sända mig en ny rotor.

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare går mycket tyst med ett vattendjup på mellan 20-25 cm. När jag sänker vattennivån till 15 cm så väsnas pumpen. Verkar som om vattenpelaren i skummaren utgör för stort motstånd för pumpen.

h

N

ps Min rotor/axel är också oblanserad men det fungerar ändå mycket tyst ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...