rickard81 Postat 23 augusti 2008 Dela Postat 23 augusti 2008 Har problem med min ytavrinning låter alldelels för mycket och behöver därför lite tips.Som läget är nu har jag ett 50mm rör rakt ner och har provat satt en 90graders böj på slutet av röret. Eftersom ytavrinningsboxen är för liten för att bygga en dursostandpipe så undar jag hur jag ska lösa detta.Man skulle ju kunna lösa de med hävert men jag vill helst inte ha nån slang på sidan av akvariumet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 23 augusti 2008 Dela Postat 23 augusti 2008 Hur många borrade hål har du i ditt akvarium? Har du mer än ett kan du ju göra en hävert av det ena... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 augusti 2008 Dela Postat 23 augusti 2008 Vilken retur pump kör du med så vi kan få lite hum om vilket flöde det handlar om till att börja med.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 23 augusti 2008 Författare Dela Postat 23 augusti 2008 jag har ett rör borrat tyvär nästa kar blir ett nytt så man kan bestämma själv hur man vill ha de.returpumpen är på 2400l/h Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 augusti 2008 Dela Postat 23 augusti 2008 är det ett rakt rör då på 50mm ner i sumpen , plus 90böj i botten ?.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 23 augusti 2008 Författare Dela Postat 23 augusti 2008 är det ett rakt rör då på 50mm ner i sumpen , plus 90böj i botten ?.mvh mannejapp de stämmer bra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 augusti 2008 Dela Postat 23 augusti 2008 tror på att du måste ha något som åtminstone begränsar flödet lite , typ en ventil eller dylikt , du får inte helt tyst på din lösning men bättre bör man kunna få det.. har du provat att tex efter 90böj i botten minska ner rördim till 32mm tex, som en test bara.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 24 augusti 2008 Författare Dela Postat 24 augusti 2008 tror på att du måste ha något som åtminstone begränsar flödet lite , typ en ventil eller dylikt , du får inte helt tyst på din lösning men bättre bör man kunna få det.. har du provat att tex efter 90böj i botten minska ner rördim till 32mm tex, som en test bara.mvh manneTackar för tipsen Manne, jag ska labba lite med olika lösningar. har bestämmt mig för att flytta in sumpen i rummet bakom och använda mig av en slang som klarar svälja de mesta vattnet.Som de är nu blir jag bara irreterad av ljudet, vill ju kunna sitta i mitt akvarierum och njuta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 Skaffa en kran och en förminskning så får du ner ljudet i röret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 Jag har vid flera tillfällen fått ett gott resultat genom att få "skruv" på vattnet genom en spiral i röret - t.ex en Plexiremsa som värms med värmepistol och vrids som en polkagrisstång (medurs) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 25 augusti 2008 Författare Dela Postat 25 augusti 2008 Skaffa en kran och en förminskning så får du ner ljudet i röret Ska testa detta tack för tipsetJag har vid flera tillfällen fått ett gott resultat genom att få "skruv" på vattnet genom en spiral i röret - t.ex en Plexiremsa som värms med värmepistol och vrids som en polkagrisstång (medurs)Ska även testa detta alternativ, tack för tipset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.