Gå till innehåll

Jan-E startar 240 liter


Jan-Erik

Rekommenderade inlägg

Nu har mitt 240 liters Juwel-kar stått med saltvatten och 18 kilo levande sand i en vecka, och på onsdag åker jag och köper LS och en hel radda salifert-tester.

Den lagunapump jag köpte till cirkulationen gick dessvärre inte att montera som jag tänkt mig, så det blir även till att inhandla ett par streampumpar med magnetfästen. Funderar på två stycken Seio 530 (2000l/h), och sedan komplettera med två till om det visar sig att det blir för lite kräm med bara två. Är det någon som har erfarenhet av dessa pumpar och kan berätta om de är tysta?

Ljuset sköts nu av originalrampen från juwel som medföljde karet, är 2x54 w i den lite udda längden 1047mm. Detta medför att originalrör krävs, så så snart Hornbach fått in T5-rör så byts de medföljande ack så gula rören ut mot blåljus. Har redan monterat på reflektorer från Juwel, de verkar inte vara de bästa men bättre än inga reflektorer alls. I det långa loppet måste jag nog skaffa en dubbelt så ljusstark ramp, men väldigt ljuskrävande organismer får jag helt enkelt vänta med så länge.

Planen är att nöja sig med livet från levande stenen (plus en städpatrull) tills jag har god kontroll på vattenvärdena, och därefter försiktigt börja introducera fisk. Först någon blennid, sedan en liten grupp chromis. Aquascapingen kommer bestå av en stenrad av LS som löper i mitten av karet, så att det finns lite öppen sand runt om hela stenmängden, så att karet är snyggt från alla tre sidor man kan beskåda det från. Min förhoppning är att få en mix av makroalger och mjukisar att växa på stenen.

post-3819-14468915950929_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för cirkulationsråden, blir nog så att två 530:or trots allt kommer stå för cirkulationen i den ände av akvariet som vätter ut mot rummet, då de är så nätta och magnetfästet inte är särskilt fult ens... sedan i den ände som står emot väggen och hyser innerfiltret (som inte används som filter, utan ska hysa doppvärmaren och en midiflotor-skummare plus en 1000 l/h pump) så monterar jag en 4400 l/h Seio Superflow. 2x6000 l/h tycker jag verkar överdrivet, då min 4750 l/h laguna sätter himla fart på vattenmassan.

Jag undrar hur man bäst lägger ner sin LS, ska man lägga den på sandbädden, eller bör man skjuta undan sanden, lägga den direkt på botten och sedan ordna till sandbädden?

Bifogar en skiss (skalenlig) på hur jag tänkt mig layouten. Rött är Seio 530 (x2), grönt är en Seio Superflow 1100, svart är filterlådan och blått är hur jag tänkt mig LS.

post-3819-14468915953023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret, då gör jag så!

Fick precis ett litet "välkommen till verkligheten" då jag upptäckte att en midiflotors skummarkopp kommer slå i ljusrampen... någon som har ett tips på hur man ordnar skummare i ett Juwel-kar (Rio 240) med originalljusramp? Påhängsskummare undviker jag helst om det är möjligt (och karets tjocka överkant försvårar installationen av dessa i alla fall...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph är en bra indikator och brukar ofta skvallra om något är fel.

Ca, Mg och Kh brukar oftast spela roll vid korallföring, främst stenkoraller, så dessa är absolut ingen prio. Jod brukar mjukkoraller förtära en del av, så det kanske är ett test du vill kika på då det verkar vara den vägen du vill gå.

Nitrit, nitrat och fosfat brukar vara dom tre testerna som nästan är ett absolut för en saltakvarist!

Sedan kommer allehanda prylar som silikat och annat kraffs som ibland är så svåra att avläsa att det kan ifrågasättas dess existens faktiskt. Alger brukar vara finfina indikatorer och främst silikater i form av kiselalger.

Oves tips om Rowa-PO4 (fosfat) är klockrent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror hur du än vrider och vänder på det att skummarkoppen kommer att gå upp över kanten på akvariet. Det finns liksom inget sätt att undvika detta. Det blir i så fall till att göra hål i plastlocket för detta.

Att göra hål i plastlocket har jag räknat med, det är att skummaren inte ska slå i lysrören som är det stora problemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rören om lott för att täcka så mycket av karet som möjligt?

Testa med dessa rören så borde du kunna då lite snyggare ljus än det gula

High-Lite® Marine tube creates intense white light with a colour temperature of 15000 Kelvin

High-Lite® Blue tube creates actinic blue light with a colour temperature of 20000 Kelvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rören om lott för att täcka så mycket av karet som möjligt?

Testa med dessa rören så borde du kunna då lite snyggare ljus än det gula

High-Lite® Marine tube creates intense white light with a colour temperature of 15000 Kelvin

High-Lite® Blue tube creates actinic blue light with a colour temperature of 20000 Kelvin

Rören är inte omlott, men med infästningen så lämnar de inte någon vidare marginal på kortsidorna.

Så fort min lokala Hornbach får in Juwel T5-rör (de lär vara på väg in) så skall jag ta en promenad dit och köpa ett par Marine är planen.

Angående luckan så prövade jag precis att skjuta rampen mot ena kanten, och det blev inte alls så ojämnt fördelat ljus som jag var rädd för, faktiskt så märktes det inte ens. Och då jag så snart som möjligt skall fixa en överbyggnad till karet i alla fall (ska ha den till elcentral, fläktar, lite förvaring och inte minst som skydd mot att katten försöker hoppa upp på det veka akvarielocket, använder två flyttkartonger till det nu :)) så blir det nog trots allt inga problem att få in en Midiflotor. Finns en affär i trakten som säljer ut allt sitt saltvatten, med Midiflotor för strax över femhundralappen, så jag ska nog slå dem en signal för att verifiera att uppgifterna på hemsidan är up-to-date innan jag besöker dem.

Blir pH, PO4, NO3 och NO2-tester som startkit. Verkar lagom.

Tunze-skummarna verkar passa som handen i handsken i filterfacket ett par av modellerna, men men... börjar lite mindre vad gäller skummarkapacitet så får jag se om det duger, är ju en faktor 4 som skiljer på priset, och den dag jag köper en dyrare skummare är jag nog inne på nästa kar och har både sump och betydligt fler liter ;)

En fråga: Vattentemp är nu 28 grader C när ljuset är släckt, och 29.5 grader C när det är tänt. Är det viktigt att jag skaffar fläkt genast, eller kan LS utan fara ligga i dessa temperaturer i några dagar? Ska få ner temperaturen till 26-27 grader tänkte jag, säg till om jag fått måltemperaturen om bakfoten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde 2st fästen som jag satte på gavlarna så att rampen kom upp 10cm för att koppen skulle gå fritt, sen satte jag reflektorer på rören för att få ner ljuset i tanken. detta är en bild i början på mitt "lilla" projekt-shark_smiley

vill du ha en skiss på fästena hojta till, har du inte möjlighet att svetsa eller dyl, o inte har allt för långt kan du komma o ta mina har 4st som jag idag inte längre använder. dom är i rostfritt.

post-3998-14468915958313_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för erbjudandet om fästena, ser ju fina ut på bilden, men när min överbyggnad är byggd så fäster jag rampen i den istället :)

Nu har jag äntligen haft i 11 kg LS, och tusan vad roligt det är nu :ler: Har macroalger, polyper, rörmaskar, minst en snäcka, en mussla (finns det en chans att få den att överleva?) och en massa svampliga saker som jag inte har en aning om vad det är!

Efter LS:en varit sju timmar i (mitt) vatten, varav 2 timmar med tänd belysning, så är mina vattenvärden som följer:

Nitrat: 5 ppm

Nitrit: 0.05 ppm

Saliferts fosfat-test var svååårt att tyda, borde väl köpa ett "ordentligt". Är iaf närmre 0.03 än 0.1 ppm

Ph strax över 8.3, så cirka 8.4

Får se hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höll på att glömma bilder! Den enda varelse jag lyckades få en någotsånär acceptabel bild av med min kompaktkamera är musslan, då den ligger nära glaset. Bjuder också på en översiktsbild där mina splitter nya seiostreamers och min öppna planlösning kan beskådas.

post-3819-14468915959414_thumb.jpg

post-3819-14468915959539_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lade stenen direkt på glaset och föste sedan tillbaka sanden runt stenen, i enlighet med tidigare råd i tråden. Man vill ju inte ha obehagliga överraskningar :)

Lite till sten ska i, men vill köpa från andra leveranser för att få så mycket olika sorters lägre djur som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lade stenen direkt på glaset och föste sedan tillbaka sanden runt stenen, i enlighet med tidigare råd i tråden. Man vill ju inte ha obehagliga överraskningar :)

Lite till sten ska i, men vill köpa från andra leveranser för att få så mycket olika sorters lägre djur som möjligt.

shoppa loss nästa hög med sten ganska så snart så du får igång inkörningen med stenen så snabbt som möjligt.. men jag antar att du har mer tålamod än mig då.. :) jag har en likadan

mussla som dig som fortfarande lever efter snart ett år.. matar med "phyto".

ser för övrigt riktigt bra ut.

mvh manne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shoppa loss nästa hög med sten ganska så snart så du får igång inkörningen med stenen så snabbt som möjligt.. men jag antar att du har mer tålamod än mig då.. :) jag har en likadan

mussla som dig som fortfarande lever efter snart ett år.. matar med "phyto".

ser för övrigt riktigt bra ut.

mvh manne.

Jag tänker nog bara köpa ett par kilo i taget framöver, allt för att undvika att omstarta hela inkörningen samt ympa in så mycket nytt liv som möjligt. Att din mussla har överlevt så länge glädjer mig att höra, blir nog att köpa Ultra Clam nästa gång jag är på triton!

Idag såg jag första större invånaren när en ormstjärna stack ut sina ludna armar ur en av stenarna. Två armar var ute samtidigt, cirka 7-8 cm ifrån varandra, så den är nog minst 10 cm i diameter om det inte är två olika individer. Rysligt skoj är en bra beskrivning, då den ser lite äcklig ut måste jag erkänna :) Bild kommer när den behagar visa sig länge nog för ett foto. Upptäckte just att FV:ns kamera har manuell fokus, så det blir nog till att knäppa bilder med den framöver.

Edit: Har precis sett 'Ormstjärnan' i sin helhet. Det är en borstmask... Då kommer frågan, hur mycket nytta gör denna? Bör jag försöka fånga in den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sök på borstmask här på forumet så får du ganska mycket svar. Vissa säger låt dem vara, vissa säger döda. (skaffa nån som tycker de är smaskens) Jag hade en http://se.reeflex.net/tiere/22_Pseudochromis_fridmani.htm som åt dem emd god aptit.

här kan du läsa och klicka dig vidare om maskar

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15308&highlight=borstmask

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvaligen vilka saker man hittar när man söker på borstmask, bristleworm, fireworm etc. Som tur är så har jag nu siktat två krabbor i karet så att jag har något mysigare att se på :) Inköp av en röd ledspotlight var verkligen en höjdare, det mesta livet i karet verkar inte reagera på den (en av krabborna verkar dra sig undan från ljuskäglan dock).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...