Gå till innehåll

Byta filterpatroner eller köpa ny osmos...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag köpte en AN Aqua Standard av en kille som hävdade att filtren var bytta ganska nyligen. Igår när jag startade upp den så fick jag problem direkt. Först och främst så läckte det understa förfiltret som ett såll så därför fick jag skruva av det för att kunna sätta på det riktigt. Till min förfäran insåg jag då när jag tittade in att filtret var helt täckt av en brun sörja som stinker, långt ifrån ren alltså. Samma sak gällde naturligtvis förfilter nr 2. Jag vet inte om jag gjorde rätt som öppnade kopparna men det var det enda sättet för att jag skulle få den att hålla tätt. För det andra så kommer det inget vatten ur den röda slangen medan det rinner på som attan ur den blå (i min logik så borde den blå vara utloppet för det renade vattnet och den röda för slasket men det verkar som om det är tvärtom).

Jag inser att jag måste byta båda filtren, det tredje har jag inte kollat eftersom jag inte vet om det är ok att öppna den. Jag är rädd att osmosen på något sätt är defekt eftersom det inte kommer en droppe vatten ur den röda slangen hur jag än försöker reglera kranen på den blå slangen.

Vad kostar nya filterpatroner och är det värt att göra eller bör jag köpa en ny?

VH / Dominique

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha givit osmosen lite mer tid så har det nu börjat flöda ur den röda slangen och jag tänker ge det en chans. Hur testar jag enklast om det är bra kvalitet på vattnet som renats? Jag har tidigare läst en tråd om detta men kan inte hitta den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett test av KH samt fosfat och nitrat. KH slog om på andra droppen och det fanns inte ett spår av varken nitrat eller fosfat men å andra sidan så fick jag inga indikationer på dessa två test på vattnet direkt ur kranen heller. Jag litade dock på KH testet som gav ca 9 på kranvattnet. Tack för era svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...