Gå till innehåll

Algproblem


Bengan

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet vad detta är för någon alg? Om jag vet vad det är så är det lättare att hitta råd om bekämpning. Dessa alger har jag överallt i karet, på ls och i sanden.

post-2976-14468915952696_thumb.jpg

De har ökat något enormt de senaste dygnen. Jag tillsätter ingenting förutom osmosvatten, zeobak och zeostart. Jag har haft uppehåll med andra tillsatser som kan innehålla näringsämne till algerna. Jag kör med zeovit och korallerna har blivit riktigt ljusa, vilket borde tyda på låga nivåer av näringsämnen. Jag har kämpat i veckor mot dinos och nu har dessa alger dykt upp. :död:

När tar det slut.....

post-2976-14468915952515_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som dinoflagellater. Dessa är ett h-e att bli av med, det är inte säkert att omstart hjälper, du kan ju prova. Jag hade problem med dom läääänge, gjorde allt möjligt inget hjälpte. Tillslut gav jag upp hoppet och gav fan i att laborera med värden å annat, sista jag gjorde var att fylla på avdunstat vatten med kalkvatten och sök upp så mycket jag kunde av dessa manuellt så ofta jag kunde, och vips så var dom borta lika fort som dom kom. Höll säkert på i ett halvår med dom.

Hur länge har karet varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade ju dig i en annan tråd om vad du har i KH samt om du använde kalkvatten men fick aldrig något svar.

KH 7 och jag använder kalkvatten.

När jag menar omstart, så menar jag egentligen att jag ska flytta mina koraller, fiskar, belysning och zeorekator till ett annat kar och låta stenen stå i mörker några veckor. Det borde ta död på dinosen. Tror ni det skulle funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...