Gå till innehåll

Deltec PF 509


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Jag har en sån och du behöver:

- CO2-tub

- Regulator till tuben

- Nålventil till tuben (för att finjustera gasflödet)

- Magnetventil till tuben (för att med en timer styra när gasen skall tillsättas)

- Siliconslang mellan tub och PF509

- Bubbelräknare (för att se hur mycket gas du tillsätter)

- Någon form av pump som trycker vatten genom reaktorn. Jag har gjort en T-koppling från returpumpen.

- Nålventil i plast för att finjustera vattenflödet genom reaktorn (inte nödvändigt men underlättar)

- Filter att sätta innan nålventilen så att det inte fastnar smuts i nålventilen

Det ska väl vara allt. Kostar en slant att komma igång med reaktorn. Jag köpte tub och tillbehör begagnat här på guiden för 1500 spänn. Så det kan löna sig att hålla ögonen öppna.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en begagnad om du är intresserad som är komplett med magnetventil det du behöver är en ph redox men annars kan du köra på timer. HAr även kalkmixer om du är intresserad.

Jag tror att skicka en kolsyretub på 20kg blir lite väl att posta men det kan du köpa hos AGA för en skitpeng 1000:- i pant dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej för att höja pH är det kalkmixer som gäller men den ger inte mycket Ca-tillskott, en kalkreaktor däremot sänker pH en aning men tillsätter ju mycket Ca.

Så bäst är ju att köra både reaktor och mixer isåfall, men dom flesta kör väl bara reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jo mycket prylar kan det bli, det är bara media och dom brukar kopplas i serie med påfyllningen.

Men behöver du verkligen ha upp pH't? Jag mäter också lite lågt men så länge de andra värdena är ok så har jag fått rådet att inte bry mig om pH't. Misstänker att det är delvis pga co2-halten i inomhusluften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktorn tillför karbonater och calcium. I vissa fall även magnesium om man har magnesiumgranulat blandat i mediat.

Jag kör bara med kalkreaktor och har ändå ett ok pH. Om man har väldigt hög förbrukning av karbonater och calcium och måste köra kalkreaktorn hårt är det ibland nödvändigt att kompencera pH-droppet, t ex med en kalkvattensmixer.

Anledningen till att pH:t kan sjunka är att man tillsätter koldioxid till reaktorn. Detta för att få ett så lågt pH vid mediat att karbonater, kalcium och ev magnesium ska lösas. Det sura vattnet förs tillbaka till karet. Sen finns det reaktorer som har annordningar för att höja pH:t på returvattnet.

Men det kanske inte var en kalkreaktor du var ute efter egentligen då. Du fick lite info ändå :)

Om du har bra cirkulation och skummning i burken samt håller ett bra kH-värde brukar sällan lågt pH vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag bar spånar eftersom jag har ett kar som jag skall starta upp.

skall köra Zeovith har jag tänkt och eftersom jag fick en kalkreaktor på köpet vid en annan affär så vill jag använda den med... dessutom skall det nya karet innehålla SPS koraller endast. tänkte att det skall vara hightech och ha det man behöver i teknikväg så det mesta är automatiskt utan att behöva göra allt by hand .. även om jag inte harngn doseringspump än så kommer väl det med för zeovithpreparaten som skall i varje dag.,...

men jag misstänker att jag vill ha en kalkreaktor och en kalkmixer utan att jag visste det från början.. hehe.. jag har ett relativt lågt PH i mitt kar jag kör nu på 8.0 ungf.. men KH är högft samma merd ca och mg.. men så kör jag i princip bara mjukisar där.. så kanske det lönar sig med en kalkmixer i det karet men båda i det nya.. vad sägs om det=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du klarar dig utan mixer med det pH't, men en del förespråkar mixer oavsett pga andra fördelar.

Hur det är med kalkvatten och Zeovit-metoden, längst ner här http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=10354 skrivs det att det inte påverkar systemet men rådet ges att inte köra det pga att kalkvattnet binder fosfat och blandningen sedan lägger sig på sten m.m och fosfaten kan läcka ut i vattnet igen, samt att alger kan ta upp fosfat direkt från blandningen, känns som den här tråden kan spåra ur nu :)

Ser att några Zeo-folk kör kalkvatten så det är en smaksak, i usa kallar dom det kalkreactor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...