Constanzo Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Såhär ser en av mina ricordeastenarna ut! Vad kan detta röra sig om? Ricordeorna sitter på en sten med en svamp på....kan det vara den som spökar/äter upp korallen? Citera
stigigemla Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Jag skulle tro det är en bakteriell infektion. Jag skulle ta ur stenen och borsta av det slemmigaste med en tandborste i en hink med lite akvarievatten i. Sedan skulle jag lägga stenen i stark till mycket stark cirkulation. Ställ skummaren på blöt skumning. Mata inte och tilsätt absolut inga kolkällor under några dagar. Citera
Manks Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 ta med mycket vatten och inte producera så "hårt" skum Citera
Constanzo Postat 27 augusti 2008 Författare Postat 27 augusti 2008 Hmm, är lite skeptisk till att böka upp alla bakterier och stoppa tillbaka stenen i vattnet. Är det säkert för resten av korallerna? Citera
stigigemla Postat 27 augusti 2008 Postat 27 augusti 2008 Nej det är det inte men jag har aldrig misslyckats...Korallerna har ju ett visst försvar så en viss bakteriemängd tål de. Men försvaret försvagas av t.ex socker eller hög temperatur. Om andra kolkällor försvagar korallerna vet jag inte men de gynnar bakterietillväxt och det vill du inte ha just nu. Citera
Constanzo Postat 28 augusti 2008 Författare Postat 28 augusti 2008 Hela stenen med R. såg för djävlig ut, så jag har dumpat hela stenen med kassa koraller, trist på fina R. Florida, men vad gör man. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.