Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Såhär ser en av mina ricordeastenarna ut! Vad kan detta röra sig om? Ricordeorna sitter på en sten med en svamp på....kan det vara den som spökar/äter upp korallen?

post-2836-14468915955698_thumb.jpg

Postat

Jag skulle tro det är en bakteriell infektion. Jag skulle ta ur stenen och borsta av det slemmigaste med en tandborste i en hink med lite akvarievatten i. Sedan skulle jag lägga stenen i stark till mycket stark cirkulation. Ställ skummaren på blöt skumning. Mata inte och tilsätt absolut inga kolkällor under några dagar.

Postat
  • Författare

Hmm, är lite skeptisk till att böka upp alla bakterier och stoppa tillbaka stenen i vattnet. Är det säkert för resten av korallerna?

Postat

Nej det är det inte men jag har aldrig misslyckats...

Korallerna har ju ett visst försvar så en viss bakteriemängd tål de. Men försvaret försvagas av t.ex socker eller hög temperatur. Om andra kolkällor försvagar korallerna vet jag inte men de gynnar bakterietillväxt och det vill du inte ha just nu.

Postat
  • Författare

Hela stenen med R. såg för djävlig ut, så jag har dumpat hela stenen med kassa koraller, trist på fina R. Florida, men vad gör man.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.