Gå till innehåll

Hallå saltisar...


Jim79

Rekommenderade inlägg

Hallå saltisar...

En massa nybörjar frågor här nu....

Har hållt på med sötvatten många år nu och börjar bli sugen på saltvatten.

(Malawi och Discus)

Är så att jag inom kort kommer få ett tomt 102liters kar över som jag funderar på att köra salt i.

Nu till några frågor då,

1.Finns det trådar här att läsa eller någon bra literatur man kan låna på biblan om saltvatten?

2.Kollade lite på ert art register och ser ex clown fisk, kräver minst 680 liter... What? tänkte jag...såg precis innan andra trådar om "clown hotell" osv 57 liters...? hur mäts detta? Vad finns det för regler för fisk per liter? eller hur funkar det? nästan alla fiskar runt 5 cm behöver 500 - 1000 liter verkar det som när man tittar där i art registret, är mitt 102 liters för litet för fisk då?

om nej, vad kan jag egentligen ha? Har ju sett clowner i 80liters, är det plågeri för dem? fisk som trivs är mycket roligare att titta på enligt mej...

3. vilken teknik kan jag använda från sötvattnet? Räcker 600l innerfilter? behövs mer cirkulation? ex malawi vill ju ha cirka 5 gånger akvariets volym i cirkulation, vad gäller på salt? eller är det upp till vilken fisk/korall?

Vad "måste" jag komplettera med? räcker 2 eller 4 gamla lysrör? eller måste man ha det senaste? t5? skumare?

4. Uppstart... hörde att det är krav på 10% levande sten som exempel... är det så? mer man ska tänka på?

5. vilka rutiner har ni? Vatten byten? vad innebär vatten byten? vad måste man tillsätta? vilka intervaller och mängder av allt?

6. mätredskap? något speciellt som man måste ha koll på och måste köpa för att kunna mäta eller lär man sej märka vad som behövs?

7. finns nog tusen frågor till men ska inte rada upp allt nu så ni tröttnar och struntar i att svara :)

alla tips och info är välkomna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till hobbyn

Har själv precis startat ett 64L hemmabygge. Lär mig fortfarande och läser mycket

om allt här på SG. Sökfunktionen är ett utmärkt uppslagsverk.

Börja med att läsa Daniel Knops bok Guiden för nybörjare.

Jag har läst och läst i snart 2år och äntligen köpte jag mina första invånare igår.

Det "skall" ta lång tid att starta igång för att få bra vattenvärde, bra kunskap

och framför allt är det roligt att se alla förändringar varje dag.

Själv tycker jag det är kul att mäta vattenvärde, gör det varje gång.

Detta är för att jag skall kunna lära mig så mycket jag kan, vill u inte

utsätta mina invånare för någon plågsam dör pga att jag inte har kunskapen

jag behöver, det är ju levande djur vi håller på med.

Lycka till

Läs läs läs fråga läs läs fråga och ha tålamod är mitt nybörjartips från en nybörjare.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första, Välkommen till Saltvattensguiden!

1.Finns det trådar här att läsa eller någon bra literatur man kan låna på biblan om saltvatten?

Jag kan rekommendera att du antingen köper eller lånar "Saltvattensakvariet" av Daniel knop.

sen att du laddar ner och skriver ut "Saltvatten för Dummys" här i artikel akrivet.

2.Kollade lite på ert art register och ser ex clown fisk, kräver minst 680 liter... What? tänkte jag...såg precis innan andra trådar om "clown hotell" osv 57 liters...? hur mäts detta? Vad finns det för regler för fisk per liter? eller hur funkar det? nästan alla fiskar runt 5 cm behöver 500 - 1000 liter verkar det som när man tittar där i art registret, är mitt 102 liters för litet för fisk då?

om nej, vad kan jag egentligen ha? Har ju sett clowner i 80liters, är det plågeri för dem? fisk som trivs är mycket roligare att titta på enligt mej...

Flera Clowner blir stora, men det finns ju undantag t.ex. Amphiprion ocellaris, som fungerar bra i 100 liter.

3. vilken teknik kan jag använda från sötvattnet? Räcker 600l innerfilter? behövs mer cirkulation? ex malawi vill ju ha cirka 5 gånger akvariets volym i cirkulation, vad gäller på salt? eller är det upp till vilken fisk/korall?

Vad "måste" jag komplettera med? räcker 2 eller 4 gamla lysrör? eller måste man ha det senaste? t5? skumare? Med saltvatten rekommenderas minst 10 gånger akvariets volym, gärna mer....

när du menar gammla lysrör antar jag att du menar t8? iaf du borde klara dig på 4 t8 rör ifall du har enkla koraller, såsom skivanemoner och andra lätta mjukkoraller. Skummare rekommenderas när man är nybörjare men är inte NÖDVÄNDIGT, dock så skulle jag ta med vattnet i din kran till närmaste saltvattenbutik(många sötvattenbutiker kör med stickor) och be dem mästa ditt vatten, om dina värden inte är jättebra så rekommenderar jag att du skaffar en Osmos.

4. Uppstart... hörde att det är krav på 10% levande sten som exempel... är det så? mer man ska tänka på?

10% är minium rekommenderad mängd, Karet blir stabilare och startar upp lite snabbare ju mer Sten du har i. Köp fräsch sten, den ska lukta hav, inte ruttet.

5. vilka rutiner har ni? Vatten byten? vad innebär vatten byten? vad måste man tillsätta? vilka intervaller och mängder av allt? jag byter 10-15% vatten i mitt clownhotell varannan vecka och jag tillsätter inget så då mitt salt innehäller tillräckligt med spårämnen och annat för att korallerna i MITT kar inte ska hinna förbruka allt på två veckor.... läs mer om zeolit medtoden, vodka metoden om du söker på forumet.

6. mätredskap? något speciellt som man måste ha koll på och måste köpa för att kunna mäta eller lär man sej märka vad som behövs? Saltmätare, helst en refraktometer men en vipparms mätare fungerar också men kan vara missvisande. sen skulle jag rekommendera att du skaffar lite tester också, nitrat,nitrit,fosfat,ammonium. det är de viktigaste testerna för nybörjare.

7. finns nog tusen frågor till men ska inte rada upp allt nu så ni tröttnar och struntar i att svara :)

Ställ frågor så får man svar :D finns inga dumma frågor, bara mindre bra svar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knops saltvattensakvariet på svenska är för närvarande det närmaste vi kommer en bra nybörjarbok.

Rekommenderad storlek blir ibland lite "fel", då det troligen utgår ifrån fiskens naturliga habitat - vissa fiskar typ kirurgfiskar kräver på grund av sitt naturliga beteende stora simytor och är därav olämpliga i småburkar.

En occelarisclown klara sig bra i 80liter och uppåt då deras revir i akvarium ofta kretsar runt en och samma sten (eller anemon).

En osmos är alltid att rekommendera - det är ett bra sätt att undvika problem om 5-6 månader som ofta är svårare och dyrare att åtgärda (och kanske framför allt att härleda orsaken till)

Innerfilter används inte i saltvatten, ett basic "Berlinakvarium" vilket är den vanligaste typen, och den som är enklast att få fungerande bygger på 20-25% av akvariets bruttovolym i levande sten, en bra skummare och 10-40ggr bruttovolymen i cirkulation (beroende på vad du har i akvariet)

5-10% vattenbyte i veckan är min rekommendation

En fungeande saltmätare, nitrit, nitrat, pH och fosfattest är det du behöver till att börja med - stickor funkar inte i saltvatten så välj tester specifikt för saltvatten (t.ex. salifert, seachem,elos)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.Finns det trådar här att läsa eller någon bra literatur man kan låna på biblan om saltvatten?
Du kanske skall kolla på trådar i "mitt första akvarium", men det kan lätt bli förvirrat i början på de trådarna, så kanske avdelningen "nanokar" kan ge bra trådar. Försök hitta en tråd om ett kar i samma storlek så finns säkert en diskussion om pumpar, sten, ljus etc.
3. vilken teknik kan jag använda från sötvattnet? Räcker 600l innerfilter? behövs mer cirkulation?
Det räcker inte och är svårt att rengöra. Skummare är att rekommendera för nybörjare. Ljuset avgör vilka koraller etc du kan hålla och är inget problem om du kör tåliga arter med låga ljuskrav.
5. vilka rutiner har ni? Vatten byten? vad innebär vatten byten? vad måste man tillsätta? vilka intervaller och mängder av allt?
Vattenbyte 5% varje vecka, nyblandat osmosvatten + bra salt. Vattenvärdena är viktigast att mäta tätt tills du lärt dig hur ditt kar fungerar, nu mäter jag en gång i månaden ungefär. (utom nitrat som jag mäter veckovis eftersom jag kör med vodka)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta allt med en nypa salt du läser också. Det finns lika mycket åsikter som det finns saltvattensakvarister. Så läs lyssna, läs lite till begrunda och forma en egen åsikt av vad du tycker verkar vettigt. Det finns många här på guiden som har enormt mycket kunskap så läs många trådar och lyssna på vad de har att säga.

Kolla i medlemsregistret om det finns någon medlem i närheten du kan göra studiebesök hos. det ger enormt mycket att få peka, fråga och känna sig dum över en kopp kaffe och riktiga prylar (det gjorde det för mig i alla fall)

Välkommen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

Väldigt bra respons det verkar vara här på sg....tackar för alla givande svar allihop...

har börjat läsa lite nu...

en liten fråga, man har alltså inte filter i den bemärkelse som i sötvatten? ex någon form av svamp eller liknande utan det är levande sten och skummare som är de enda filterna i saltvatten? (som behövs)

Var köper man levande sten? finns det olika eller är all levande sten samma? hörde man kunde göra själv? vad inne bär det? Vad kostar levande sten?

När det gäller innvånare och sånt sen om man börjar få koll på grejorna och vill avancera, vart kan man få tag på speciella djur typ bläck fisk eller en speciell kirurg fisk, finns det utbud på sånt? vad gäller vid inport? är allt vilt fångat eller odlas det här hemma i svea?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

Väldigt bra respons det verkar vara här på sg....tackar för alla givande svar allihop...

har börjat läsa lite nu...

en liten fråga, man har alltså inte filter i den bemärkelse som i sötvatten? ex någon form av svamp eller liknande utan det är levande sten och skummare som är de enda filterna i saltvatten? (som behövs)

Var köper man levande sten? finns det olika eller är all levande sten samma? hörde man kunde göra själv? vad inne bär det? Vad kostar levande sten?

När det gäller innvånare och sånt sen om man börjar få koll på grejorna och vill avancera, vart kan man få tag på speciella djur typ bläck fisk eller en speciell kirurg fisk, finns det utbud på sånt? vad gäller vid inport? är allt vilt fångat eller odlas det här hemma i svea?

En del har (även jag) ett filter som vatten paserar in till sumpen. Detta för att ta bort de stora partiklarna mm, men inte som man har i sötvatten som du själv skrev.

Själv har jag skummare och LS(Levande sten).

LS köper du i en affär som har saltvattenfiskar, kostar allt från 100:- och uppåt. Jag köpte för 185:-/kg.

Göra egen "levande sten" finns det en artikel om i Artikelregistret.

Speciella fiskar kan man oftast beställa/önska/boka och hoppas på att handlaren får hem dom.

Importera kan du läsa här, tänk på att frakten brukar vara s*indyr

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa fiskar odlas i sverige, t ex Bangaikardinaler och clownfiskar, men det mesta är vildfångat.

Vissa använder biologiska substrat som biobollar eller droppfilter som komplement till stenen. Många plug-and-play system t ex, där används ofta filtermattor också, men dessa måste rengöras ofta om man har lite belastning - annars kan man få tråkigheter.

Eftersom djuren är vildfångade - läs på ordentligt innan du köper djuret. Skaffa inte t ex en bläckfisk om du inte kan ta hand om den (bl a rymmningssäkert och massor av levande krabbor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

levande sten köper du i fiskaffärerna som har saltvatten. finns ju sten från olika kontinenter. bali och indonesien m.m. brukar kostan närmare 200 kr kilot i affärn tyvärr:( något direkt filter brukar man inte behöva. själv kör jag bara med LS ch skummare och god cirkulation och 10 % vattenbyte vartannan månad ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...