Gå till innehåll

Val av T5 Armaturer ?


André

Rekommenderade inlägg

Min gamla MH belysning verkar ha nått skummt i sig och låter väldigt mcket när den blir varm.

Har plockat isär den och kollat vad som skulle kunna vara fel och inte hittat nått.

Så jag har börjat titta runder på lite nytt och hittat

Fauna Marin Solaris 4x54W T5

Vilket jag får rören med på köpet

och

Lumi Master 4x54W T5

Vilet jag får köpa rör sidan om

Men jag undrar Vilken skulle ni satsa på?

För priset slår på nårra hundringar bara.

Finns det någon annan som jag inte hittat än ni rekomenderar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk gärna 1w/L akvarievatten, så får du en hum om vad man kan sätta för gränser. Har du mjukkoraller kan du dra ner, har du bara fisk kan du dra ner det rejält, men går du på stenhårt med SPS:er så behöver du förmodligen mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste jag upp i W per rör iså fall, tänkte ha 8 rör.

Men finns det 80W's rör som inte är längre än mitt kar då

för jag kan inte ha större ramp än karet mina inner mått är ca 145 cm

Detta pga att jag inte kan / får borra i tak så jag har byggt in min armatir och allt annat

jag har där uppe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade valt Fauna Marin, mest för att jag vet att de ställer upp i både vått och torrt på Triton.

Rör är en smaksak, fast 3 blå verkar ju lagom. Då kan du lätt simulera skymning/gryning med timers.

.

Men vilken skulle ni rekomendera av dessa två ?

Fauna Marin Solaris 4x54W T5

Har ju inbyggd fläkt (ljudlös står det)

Lumi Master 4x54W T5

Lite billigare och utan fläkt

Och Vilka rör ska man ha och antal ?

kollat på

blue 22.000 k

duo 17.500 k

special 15.000 k

Funderat på 3 blue 2 duo 3 special

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Fauna Marin 6x39W över min burk som är på 310L. Och kan inte säga annat än att det är en grym ramp. Den är både tyst och välbyggd. Åk till triton och kolla på den du lär bli nöjd =). Det är ju samma ramp jag har fast min är kortare. Jag ångrar inte att jag köpte en med 6 rör då kan man labba mer med ljuset.. Så kör på Fauna Marin 4x54 eller 6x54..Och ja det stämmer fläkten låter inget..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade precis med Fredde på Triton idag och han sa att Fauna Marin dras med ett enormt problem just nu; armaturerna ska tydligen klara av att kunna doppas i vattnet(!)? Någon ny regel...

Antar att det kommer att belysas på annat håll hoppas jag.

En annan sak med Fauna Marins armaturer är avsaknaden av måsvingereflektorer? Vad jag kan se på bilderna är dom endast paraboliska, och dom är ju (uppmätt) mindre bra än måsvingevarianten. Måsvingarna stjäl dock ~6cm i bredd, så kanske har det varit något som man tummat på och istället byggt på att få in maximalt antal rör på bredden. Kanske är skillnaden försumbar?

Räknade dock på det och fick 33cm bredd för 6st rör blir ju "bara" 5,5cm/rör.

EDIT: Verkar som att Claude själv postat på Reef Central att produktionen av Ultra Solaris har avstannat helt, i den här tråden längst ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade dom nån koll på när dom ev har löst problemen ?

Skulle behöva ha en ny armatur typ nu.

Pratade precis med Fredde på Triton idag och han sa att Fauna Marin dras med ett enormt problem just nu; armaturerna ska tydligen klara av att kunna doppas i vattnet(!)? Någon ny regel...

Antar att det kommer att belysas på annat håll hoppas jag.

En annan sak med Fauna Marins armaturer är avsaknaden av måsvingereflektorer? Vad jag kan se på bilderna är dom endast paraboliska, och dom är ju (uppmätt) mindre bra än måsvingevarianten. Måsvingarna stjäl dock ~6cm i bredd, så kanske har det varit något som man tummat på och istället byggt på att få in maximalt antal rör på bredden. Kanske är skillnaden försumbar?

Räknade dock på det och fick 33cm bredd för 6st rör blir ju "bara" 5,5cm/rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ju inget som är unikt för FaunaMarins ramp - en ny EU regel som ingen riktigt har klart för sig hur den ska tolkas, eller om den kommer att tillämpas - eftersom det inte finns några dränkbara armaturer på marknaden överhuvudtaget så ser det mörkt ut framåt :-)

Måsvingedebatten har ju förts tidigare, och jag tycker mest det är snömos - enda anledningen att välja måsvingar är om rören sitter glesare isär för att få överlappningen, den verkliga vinsten i verkningsgrad är nog mer beroende på reflektorns ytbeläggning.

Produktionskostnadsmässigt skiljer ingenting, så om det hade funnits någon fördel så är jag övertygad om att det redan suttit sådana på plats i alla ramper av denna typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ju inget som är unikt för FaunaMarins ramp - en ny EU regel som ingen riktigt har klart för sig hur den ska tolkas, eller om den kommer att tillämpas - eftersom det inte finns några dränkbara armaturer på marknaden överhuvudtaget så ser det mörkt ut framåt :-)

Exakt. Vad jag förstått så är det en EU regel som kommit igång och hittills är det bara poster från Claude på FM som jag lyckats snappa upp. Bäst man bestämmer sig illa kvickt hur man ska göra med sin belysning nu, medans det fortfarande finns lager att tillgå...

Måsvingedebatten har ju förts tidigare, och jag tycker mest det är snömos - enda anledningen att välja måsvingar är om rören sitter glesare isär för att få överlappningen, den verkliga vinsten i verkningsgrad är nog mer beroende på reflektorns ytbeläggning.

Absolut! Men om man utgår lite enkelt från att man har samma beläggning, hur pass mycket skulle det skilja? Själv är jag vädigt nyfiken på vad Stigigemlas utvärdering av reflektorer skulle få fram i ett test mellan måsvingar och FMs modell. Undrar om det är Osram-donen som presterar bättre än andra don, som gör UltraSolaris bra?

Produktionskostnadsmässigt skiljer ingenting, så om det hade funnits någon fördel så är jag övertygad om att det redan suttit sådana på plats i alla ramper av denna typ.

Jag tycker det också. Fauna Marin tummar inte på såna saker, även om dom fått lite orättvis negativ kritik för att vara "kopior" på andra tillverkare, något jag inte alls håller med om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror ju att tesen`"ingen kedja...." är tillämpningsbar även här, fuskar man med billiga HF don, kablage,rör, kylning etc så blir ju slutresultatet lidande.

Jag gjorde nyligen ett ganska ovetenskapligt men ändå för min del övertygande expriment med en lumen-arc reflektor och dess hypade clon lumenbright och en ljusmätare av ganska skaplig klass (Tack Salar!)

Lumenbright går ju ut med 20-30% högre verkningsgrad än lumen-arc i sin marknadsföring...

Med dessa riggade 1m över golvet och genom att flytta PAR-mätaren i ett geometriskt mönster kom jag fram till att i mitten var lumenbright starkare, medan ute i periferin föll ljuset märkbart

jämfört med Lumen-arc reflektorn - så frågan är ju då, ljuger dom i sin marknadsföring?

Nej, men är det en spotlight vi letar efter till akvariet?....

Förlåt OT, men jag har jobbat större delen av mitt yrkesverksamma liv med ljud och sett x-antal "perfekta lösningar på icke existerande problem" när det gäller spridning och kontroll av ljud - många av argumenten känns s a s bekanta även i detta sammanhang.

Beträffande beskyllningarna för kopior, så kommer ju dessa tämligen enkelriktat från en annan aktör som uppenbarligen känner sig trängd av konkurransen - vi som jobbar med FaunaMarin tar

detta som en komplimang ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att de flesta armaturer inte har måsvingereflektorer är väl bara att de tar för stor plats. Det ger mer ljus att klämma in fler rör över burken trots att reflektorerna är lite mindre effektiva.

Hade jag valt mellan Fauna Marin och Aqua Connect så hade jag valt Fauna Marin pga fläkten. Aqua Connect genererar lika mycket värme per watt som en MH, enligt min erfarenhet.

Hade jag haft mycket pengar hade jag själv dock valt någon snittsigare armatur exempelvis Giesmann Matrix eller Korallenzuchts.

Angående kopior så har väl alla tillverkare i stort sett samma produkter som alla andra i merparten av sortimentet, (i bästa fall) blandat med några egna specialprodukter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv står jag mellan att bygga själv, motför att köpa "färdigt" ATI Sunpower. Jag har bara ett par punkter kvar att utreda, men i det hela taget verkar det vara en bra deal.

Det är nog den enda (överkomliga) armaturen med 6x24W och dessutom på bara 30cm. Måsvinge eller inte, men Fauna Marin finns inte att tillgå med 24W rörlängd, vilket är synd. Jag hade mer än gärna lagt den extra pengen på FMs armatur...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde nyligen ett ganska ovetenskapligt men ändå för min del övertygande expriment med en lumen-arc reflektor och dess hypade clon lumenbright och en ljusmätare av ganska skaplig klass (Tack Salar!)

Du importerade alltså en LumenBright? Intressant!

Jag har själv sneglat en del på dom, men hur jag än vridit och vändit på saken så har jag aldrig förmått mig att ta hem den. Det har hela tiden lutat åt LumenArc's fördel.

Beträffande beskyllningarna för kopior, så kommer ju dessa tämligen enkelriktat från en annan aktör som uppenbarligen känner sig trängd av konkurransen

Nu blev jag nyfiken... :)

Det har väl ingen undgått att jag är något av en belysningsnörd, om någon orkat med mina trådar under kategorin "ljuset".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...