Gå till innehåll

Skillnad mellan BLV och RX7


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Nu har min lampa i metallhalogens armaturen gett upp och ja måste därför byta, men ja fattar mig inte riktigt på vad ja ska ha för lampa, på den gammla lampan står det inget så ja vet inte vad det är för sort.

Däremot har ja sett på nätet lampor som ser exakt likadana ut som min bara att vissa heter BLV och andra RX7

vad är skillnaden??

/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns 3st olika socklar för de MH lampor som används till akvarium :

70 & 150W använder Rx7s sockel (double ended) med runda keramiska kontaktstift

250W finns både som dubbeländad (TS) = Fc2 eller singelände E40

400W är nästan uteslutande E40/singeländad, men det finns som dubbeländad (Coralvue är den enda jag känner till som tillverkar denna)är definitivt på utdöende

Sedan finns det 175W med E39/E40 sockel, dessa är dock ovanliga (och svåra att få tag i ) i Europa, huvudsakligen en Amerikansk företeelse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns 3st olika socklar för de MH lampor som används till akvarium :

70 & 150W använder Rx7s sockel (double ended) med runda keramiska kontaktstift

250W finns både som dubbeländad (TS) = Fc2 eller singelände E40

400W är nästan uteslutande E40/singeländad, men det finns som dubbeländad (Coralvue är den enda jag känner till som tillverkar denna)är definitivt på utdöende

Sedan finns det 175W med E39/E40 sockel, dessa är dock ovanliga (och svåra att få tag i ) i Europa, huvudsakligen en Amerikansk företeelse

Ville bara lägga till att:

BLV och Narva tillverkar och säljer 400W E40.

Det finns även 600W och 1000W E40

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tackar så mycket för förklaringen greger och Lagge. NU gäller det bara för mig att hitta en lampa med rätt kelvin så ljuset i karet passar mig.

Den gamla lampan låg på 20K så ja funderar på att kanske ta någon annan har ni någon att rekomendera som är bra för korallerna mm?

/Tom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...