Gå till innehåll

Rent Vatten ?


André

Rekommenderade inlägg

Tjo

Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet.

Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet.

Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna.

Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?

post-3411-14468915960584_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska inte spola av "levande sand" , utan det du kan göra är att lägga i Levande sten och kanske ett litet inner filter för att fånga upp dom minsta partiklarna i vattnet. det som händer hos dig är fullt normalt. , bara kör vidare på din planering med LS osv..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var glad att du inte spolade av sanden, då hade den inte varit så levande längre. :)

Ett innerfilter kan hjälpa dig snabbare, i med lite finmaskigt så ska du se att det löser sig.

I instruktionerna till CaribSea's Ocean Direct skriver dom faktiskt att man kan skölja den om det görs enligt deras instruktioner: http://www.caribsea.com/pages/pop_up_window/ocean/ocean.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I instruktionerna till CaribSea's Ocean Direct skriver dom faktiskt att man kan skölja den om det görs enligt deras instruktioner: http://www.caribsea.com/pages/pop_up_window/ocean/ocean.html

Och läser man då instruktionerna så står det att det skall användas "sea water", dvs saltvatten, inte vanligt sötvatten som trådskaparen höll på att göra.

Prepare a clean 5 gallon bucket with 3 gallons sea water, (you may scale this to a larger container), This can be water that would normally be discarded after a routine water change. Rinse about 10 lbs. of Ocean Direct™ at a time by placing it in the bucket of water and gently agitating with your hand. Decant the remaining water. This procedure will remove some bacteria, but the overall performance of Ocean Direct™ will not be affected.

Fetstil av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och läser man då instruktionerna så står det att det skall användas "sea water", dvs saltvatten, inte vanligt sötvatten som trådskaparen höll på att göra.

Det blev visst lite fel att quota det du skrivit då jag bara ville uppmärksamma att man faktiskt kan skölja även levande sand, iallafall CarbibSea's, utan att förstöra den och länkade till deras instruktioner om hur man gör så att folk kunde läsa om det direkt från tillverkaren.

Självklart läste jag instruktionerna innan jag postade länken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...