Gå till innehåll

hur mycket aktivt kol behövs.


Thommy

Rekommenderade inlägg

Tjena har i dag köppt pelletized activated carbon.Men det står inget hur mycket ja ska lägga i akvariet e 375 liter tänkte köra med kol för jämnan.Har skaffat ultra phos med å där e ju bara tyska men om ja fattade det rätt så kör ja på 100mm på 300 liter,i så fall hur länge ska det funka innan det är mättat.Har 0.5 i phofat så det måste la ner ordentligt.Tacksam för svar h thommy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena har i dag köppt pelletized activated carbon.Men det står inget hur mycket ja ska lägga i akvariet e 375 liter tänkte köra med kol för jämnan.Har skaffat ultra phos med å där e ju bara tyska men om ja fattade det rätt så kör ja på 100mm på 300 liter,i så fall hur länge ska det funka innan det är mättat.Har 0.5 i phofat så det måste la ner ordentligt.Tacksam för svar h thommy.

Hej Tommy.

Ska du ha ner phosfat ska du använda rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ska la det medlet göra med köppte det hos marinakvariet han tippsade om det.

Det stämmer med 100 ml/300l. Du får mäta dig fram, det går segt i början. men räcker ganska länge.( skulle tro att det går åt lite mer i början innan all phosfat kommit ur levandesten mm.)

Sen behövs det mindre dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena har i dag köppt pelletized activated carbon.Men det står inget hur mycket ja ska lägga i akvariet e 375 liter tänkte köra med kol för jämnan.Har skaffat ultra phos med å där e ju bara tyska men om ja fattade det rätt så kör ja på 100mm på 300 liter,i så fall hur länge ska det funka innan det är mättat.Har 0.5 i phofat så det måste la ner ordentligt.Tacksam för svar h thommy.

Det står väl till hur många liter kolet räcker till?

Hur många gram innehåller annars burken?

Jag brukar köra med fosfat remover i en "strumpa" o efter c.a 14 dagar eller så tar jag upp den o sköljer den i rinnande vatten. Sedan kör jag med det i 14 dagar till innan det är förbrukat enligt min mening. Självklart kollar jag ju med en test då och då också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, om du läser i Daniel knops bok så står där hur mycket kol du ska ha om du ska ha så du bytar en gång i månaden. Det som står på paketet (i alla fall Sera) så står det om jag inte minns helt fel att man ska ha 50gram/per 100 liter. Det är fel, för det är bara om man ska använda det korta perioder (två veckor, t.ex efter medicinering). Aktivt kol tar ju inte bara bort farliga substanser utan också viktiga mineraler för koraller. Om du har bara fisk, så är det inte så viktigt, men även om du har fisk så gör det ju nog ingen större nytta med överdosering! Om du ska ha månadsvis så ska du ha, om jag inte minns fel från Daniel Knops bok, 30gram/100liter.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...