leucosternon Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Hallå på er!Jag har en undran om det är dödsdömt att försöka sig på en A.Achilles i ett 416l + sump ca 60 l akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Har inte haft en själv...Karet bör väl ha ett par år på nacken i alla fall och det är nog för litet. Det verkar vara en så pass känslig fisk att stort utrymme behövs för att den inte skall stressa ihjäl sig själv. Adddo på guiden försökte men det gick inge vidare, han hade ett kar på drygt 500 liter.Edit:Hör med metcrue hur det går för hans achilles, såg precis i hans tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 I Reeflex klassas denna som "mycket svår", dvs högsta svårighetsgraden. (Reeflex rekommendationer på storlek på akvarium gäller alltid fullvuxna exemplar)Läs på http://se.reeflex.net/tiere/550_Acanthurus_achilles.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 31 augusti 2008 Författare Dela Postat 31 augusti 2008 I artregistret här på guiden står det "rekomennderas ej till akvarium under 200l". Är dem stressiga av sig? Någon som her egen erfarenhet av dem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Tror guidens volymrekommendationer skall i detta fall tas med en nypa salt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Jag har ingen erfarenhet av denna fisk men den lär vara en av de absolut svåraste fiskar man kan tänka sig. Risken att det blir en besvikelse är nog riktigt stor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 31 augusti 2008 Författare Dela Postat 31 augusti 2008 Precis vad jag misstänkte! Man hoppas ändå på något konstigt vis, fast man innerst inne vet att det inte funkar (djupa suckar)! Tack ändå för era svar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Vet hur ni känner...Det är en otroligt fin kirurg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 1 september 2008 Dela Postat 1 september 2008 Personlig erfarenheter från ett 375 liters med mycket mycket sten.Fisken är precis som de flesta kirurgerna från samma släkte. Lätt för prick och stress-symptom vid introduktion av nya kirurger. Om den är först i baljan är det jobbigt att sätta ner nya efter att den har "boat" in sig.Det jobbigaste med fisken är att den har ett ytterst känsligt skinn. Jag hade för mycket sten i mitt kar så varje gång den blev lite rädd och simmade undan skrapade den upp sidan mot stenen. Blev till slut för mycket och ledde till infektion och död. Den kan också skada sig ganska svårt när man fångar den med hov eftersom nätet skär in i fisken.Skulle rekommendera den som ensam kirurger i karet, en fin stenhög/rev på en sida och mycket öppet för övrigt. Bra vattenvärden är mycket viktigt och UV-C. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.